Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til skalaer!


Anbefalte innlegg

Selv om moll kanskje er brukt mest i metall vil jeg anbefale å l're dur og moll skala ut og inn. I alle tonearter, det er noe av det beste med gitar, kan du en skala i C, flytt hånda en halvtone opp og vips; du kan den i C#.

Lær deg trinnene, det er det greieste (syntes jeg), jeg tenker aldri hvilke toner jeg spiller, jeg bare forholder meg til grunntonen i skalen (også mye på øret, jeg har mye å gå på innen skalapugging).

Cdur - C - D - E - F - G - A - H - C

----------1---1-1/2-1---1---1-1/2 - her er det snakk om trinn, eller helv/halvtoner

Amoll - A - H - C - D - E - F - G - A

-----------1--1/2--1--1--1/2-1--1

Disse to skalaene inneholder akkurat de samme tonene, dette er fordi de er paralelltonearter. Akkurat som Emoll er pralelltonearten til Gdur. Parallelltonearten finner man ved å gå en liten ters ned, fra durtonearten for å finne moll, og en liten ters opp fra molltonearten til dur, altså 3halvtoner.

Hvis du hører en låt vil de stort sett gå i en streit dur eller moll toneart, noen moduleres masse og har mange låneakkorder osv, men stort sett vil du kunne spille i en dur eller moll skala over. Så hvis du lytter til en låt så kan du plukke opp gitaren og begynne å finne tonearten. Lære deg til å høre hva grunntonen er. Men det tar litt tid å lære, men det er svært nyttig.

Endret av LilleLars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er kjekt å vite er det med paralelltonearter.

Om du vil spille en solo i E-moll, men ikke er sikker på moll-skalaen kan du godt spille G-dur, for skalene inneholder akkurat de samme notene. Så om du har fått hodet rundt dur-skalaen, bare spill dur en og en halv tone over der du vil spille moll. (D-dur blir F-moll, A-dur blir C#-moll, F-dur blir G#-moll osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du sikter til... Hvis du kan tonene er det allt du trenger, en skala er bare toner man kan spille pÃ¥ til diverse akkorder...

Føler meg helt skitten av å linke til en sånn side, men men... her...

Tonene i skalaen kan brukes over alt, om det er lille eller enstrøken f. eks C er det samme shit. Og det tar deg et ekstremt kjapt google search å finne en sånn side. So just føkking google it ;)

Finn en måte du kan huske disse skalaene på. Et tips er å kunne synge dem! Sang er et undervurdert hjelpemiddel (av selvlærte instrumentalister), kan du synge noe vet at du husker hvordan det låter. Du skal kunne kjenne igjen en dur og en mollskala. Ikke tonearten, da trenger man tilnærmet absolutt gehør. Dersom du lytter til en låt skal du kunne hør om det går i dur eller moll, en enkel måte å lære dette er dur=glad, moll=trist. Vil anbefale å lære deg å synge en dur og en moll skala, da vil du høre om det stemmer eller ikke. En utfordring er f. eks å bestemme seg for å spille en skala med fire (fremfor tre) toner pr. streng. Da blir man mye fortere avhengig av øret, for det er jo veldig klumsete å spille 4toner per streng.

Så syng syng syng syng syng syng syng syyyyyyyyyyng! Det øker bevisstheten. Har jobbet litt med å kunne synge modale skalaer, det er ikke så lett gitt, men dur og moll skal såpass inn i blodet at det er nesten nødvendig å kunne høre. En skal høre at f. eks D dorisk (Dmoll med hevet sekst) ikke låter likt som en ren Dmoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er kjekt å vite er det med paralelltonearter.

Om du vil spille en solo i E-moll, men ikke er sikker på moll-skalaen kan du godt spille G-dur, for skalene inneholder akkurat de samme notene. Så om du har fått hodet rundt dur-skalaen, bare spill dur en og en halv tone over der du vil spille moll. (D-dur blir F-moll, A-dur blir C#-moll, F-dur blir G#-moll osv)

Blir ikke A-dur F#-moll?

D-dur blir B-moll?

F-dur blir D-moll?

Endret av Bloff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.