Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stratprosjekt


Aspmyra

Anbefalte innlegg

Bare en liten kommentar til verdien- la gå at hvis du er veldig dyktig, at den kanskje blir omtrent lik Ã¥ spille pÃ¥, og lÃ¥te som en "79 strat, noe som jo ikke er verdens største utfordrig, men at den blir verdt det samme, sÃ¥nn at du kan selge den for 15K. Tviler veldig sterkt pÃ¥ det. Dette er og blir en LEGO- gitar, med verdi deretter.

Jeg har da satt sammen flere gitarer, men vil ikke drømme om å forsøke å selge de for noe annet enn litt mindre enn jeg har gitt for delene. Det er brukte deler, klisset sammen av en amatør, og verdt deretter.

Det at kjøperen kanskje får en veldig kurant gitar for pengene er en annen historie, men det er ikke det som er poenget.

Men for all del- fyr løs, bygg gitar, det er kjempemoro! Skal jeg gi deg et råd, så er det faktisk å bygge rn rimelig en først, før du går bananas i godsakene og buker masse penger på fine deler. Du kommer nemlig til å lære masse av å lage den første, og da slipper du å gjøre bommertene på fine deler.

Småting som for eksempel å feste plekterbrettet før man har hals, kan medføre dyrekjøpte erfaringer i forhold til hvor hull egentlig skal sitte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Re: CastorFiber

Ja, jeg tenker det samme, men dette er en gitar jeg ønsker meg sÃ¥ mye. Hvis jeg fÃ¥r dette til blir det ikke snakk om Ã¥ selge det i det hele tatt.

Det blir en samlegitar som jeg garantert tar vare på, så får den heller gå gjennom generasjoner om den fortsatt eksisterer. :rolleyes:

Re: Aphelion

Jeg synes det er tøffest med svarte pickupcovere og volum/tonekontroller ^_^

Re: Metalbrain

Jeg går for kvalitet, ikke merker. ;)

Endret av Aspmyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Škjøpe "vintage" deler til en partsocaster er... Hele poenget med noe "vintage" er at det skal være originalt. Det vil si at flest mulig av delene på gitaren skal være originale.

Hvorfor kjøper du ikke bare en '79 strat hvis det er det du vil ha ? Hvis gitaren faktisk er gammel og original så vil jo verdien øke også.

Og hvorfor en '79 i utgangspunktet ? er det noe spesielt med det året mener du ?

Eller hva med å bygge en '79 strat kopi ? De er jo ikke eksepsjonelt gode uansett de originale, så det koster jo ikke så mange kronene å lage en bedre gitar.. :) som ser omtrent lik ut. Warmoth lager jo alt du ønsker deg, eller så kan du jo kjøpe Fender deler (American Vintage o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst å lage en stratocaster ut av deler selv! Blir nok et kjekt prosjekt for deg uansett hvordan deler du ender opp med Ã¥ kjøpe! :)

Litt off topic: Er det noe vrient å skru sammen og lodde en partsocaster selv? Det finnes vel guider på slik på youtube, som gjør at det er overkommelig for de fleste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblingsskjema/wiring diagram til alle Fender gitarer og basser finner du på hjemmesidene til Fender,under support.

Det er altså de originale koblingsskjemaene.

Hilsen Jan Tore

Gjør de det ja, og det er vel det som er mest innviklet... Skru inn halsen, stemmeskruer, stol og slikt går vel greit kan jeg tenke meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor innviklet et partsocaster prosjekt er avhenger av hvilke deler du kjøper. Kjøper du Fender deler fra omtrent nye ribbede Fender gitarer, så passer jo alt sammen. Kjøper du deler der ting må tilpasses, monteres og justeres bør du skjønne hva du driver med og hvordan slikt skal gjøres.

Hva angår elektronikk er det jo ikke spesielt komplisert akkurat, men har du null erfaring med lodding og elektronikk kan det sikkert være vanskelig nok.

Spør du meg så blir ikke partsocastere gode gitarer med mindre du har, eller er villig til å tillegne deg kunnskapen som kreves for virkelig å bygge en gitar fra bunnen av. Man må nemlig forstå hva man gjør og hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å svare på om hvor vanskelig det er å sette sammen en gitar, er umulig. Jeg, som forsøker å gi rådet, aner ikke hva du har av ferdigheter i fingrene dine, eller hvor vant du er til å løse praktiske problemer og se konsekvenser av valg man tar, og sist, men ikke minst- hvor god tålmodighet du har.

Er du av typen som aldri har klart å bygge et legosett, sage rett etter en strek, eller ikke gidder å lese en kort bruksanvisning, og som er bortom læreren i sløyden hvert tredje minutt for å høre om trestykket "er pusset bra nok", er kanskje ikke gitarbygging noe for deg.

