Web Analytics
Jump to content

Senke strengene uten truss rod


Jørnan
 Share

Recommended Posts

Jeg har for det meste justert strenghøyden pÃ¥ elektriske basser og gitarer, og er derfor vant til at det bare er Ã¥ justere truss roden, sÃ¥ fÃ¥r man ordnet det. Men nÃ¥ har jeg kjøpt en akustisk gitar med strenger laaaaaangt over gripebrettet. Det er ingen truss rod Ã¥ justere, sÃ¥ jeg regner med at jeg mÃ¥ gjøre stolen lavere for Ã¥ senke strengene. Problemet mitt er at det allerede finnes et system for Ã¥ heve og senke strengene ved stolen. To hjul kan skrues slik at stolen beveger seg opp og ned, men selv pÃ¥ det laveste er strengene alt for høyt oppe. Jeg lurer derfor pÃ¥ hvordan jeg skal gÃ¥ frem, for Ã¥ gjøre stolen lavere uten Ã¥ ødelegge den flotte heve/senkemekanismen.

Er det bare å file ned den delen over hjulene eller den delen under?

Bilde av stolen:

341031.jpeg

Edit: større bilde her: http://bildr.no/view/341031

Edited by Jørnan
Link to comment
Share on other sites

For det første- "noen" har allerede filt ned broen i overkant i et forsøk på å senke strengehøyden. Derfor bør du erstatte toppen av broen, det hvite materialet. Slik skal det ikke se ut, og du kommer trolig til å få merkbar bedre sustain ved å reversere "reparasjonen".

Det som egentlig bør utføres på denne gitaren, er en såkalt neck reset. Alle gitarer når de har blitt strenget opp, starter en langsom prosess mot selv- ødeleggelse, der gitaren forsøker å la stolen og broen møte hverandre. Det merkes godt på gamle orkestergitarer, noe dette er.

Hvilken gitar er det? En neckreset koster en del penger.

Hvis gitaren ikke har høy verdi, ville jeg ha fjernet noe materiale i underkant av stolen. Det er mulig å slipe vekk en god del tre der, uten at det synes, eller at det vil se rart ut. Er dette en gitar av høy verdi, eller en som kan få det, hadde jeg levert den til en gitarmekaniker for å få justert halsen.

Generelt sett skal man være forsiktig med å modifisere på gamle gitarer. Et annet alternativ er å replikere den nederste delen av broen, bare i en litt lavere versjon.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Etter å ha sett litt nærmere, så har jeg oppdaget at halsen er kraftig bøyd, så den skulle vel i grunn være rettet opp. jeg gav 400 kroner for gitaren, og poenget var egentlig å ha den til pynt, fordi jeg synes den ser fin ut. Men jeg har spilt litt på den, og liker lyden såpass godt at jeg vil gjøre den spillbar. Men å betale masse er uinteressant, så da tror jeg at jeg får ta av strengene og se hva som kan gjøres med stolen.

Link to comment
Share on other sites

Er halsen bøyd, skal man egentlig ta av gripebrettet, høvle halsen plan og sette på gripebrettet igjen. Dette er ikke noen liten jobb, men jeg vil tro du kan få gitaren mer spillbar ved å fjerne materiale på undersiden av broen. Det tror jeg at jeg hadde valgt.

Jeg har gjort dette en gang på orkestergitaren i galleritråden min, jeg brukte en litt stor slipesylinder. Min er fra 3M, men lignende fant jeg her: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=54223863

Denne har større diameter enn min, men jeg tror den skulle passe bra. Bruker du litt tid og fjerner tre sakte, så tipper jeg resultatet kan bli bra.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å virke belærende - Man justerer altså ikke strengehøyde med trussrod, men ved å senke eller heve bro/sadler. Trussrod justeres for å motvirke at strengene trekker halsen i en bue, selv om dette naturligvis også påvirker strengehøyden spesielt midt på halsen.

