Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Senke strengene uten truss rod


Jørnan

Anbefalte innlegg

Jeg har for det meste justert strenghøyden pÃ¥ elektriske basser og gitarer, og er derfor vant til at det bare er Ã¥ justere truss roden, sÃ¥ fÃ¥r man ordnet det. Men nÃ¥ har jeg kjøpt en akustisk gitar med strenger laaaaaangt over gripebrettet. Det er ingen truss rod Ã¥ justere, sÃ¥ jeg regner med at jeg mÃ¥ gjøre stolen lavere for Ã¥ senke strengene. Problemet mitt er at det allerede finnes et system for Ã¥ heve og senke strengene ved stolen. To hjul kan skrues slik at stolen beveger seg opp og ned, men selv pÃ¥ det laveste er strengene alt for høyt oppe. Jeg lurer derfor pÃ¥ hvordan jeg skal gÃ¥ frem, for Ã¥ gjøre stolen lavere uten Ã¥ ødelegge den flotte heve/senkemekanismen.

Er det bare å file ned den delen over hjulene eller den delen under?

Bilde av stolen:

341031.jpeg

Edit: større bilde her: http://bildr.no/view/341031

Endret av Jørnan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første- "noen" har allerede filt ned broen i overkant i et forsøk på å senke strengehøyden. Derfor bør du erstatte toppen av broen, det hvite materialet. Slik skal det ikke se ut, og du kommer trolig til å få merkbar bedre sustain ved å reversere "reparasjonen".

Det som egentlig bør utføres på denne gitaren, er en såkalt neck reset. Alle gitarer når de har blitt strenget opp, starter en langsom prosess mot selv- ødeleggelse, der gitaren forsøker å la stolen og broen møte hverandre. Det merkes godt på gamle orkestergitarer, noe dette er.

Hvilken gitar er det? En neckreset koster en del penger.

Hvis gitaren ikke har høy verdi, ville jeg ha fjernet noe materiale i underkant av stolen. Det er mulig å slipe vekk en god del tre der, uten at det synes, eller at det vil se rart ut. Er dette en gitar av høy verdi, eller en som kan få det, hadde jeg levert den til en gitarmekaniker for å få justert halsen.

Generelt sett skal man være forsiktig med å modifisere på gamle gitarer. Et annet alternativ er å replikere den nederste delen av broen, bare i en litt lavere versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Etter å ha sett litt nærmere, så har jeg oppdaget at halsen er kraftig bøyd, så den skulle vel i grunn være rettet opp. jeg gav 400 kroner for gitaren, og poenget var egentlig å ha den til pynt, fordi jeg synes den ser fin ut. Men jeg har spilt litt på den, og liker lyden såpass godt at jeg vil gjøre den spillbar. Men å betale masse er uinteressant, så da tror jeg at jeg får ta av strengene og se hva som kan gjøres med stolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er halsen bøyd, skal man egentlig ta av gripebrettet, høvle halsen plan og sette på gripebrettet igjen. Dette er ikke noen liten jobb, men jeg vil tro du kan få gitaren mer spillbar ved å fjerne materiale på undersiden av broen. Det tror jeg at jeg hadde valgt.

Jeg har gjort dette en gang på orkestergitaren i galleritråden min, jeg brukte en litt stor slipesylinder. Min er fra 3M, men lignende fant jeg her: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=54223863

Denne har større diameter enn min, men jeg tror den skulle passe bra. Bruker du litt tid og fjerner tre sakte, så tipper jeg resultatet kan bli bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke belærende - Man justerer altså ikke strengehøyde med trussrod, men ved å senke eller heve bro/sadler. Trussrod justeres for å motvirke at strengene trekker halsen i en bue, selv om dette naturligvis også påvirker strengehøyden spesielt midt på halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var hva tross roden brukes til :P Men problemet med gamle gitarer er jo at halsen bøyes etter lang tid, og da blir strengene høyere over gripebrettet. NÃ¥r man da justerer truss roden sÃ¥ blir halsen flatere, noe som gjør at strengene kommer nærmere gripebrettet og tilbake til slik det var før. SÃ¥ jo, man bruker truss roden til Ã¥ justere strenghøyden :P Broen er egentlig siste utvei nÃ¥r det gjelder Ã¥ justere strenghøyde. Den skal helst være som den er ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var hva tross roden brukes til :P Men problemet med gamle gitarer er jo at halsen bøyes etter lang tid, og da blir strengene høyere over gripebrettet. Når man da justerer truss roden så blir halsen flatere, noe som gjør at strengene kommer nærmere gripebrettet og tilbake til slik det var før. Så jo, man bruker truss roden til å justere strenghøyden :P Broen er egentlig siste utvei når det gjelder å justere strenghøyde. Den skal helst være som den er ...

Nå skal ikke jeg lage noen endeløs diskusjon med ordkløveri i stor skala men..

Slik justerer jeg en gitar :

-Justerer halsen helt rett med trussrod.

-Justerer høyden på bro/sadler og sadlenes individuelle høyde (Fender o.l.)

-Justerer trussrod for ønsket/nødvendig bue.

Sadlene justerer strengehøyden for hele halsen. Trussrod påvirker strengehøyden for bare en del av halsen. Det er sadlenes justering og et eventuelt ønske om lav strengehøyde som bestemmer hvordan trussrod må justeres for å muligjøre dette.

Som sagt dette er bare et spørsmål om definisjoner ogl lite annet :) Men jeg mener du fort vil bli misforstått hvis du snakker om å justere strengehøyde, hvis du egentlig snakker om trussrod justering.

Hvis du imidlertid har en gitar som du i utgangspunktet er fornøyd med hva angår setup, så er selvsagt trussrod stort sett det eneste som trenger justering gjennom året. Men det er ikke strengehøyden man justerer fordi da.. :)

Beklager, alt dette, men det kan være nyttig for andre som leser tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.