Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte strenger


MuffinMonster

Anbefalte innlegg

Heisann!

Her om dagen klarte jeg å ryke en streng på min Epiphone Les Paul og jeg skal da bytte strengene, men jeg er veldig usikker på hvilken tykkelse jeg skal ha og hvordan man fester strengene slik at de ikke siger sånn. Jeg har lest litt rundt her på forumet og mange sier at man skal strekke strengene. Hva menes med det? Hadde vært fint om noen kunne komme med en slags "guide" om hvordan man skal gjøre det:)

I tillegg til å bytte strengene burde jeg vel også rense halsen med et eller annet og olje det inn med noe. Det er rosentre hals på den bare sånn at det er sagt. Er det noen som har noen tips? Jeg skal også vaske resten av gitaren, men det går vel greit men en våt klut med litt zalo på går jeg ut i fra.

Takker for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gripebrettet bruker jeg sitron-olje, og evt en fuktig klut (bare vann) på gitarkroppen.

For å strekke strengene setter du dem på, på vanlig måte, og tar tak i strenga over 12. bånd, og drar i den. Da vil du få strekt strengene så de blir fortere stabile!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke for mange runder rundt stemmeskruen, max 4-?

Jeg pleier og rense fingerbrettet med rødsprit på en bommulsfille, så oljer jeg med hva vi har på kjøkkenet, i går brukte jeg kaldpresset rapsolje. Ha på litt ( en dråpe eller tre mellom hvert bånd)- la tørke noen timer- ha på litt til- la trekke over natta- tørk godt av med tørkepapir eller fille.

Gitaren renser/polerer jeg med møbelpolish.

Noen indvendinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående strenging, se her : http://www.fretnotguitarrepair.com/stringing.htm

På en Epi LP Standard er det originalt montert 10-46 tykkelse strenger. Alle merker gjør jobben.

Du kan tørke av gitaren med en myk bommulsklut som er lett fuktet med zalovann e.l. Hva angår gripebrettet kan du bruke sprit (rød, blå e.l.) hvis det virkelig er skittent. Sprit er bedre enn vann, da det fordamper umiddelbart.

Såkalt "sitron" olje er et kjemikalie som slett ikke inneholder sitron.. Alle som har jobbet med label-off produkter e.l. vil kjenne igjen lukten fra en gruppe, ikke spesielt skånsomme kjemikalier.

Rosewood er et treverk med veldig mye olje. Prøv å polere opp gripebrettet med en tørr bomullsfille slik at det skapes litt friksjon/varme. Etter noe tid vil overflaten igjen bli blank uten å tilsette noen kjemikalier.

Poenget er at det egentlig ikke er anbefalt å "smøre" gripebrettet med olje e.l. særlig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke for mange runder rundt stemmeskruen, max 4-?

Jeg pleier og rense fingerbrettet med rødsprit pÃ¥ en bommulsfille, sÃ¥ oljer jeg med hva vi har pÃ¥ kjøkkenet, i gÃ¥r brukte jeg kaldpresset rapsolje. Ha pÃ¥ litt ( en drÃ¥pe eller tre mellom hvert bÃ¥nd)- la tørke noen timer- ha pÃ¥ litt til- la trekke over natta- tørk godt av med tørkepapir eller fille.

Gitaren renser/polerer jeg med møbelpolish.

Noen indvendinger?

Jeg tror du overdriver din bruk av olje :) Hvis jeg faktisk først bruker olje, gjør jeg et "dønk" på en bomullsfille. Altså tilsvarende 2-3 dråper olje som jeg lar trekke inn i fillen. Deretter polerer jeg inn dette. Rosewood o.l. klarer ikke å suge opp noe nevneverdig olje uansett, så ender bare opp med å "smøre" strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke da skulle du sett det nye gripebrettet jeg holder på med nÃ¥, det var sÃ¥ tørt at vi nesten snakker om reklamasjon.

Denne gitaren må ha stått i et utstillingsvindu mot syd.

Det hender seg :) Jeg har nettopp reparert en 20 år gammel hals selv som måtte dyprenses, men like fullt - 2-3 dråper soja og en litt brutal polering var nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putting on your favourite lube.... Rett og slett smøreolje.. Sannsynligvis ganske tynn olje, symaskinolje var det noe som hette i gamle dager.....

Bruker en liten 'pinne' for ikke å få for mye søl..

En liten rettelse fra min amerikanske bedre halvdel: Lube trenger ikke være smøreolje, det kan være hva som helst som smører, silikon, grafitt, olje, glidemiddel......

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjøres på videoen er at det påføres et spesielt smøremiddel i sporene på oversadel. "Nut sauce" e.l. Ofte basert på Teflon e.l. Det motvirker at strengene henger seg opp i oversadel (nut) noe som gjør gitaren fortere ustemt, spesielt hvis gitaren er utstyrt med et tremolo system som faktisk brukes.

Vanlig olje vil forøvrig ikke fungere noe særlig, og kan skade enkelt oversadel typer av f.eks bein.

Blyant er en annen løsning på samme problem (grafitt pulver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.