Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken skala navn er dette? Tonnene er B, C#, E, F#, G#


blue_face

Anbefalte innlegg

:) veldig bra forklart. Du ser ut til å sitte inne med mye teori kunnskaper Euphor! Er det gitarlærer, musikkskole eller bøker du har skaffet deg det fra?

Ta vare på sånne poster som dette, må skrive sånt på Undervisning forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jo, takk, men er nok flere som sitter med samme kunnskap. Bøker er trolig min største kilde, men også kjente i musikkmiljø. Har hendt jeg har sendt SMS til ukjente bare for å få oppklart teorispørsmål, og svar har som regel kommet i retur. Ikke send SMS til meg, jeg svarer ikke før jeg har fast jobb! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Euphor sa:

Maj refererer til sjuendetrinnet

En maj13 vil da bety stort sjuendetrinn i tillegg skal trettendetrinnet (6) være med. 9 og 11 kan være med. En gitar har vanskelig for å få med mer enn seks toner.

Jeg skjønte ikke helt hva du mente her, stort sjuendetrinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en dur skala er sjuendetrinnet høyt. C D E F G A [H C], bare en halvtone fra H til C = høyt sjuendetrinn. Tell trinnene slik: C = 1, D = 2, E = 3, F = 4, G = 5, A = 6, H = 7.

Når vi snakker om akkorder er utgangspunktet et lavt sjuendetrinn. C7 betyr ikke tillagt H, men tillagt Bb. For å legge til et høyt sjuendetrinn må akkorden benevnes Cmaj7. Maj - major - stor 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du skjønte tydeligvis ikke spørsmålet mitt, men du trenger ikke å forklare meg hvordan en dur skala er oppbygd. Og jeg vet også at i en 7 akkord, er 7ern en liten septim (og stor i maj). Det jeg ikke skjønte var det du "prøvde" å forklare om maj13!

Du sa:

En maj13 vil da bety stort sjuendetrinn

Jeg sa:

Jeg skjønte ikke helt hva du mente her, stort sjuendetrinn?

Og til dere teori geeks: hvor OFTE (?) bruker man maj13 akkorder i musikalse sammenheng? Jazz/prog/balkan/wanker musikk? :twisted:

Euphor:nothing personal :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men vanskelig å vite hva du kan fra før. ;)

For å klargjøre:

maj7 - stort sjuendetrinn

maj9 - stort sjuendetrinn

maj11 - stort sjuendetrinn

maj13 - stort sjuendetrinn

I jazz er det vanlig med slike akkorder. I nyere progrock også, når Dream Theater kan skilte med add9add#11 kan de også plotte inn en maj11 om de vil. I add9add#11 ~ V maj11. (Nesten ;)) Balkan og wanker kan også bruke slike akkorder. Spesielt ettersom uvanlige skalaer ofte blir brukt, da må man tidvis også bruke andre akkorder.

Hvor ofte det blir brukt begrenses av kunnskapen. Det er større sjanse for å få brukt det hvis du vet hva det er.

Et utrolig dårlig eksempel kommer her.

- Har du bruk for et bimanuelt intrateresterielt eksvarasjonsinstrument?

- Har du noen gang bruk for en spade?

Ingenting tatt personlig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkorder som har toner som er "uten om det vanlige" kiler i ørene, og vekker interessen. Kanskje greier en musiker med stor kunnskap om litt spesielle akkorder å kile ører på en ny måte? (Er jo mye av grunnen til at alle jazzstandardene lever fortsatt, genialte akkordarrangement som nærmest er udødelige)

Det de utvidelsene til akkorder gjør er vel å gi et større utvalg av lyder og måter å uttrykke seg selv. Kanskje er man litt for trist for en Cdur akkord, og da er det greit å vite om at Cmaj7 er fin den og, og at de har nesten samme funksjon. Stikkord: variasjon.

Bare mine 0.2 kroner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest mye i diverse gitarblader. Guitarist, Guitar Player, Total Guitar, Guitar Techniques... Bøker... Vel Bjørn Kruse har en bok som heter Bruksmusikkarrangering. Den krever litt forkunnskaper. På grunnleggende plan er jeg nesten ikke sikker på hva jeg har lest. Pensum på GK, VKI, VKII Musikk er greit å ha fått med seg. Alt om teori kan være gode kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.