Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

norsk på norsk


treiken

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det flere som savner fokus på nye artister som spiller god norsk vise/popmusikk? Gåte og Kaizers er jo bra, men det blir liksom i en annen gate....

Ser på platekompaniet sin topp25 norske liste at folk stemmer opp masse plater fra før 95 som deres favoritt plater som er på norsk(delillos, Jokke, Dumdum, CC Cowboys, til en viss grad seigmenn...) etter dette er det nesten kun engelsk... Dette viser jo at det er et utrolig marked/savn for denne typen musikk! Unge musikkinteresserte(som jeg tror stemmer på platekompaniets avstemninger...) savner denne typen musikk!.

Uten å ha sett tall er jeg overbevist om at få artister har hatt et så trofast og stort publukum over tid som de som synger på norsk! Var f.eks på en Paus konsert i Bergen: nesten ingen annonsering, høy billettpris, det er lenge siden han har levert sine beste plater, men utsolgt!!! Dumdum og CC Cowboys gjør comeback etter ti år, og er like atraktive som når de gav seg!Jeg er bare 20 år, og hører mest på engelsspråklig musikk. Men av de norske artistene som var store "før jeg begynte å høre på musikk", er det nesten bare norskspråklige jeg og min generasjon vet om!

Vi ser jo på tross av dette at konsert arrangører tør jo i utrolig liten grad satse på slike band; Øya har John Doe, men Lost Weekend, Quart, Norwegian Wood og by:larm er alle festivaler som så langt jeg kan se er uten musikk av denne typen(Null$katt$nylterne har jeg ikke hørt, men med mottoet: fortar, høgar, hardar tror jeg ikke de helt kvalifiserer seg...).

Håper på å få noen synspunkter på dette. Gjerne fra noen i konsert og platebransje...

Også åpen for platetips!

PS: sjekk ut "fire små bergensere" på urørt(www.nrk.no/urort). Fire små er enda råere live. Topp stemning. Gode historier. Gode musikere. Burde kunne bli sommerens store festivalband og høstens store liveband hvis noen bookingansvarlige ser sin besøkelsestid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler vel ikke et merkbart savn etter norsk visepop,men generelt sett kan du si at jeg føler et stort savn etter kommersialisert GOD musikk, altså god musikk for massene. Hvilken nasjon menneskene som laget den måtte komme fra interesserer meg ikke i særlig stor grad. Jeg vet ikke egentlig hvorfor man skulle etterlyse norsk musikk, det finnes sikkert hundretusener av nordmenn som produserer musikk, men er det noe bra?

En imponerende,men slitsom anbefaling: Farmers Marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at med dagens kommuniksajonskanaler så har verden blitt "mindre", det er lettere å nå utenlands med musikken man lager. Mange band er ambisiøse og ser for seg at de skal satse stort.

Jeg vokste opp på 80-tallet, og definerte de fire store norkse bandene som DumDum, Jokke, Raga Rocker og DeLillos; og pussig nok så synger de alle på norsk.

Jeg tror at band som synger på norsk spiller musikken for musikkens del, og ikke med den ambisjonen at de skal slå gjennom. Dette skaper en leken og ukommersiell holdning til musikken som kan være litt unik, og å gjøre den spennende.

Jeg spiller i et punkband som synger på norsk. Vi hadde ingen ambisjoner om noe som helst, vi skulle bare lage noe punk for moro skyld. Uten hemninger synger vi banale linjer som "Rema, Rema 100, Rema tusen takk", "Ekle kryp skal røykes ut, knus, kapital terror og snut, vi angriper i sjølforsvar ...". Dette høres jo idiotisk ut, men det fungerer. Hva med en drøm som spiser solnedganger som om det skulle være drops!? Det og høres banalt ut, men heldigvis så hadde de ikke hemninger, og i dag er jo "En vill en" med dumdum en klassiker.

Flere band burde gi norske tekster en sjans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder de som synger på norsk, så synger jo bigbang på engelsk, og man kan ikke akkurat si at de er så veldig kommersielle.

Tror de spiller mer for musikkens del. Ellers tror jeg de kunne ha nådd langt i utlandet noe de ikke har prøvd seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

big bang er jo kommersiellt da! uten TVIL

Vel, kommers og genial er faktisk ingen umulig kombinasjon! :wink::D

Jeg tror også markedet er der for norsk musikk. Men for min del bryr jeg meg ikke det spor hvilket språk teksten er på så lenge jeg skjønner den og musikken er bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke på jakt etter noen politisk innkvotering av middelmådig norsk musikk. Det er utrolig mye god norsk musikk på engelsk, og det er ikke noe galt i det! Jeg bare konstaterer at veldig mange liker den norskspråklige musikken, og at det er lite av den på arenaer som ellers er flinke til å lete etter ny musikk. Jeg er litt usikker på om grunnen er at det ikke er noen som spiller den, eller det er slik at de som driver med denne musikken ikke får noen sjanse. Jeg vil tro at det rundt om i Norge er ganske mange band i "etterveksten" av de fire store. Jeg tror flere konsertarrangører bør snu noen ekstra stener på jakt etter de gode bandene. Gjerne la band innen denne genren stå noen sekunder lenger i "demospilleren" enn andre for å se om det er noen der. Det vil komme noen norske band som vil bli store OG SPILLE GOD MUSIKK! Innen denne genren er det ikke stort behov for kompromiss! Spørsmålet er hvem det blir og ikke minst hvem som finner dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja selvfølgelig, de fleste vil jo det. En viss grad hvertfall.  

Men hvis vi skal sammenlikne med andre band så er bigbang ikke mye kommersielle :)

musikken til big bang er jo kommers.. det er det som er at et band er kommersielt , ikke hvor mye det selger . det er jo effekten av det kommerse..

MUsikken til bigbang når til de fleste . den er letthørt osv osv osv.. det er jo kommers musikk

frank zappa eller Wagner :P er ikke like kommerst :P hehe

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.