Web Analytics
Jump to content

Anbefal en humbucker til metal i Ibanez RG


Konnis
 Share

Recommended Posts

Lager denne som en oppfølgingstrÃ¥d til den (de, kanskje. beklager!) om SH-6.

Kom med flere forslag fra forskjellige produsenter og hele pakka! Hvilken mic anbefaler dere til metal a la Metallica?

LYDPREFRANSER: Master of Puppets og Black Album-ish, og Killswitch Engage (spesielt My Curse)-ish. Dream Theater: Erotomania, Repentance, Constant Motion, Under A Glass Moon

LITT OM GITAREN: Japansk RG fra '95. Basswood kropp, Lo Pro Edge tremolo, rosewood gripebrett. Bolt on-neck med fire skruer, tror det er All Acess Neck Joint (det er ihvertfall ingen metallplate, og halsen glir ganske godt over til kroppen, hvis dere skjønner)

FORSTERKER: Cube 20X. Har virket rimelig bra med Epi'en min. På øvingslokalet har jeg enten Marshallstack med JCM2000 topp, eller MG100 combo (:P). Har også en Metal Zone, hvis det har noe å si :ninja: bruker den hvis MG'en ikke leverer varene.

Skal levere:

- tight palmmuting

- klar lyd! Jeg vil ikke at lyden skal være "muddy". Det jeg merker med ToneZone, er at hvis jeg tar en hel akkord med mye gain, glir alle strengene over i hverandre og alt blir en vrengsuppe. Det skal jeg ikke ha. Hvis dere hører på Metropolis av Dream Theater, er det et riff i starten (tror jeg) med noen powerchords, og mens den ene powerchorden holdes så plukker Petrucci noen åpne strenger (ihvertfall de lyseste, åpne eller ei) og disse skinner vakkert i gjennom. Dette leter jeg etter.

- barsk metal-lyd

Den skal også helst være sort og uten pickupcovers for å stå i stil med gitaren.

Problem med ToneZone:

- det avsnittet jeg skrev om klar lyd

- feeder som et helsike! Å begynne å vokse pickupen blir for komplisert for meg. Når jeg stod i øvingslokalet, hadde gain på MG'en på kanskje klokka 3, så kom det ingen vanlig feedbackpiping, nei. Her snakker vi om uling og gauling på verste nivå. Konstant susing, selv om jeg holdt over strengene, konstant susing med ujevn og varierende pitch. Litt brannbil-style. Må nevne at en venn av meg, som har en RG370DX ikke hadde samme problemet. Han har stock IBZ INF (tror jeg) pickuper.

Jeg skal prøve å spille inn noe med min bridgepickup så jeg får forklart nærmere hva jeg IKKE liker. Det jeg merker, er at selv med tone-kontroller på fullt og bass skrudd omtrent av på EQ på forsterkeren, så dominerer bassen og diskanten er puslete. Hvis jeg tar en E powerchord, blir lyden "løs" rett og slett. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det nøyaktig, men løs og at alt glir over i hverandre er det jeg innbiller meg. Skal også oppdatere tråden med youtubelinker osv. med lydpreferanser.

Skal ikke ha aktive mikrofoner i denne omgang, men kanskje jeg egentlig vil ha de pickupene som ligner mest på aktive, men er passive? Jeg skal ha en gitar med EMG's etterhvert, men det har jeg ikke råd til i denne omgang. Derfor vil jeg ha passive som funker fett inntil jeg kjøper en med aktive.

Har sett på:

Seymour Duncan TB-6: denne virket veldig full av mids, og litt komprimert (for å ta Quick89 sine ord). Også en anelse digital.

Kom gjerne med flere forslag, så blir det forhåpentligvis ikke flere pickuptråder fra meg i nærmeste framtid. :)

LYDKLIPP:

Tight metallyd

Edited by Konnis
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det høres ut som om du er ute etter EMG. Jeg "redda" min første gitar, en RG320 med basswood kropp med en EMG 81 i fordums tider. Hadde da mye av samme problemene som du beskriver. Ellers kan kanskje DiMarzio D Activator være et alternativ. Eller DiMarzio D Sonic, som også vår gode venn John Petrucci bruker.

