Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mikrofon på mikrobudsjett


joachiml

Anbefalte innlegg

Da var en UX2 i hus og mulighetene for opptak av bass og gitar, samt trommer via midi, er tilstede. Da mangler jeg bare mulighet for å ta opp vokal før jeg kan snekre sammen enkle demoer i heimen. Ettersom UX2en har mikrofoninngang og fantommating og alt slikt, er det bare selve mikrofonen som står igjen.

Jeg trenger med andre ord tips om en billig mikrofon for sang. Hva kan anbefales? Jeg hadde håpet å holde det rundt 500 kroner (sm58 og slikt ender vel gjerne opp på det dobbelte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så skrekkelig mange gode sangmikrofoner du får for 500 spenn.

Er planen din at du skal bruke denne som en live-mikrofon også eller er det kun for bruk i studio du er ute etter dette?

Behringer har en masse billig stæsj som du får for den prisen og lavere, både innenfor kondensatorbaserte og dynmiske mikrofoner. Det betyr likevel ikke at jeg ville anbefalt en av de, som et startsted for å ha noe å leke med kan det godt være at det funker til ditt bruk dog...

Selv har jeg en Samson S11 dynamisk mikrofon som jeg bruker live og en Studio Projects B1 som jeg bruker til innspilling av vokal hjemme. Begge ligger noe rundt 1000-lappen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal kun brukes i "studio", dvs inn i UX2en min hjemme. Vi skal i studio senere i vår, et studio MED utstyr,så jeg trenger bare en enkel mikrofon for å skissere melodi- og tekst-ideer. Derav min motvilje mot å bruke voldsomme summer. Jeg gikk ut ifra at jeg ikke hadde behov for en dynamisk variant, uten at jeg vet om det har noen betydning for pris eller kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for å anbefale mikrofonene til Behringer til hjemmebruk. De låter aldeles utmerket. hør for eksempel på vokalen på sangene i signaturen min, både den og de akustiske instrumentene er tatt opp med Behringermikker.

Så sant jeg ikke tar feil, og du har et meget bra rom og ta opp i, samt erfaring med mikrofonplassering, vil jeg tro det er mer å hente der enn å firedoble prisen på mikrofonene sånn i første runde.

Skal du kjøpe en mikrofon, vil jeg anbefale deg en kondensatormikrofon, så dyr som du har råd til. Stormembranmikrofoner låter mer åpent og rundere enn små "pennmikrofoner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikke, nødvendigvis. Kondensatormikrofoner har til felles at de trenger strøm for å virke, såkalt fantommating.

En "vanlig" sangmikrofon, som for eksempel SM58, er en dynamisk mikrofon, og trenger ikke denne strømmen for å fungere. Skal du bruke mikrofonen live, passer en vanlig dynamisk mikrofon best.

Det er faktisk veldig liten forskjell i lyden på en Shure SM 58 og for eksempel en Behringer XM8500, så liten at det er vanskelig å høre forskjell i en blindtest. Det har jeg vært med på.

Det betyr ikke at mikrofonen er like bra på alle områder, men har man lite penger, kan man lage utmerkede opptak med den billige mikrofonen. Det er hovedpoenget.

Mekanisk sett er det bedre bryter på Shuren, og den er litt mer motstandsdyktig mot feedback. Dessuten låter Shuren nok litt "mer åpent" ved finlytting. Slike ting spiller liten rolle hjemme på "gutterommet" der opptaksforholdene som regel er en bit unna ideelle studioforhold.

Når jeg er ferdig med de prosjektene jeg har gående, skal jeg forsøke å lage en lyttetest der disse mikrofonene blir sammenlignet. Jeg er sikker på at flere får seg en overraskelse.

Det er flere produsenter som har begynt å levere mikrofoner i lavpris-segmentet. Jeg kjenner ikke til andre sorter, men det er mulig det er andre merker som er like gode som Behringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Et annet billig-alternativ er Fame, som er merket til den store tyske forhandleren Musicstore

De selger masse merkevarer men har også sitt eget merke for PA-anlegg, gitar- og bassforsterkere, mikrofoner osv. Jeg har gode erfaringer med Musicstore, det man bestiller kommer i løpet av få dager med UPS, tysk moms er trukket fra, UPS ordner med betaling av norsk moms, frakten koster 20€ uansett hva man bestiller.

Jeg har akkurat fått en Fame-kopi av SM-58 Fame MS-58

Den fungerer greit til øving og også live. Har også en stormembran-kondensatormikrofon som er ekstremt billig - 33 €. Har ikke prøvd den mer enn et enkelt prøveopptak av akustisk gitar, men så langt ser den veldig lovende ut i forhold til prisen. Fame CM1

Jeg har tidligere kjøpt aktive høytalere og aktive studiohøytalere samme sted, de fungerer veldig bra og var skikkelig billige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for å anbefale mikrofonene til Behringer til hjemmebruk. De låter aldeles utmerket. hør for eksempel på vokalen på sangene i signaturen min, både den og de akustiske instrumentene er tatt opp med Behringermikker.

Herlig musikk du har der, Castor! Likte spesielt Trehjulsykkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.