Selv om en gitar ikke er et komplisert stykke ingeniørkunst, er det en del ting som krever stor nøyaktighet, og som er vitale faktorer i hvorvidt gitaren blir en bra gitar, eller nesten uspillbar.

Er målet med å sette sammen selv å spare penger, vil jeg si at du bør glemme hele greia fortere enn svint. Det er helt andre ting som bør motivere deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å svare pÃ¥ om hvor vanskelig det er Ã¥ sette sammen en gitar, er umulig. Jeg, som forsøker Ã¥ gi rÃ¥det, aner ikke hva du har av ferdigheter i fingrene dine, eller hvor vant du er til Ã¥ løse praktiske problemer og se konsekvenser av valg man tar, og sist, men ikke minst- hvor god tÃ¥lmodighet du har.

Er du av typen som aldri har klart å bygge et legosett, sage rett etter en strek, eller ikke gidder å lese en kort bruksanvisning, og som er bortom læreren i sløyden hvert tredje minutt for å høre om trestykket "er pusset bra nok", er kanskje ikke gitarbygging noe for deg.

Selv om en gitar ikke er et komplisert stykke ingeniørkunst, er det en del ting som krever stor nøyaktighet, og som er vitale faktorer i hvorvidt gitaren blir en bra gitar, eller nesten uspillbar.

Er målet med å sette sammen selv å spare penger, vil jeg si at du bør glemme hele greia fortere enn svint. Det er helt andre ting som bør motivere deg.

Det er som om jeg skulle sagt det selv :) Et ypperlig innlegg angående tema !

Jeg kan bare tillegge at man også trenger litt verktøy og utstyr som også koster noen kroner hvis man stiller blankt fra før, og dermed høynes totalprisen ytterligere. Og jeg vil gjerne gjenta Castors siste poeng - Du sparer garantert ikke penger på gitarbygging, med mindre du er flink og setter det i system i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men glem ei hvor mye du lærer av å gjøre dette her. Å bruke penger på dette er uansett en smart ting, føler jeg, nettop på grunn av alle de nye kunnskapene du får om dette.

Men sånn sett, er det eventuelt en ide å kjøpe en billig gitar eller 2, og modifisere på de, for å bli vant til å jobbe med dette her.

Uansett er det meget mulig å få solgt delene videre(dog med et større tap) om man herper det litt til for seg selv, og de fleste prosesser kan på en eller annen måte reverseres... Hvor godt DET kan gjøres, er en helt annen sak, men det er som regel mulig.

Jeg synes du skal gjøre det jeg. Men belag deg på å bruke en del penger på det, nesten uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg har ikke sagt at det er en vanskelig affære, nødvendigvis, det avhenger for en stor grad av deg selv.

Men jeg vil vel generelt si at jeg hadde startet med noen "innledende øvelser" før jeg kastet meg over bra deler i mangetusenkronersklassen.

Det kan være slike ting som å forsøke å få en billig skrotgitar spillbar, ved å justere, file, kanskje skifte en pickup eller to, i det hele tatt forbedre en billig gitar. En annen mulighet er å sette sammen et rimelig gitarbyggesett, der man ikke risikerer å bruke fem tusen kroner på deler og ende opp med en gitar som spiller som en tusenkroners QXL- gitar.

Man må lære å krabbe før man kan gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Saga stratocaster byggesett liggende. Etter å ha satt sammen en telecaster fra samme fabrikat, ble det ikke til at jeg bygde stratocastern. Tenkte å få tak i en ferdig lakkert kropp og bruke byggesettet som base, skifte ut de elendigste delene med deler av bedre kvalitet.

Spørsmålet er om Saga settet passer overens med andre kropper/ halser. Noen som vet?

Som nevn satte jeg sammen en telecaster. Ganske lite utfordring med monteringen, bortsett fra lakkeringsdelen da. Ble litt imponert over kvaliteten på det ferdige produktet, tror nok det slår de fleste billiggitarene inntil 2000 kroners klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nånå, så må det huskes at det finnes hundrevis at "partso-o-pauler", altså Gibson LP'er fra midten av 50 til 1960 som er mekka sammen av forskjellige deler fra nevnt periode.

58/59 converts, eller f.eks en 59LP kropp med stemmeskruer,mikrofon, elektronikk, deklser osv fra forskjellige Gibson'er.

Man ser de hele tiden, og enda greier folk å få xxxxxx$ for de.

Nå skal det være nevnt at man ikke akkurat får så mye for en 79 Fender parts-o-caster, men det er ikke slik at man burde forvente seg å få 5000 for en slik gitar om man bare kjøpte delene for 5k totalt på Ebay.

Om du først skal bruke 2000 kr på 3 single-coiler, så hadde jeg heller gått for ett litt mer kjent merke, eller omså orginal Fender fra den perioden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.