Link to comment
Share on other sites

Sjekka ut D Sonic. Denne virket veldig grei, egentlig!

Er det stor forskjell på tone i mahogny og basswood? Innbiller meg at basswood er et MYE lysere treslag som gjør at jeg må ha en pickup med masse bass for å veie opp dette... eller?

Link to comment
Share on other sites

Er det stor forskjell på tone i mahogny og basswood? Innbiller meg at basswood er et MYE lysere treslag som gjør at jeg mÃ¥ ha en pickup med masse bass for Ã¥ veie opp dette... eller?

Basswood er ikke så lyst som folk skal ha det til. Alder er lysere, mens mahogany er mørkere/varmere igjen.

"Sound-wise, Basswood has a nice, growley, warm tone with good mids. A favorite tone wood for shredders in the 80s since its defined sound cuts through a mix well."

Hadde satt veldig pris på svar da jeg kanskje plukker med meg en TB-6, vil ikke kjøpe katta i sekken :ninja:

TB-6 funker fjell.

http://www.warmoth.com/Guitar/Bodies/Optio...oodOptions.aspx

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd en RG350 med EMG i stol posisjon, låt bra det! Men om du vil ha de passive kan du ty til DiMarzio (vet ikke om SD yter basswood kroppen på bedre enn DiMarzio?). Som rocktrond sa, kanskje D activator, som du finner i de nye xiphos modellene. Hvordan er Bare Knuckle'ne til metal?

Link to comment
Share on other sites

Basswood er ikke så lyst som folk skal ha det til. Alder er lysere, mens mahogany er mørkere/varmere igjen.

"Sound-wise, Basswood has a nice, growley, warm tone with good mids. A favorite tone wood for shredders in the 80s since its defined sound cuts through a mix well."

TB-6 funker fjell.

http://www.warmoth.com/Guitar/Bodies/Optio...oodOptions.aspx

Ser man det, ja!

Hva med D Sonic? Hvordan låter denne kontra TB-6? Vet jo at Petrucci er glad i kombinasjonen basswood og D Sonic... Og den ser jo jævlig barsk ut og. :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


  • Siste aktive tråder

    • En tur alene til byen, kom hjem med åtte nye skiver (Ecclesia, #3 i midten fikk jeg forrige lørdag):  
    • Jeg oppbevarer mine heltregitarer (archtop og kasse) nesten uten unntak i gitarkassene. Rommet jeg oppbevarer gitarene i har «bedre» (for gitarer om ikke annet) luft enn resten av huset, men jeg har et hygrometer for å følge med på fuktighet og temperatur. Så langt har det stort sett vært innafor i rommet (35-60% fuktighet). I enkelte perioder om vinteren har jeg satt inn en bolle med vann for å tilføre fuktighet. Det funker, men jeg skal vurdere å anskaffe en liten luftfukter.
    • Brum brum. Neida, skaff deg et hygrometer (hundrelapp eller to), så følger du med utover vinteren. Ingen grunn til å fukte lufta så lenge du har inneklima innafor "normalen". Men absolutt lurt å ha forholdsregler: Jeg har en heltre granlokk Ayers stålstrenger som ikke greide seg gjennom den tørreste og kaldeste vinteren i trøndelag på lenge (10-12 år siden?) uten betydelige sprekker i lokket. Den hang på veggen i stua, og jeg hadde ikke begrep om luftfuktighet da. Den låter og spiller nydelig, så det er foreløpig kun kosmetisk, men så kosta den bare omkring 5000,-, så ikke noe stort tap. Ellers, hvorere du borhena? Innland/kyst/fjell? Har litt å si.
    • Takker!  Hvor mye legger dere i luftfuktighet og slikt for kassegitarer? Fikk med en pakke d'addario humipak, men tenkte det er lurest å vente til vinteren med å poppe den? Gitaren kommer til å ligge i kassen når den ikke er i bruk. Er første heltre kassegitar jeg eier, so bear with me
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.