Link to comment
Share on other sites

jeg var hva tross roden brukes til :P Men problemet med gamle gitarer er jo at halsen bøyes etter lang tid, og da blir strengene høyere over gripebrettet. NÃ¥r man da justerer truss roden sÃ¥ blir halsen flatere, noe som gjør at strengene kommer nærmere gripebrettet og tilbake til slik det var før. SÃ¥ jo, man bruker truss roden til Ã¥ justere strenghøyden :P Broen er egentlig siste utvei nÃ¥r det gjelder Ã¥ justere strenghøyde. Den skal helst være som den er ...

Link to comment
Share on other sites

jeg var hva tross roden brukes til :P Men problemet med gamle gitarer er jo at halsen bøyes etter lang tid, og da blir strengene høyere over gripebrettet. Når man da justerer truss roden så blir halsen flatere, noe som gjør at strengene kommer nærmere gripebrettet og tilbake til slik det var før. Så jo, man bruker truss roden til å justere strenghøyden :P Broen er egentlig siste utvei når det gjelder å justere strenghøyde. Den skal helst være som den er ...

Nå skal ikke jeg lage noen endeløs diskusjon med ordkløveri i stor skala men..

Slik justerer jeg en gitar :

-Justerer halsen helt rett med trussrod.

-Justerer høyden på bro/sadler og sadlenes individuelle høyde (Fender o.l.)

-Justerer trussrod for ønsket/nødvendig bue.

Sadlene justerer strengehøyden for hele halsen. Trussrod påvirker strengehøyden for bare en del av halsen. Det er sadlenes justering og et eventuelt ønske om lav strengehøyde som bestemmer hvordan trussrod må justeres for å muligjøre dette.

Som sagt dette er bare et spørsmål om definisjoner ogl lite annet :) Men jeg mener du fort vil bli misforstått hvis du snakker om å justere strengehøyde, hvis du egentlig snakker om trussrod justering.

Hvis du imidlertid har en gitar som du i utgangspunktet er fornøyd med hva angår setup, så er selvsagt trussrod stort sett det eneste som trenger justering gjennom året. Men det er ikke strengehøyden man justerer fordi da.. :)

Beklager, alt dette, men det kan være nyttig for andre som leser tråden.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Sånn ble dette så langt:
    • Og laget cavity-cover av valnøtt til baksiden. Dette skal selvfølgelig pusses til flukt med kroppen
    • Nå er halslomme, humbucker- og kontroll-hulrom frest. Halslommen går helt mot neck humbucker. Dette fordi jeg skal få vinkel korrekt når jeg skal bore fra neck humbucker til kontroll-hulrom. Jeg boret direkte fra HB til kontroll for begge HBs slik at man slipper å ta ut bridge-buckern for å ta ut neck-bucker etc. 
    • David, størrelse betyr ingenting,......🙄 😁,
    • Jeg vil bruke dette gripbrettet hvis jeg får det til, så kan jeg spare det som jeg bestilte til et fremtidig prosjekt istedenfor. Etter binding er ferdig så skal jeg borre ut og lime inlays, også de små  på siden... artig når jeg klarer å la være med fuckups. Har tidligere brukt mye tid på å rette opp og korrigere for diverse feil  ,så langt alt vel på denne. Venter på deler fra gitarist.no, og etpar kjøp på finn. Edit: har veldig stor nytte av disse firkantede aluminiumsrørene, de er helt rette, har skarpe hjørner, veier lite . Jeg  bruker de til planering av treverk, til å frese beine kanter langs, og nå til å lime bindingen, jeg lot gripbrettet ligge litt innafor kanten sånn at bindingen blir liggende flush med underkanten av gripbrettet. Satt på en stripe maskeringstape for å ikke lime gripbrettet fast i aluminiumet. De klypene er også hendige til diverse ting. Liming f eks, istedenfor tvinger. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.