Anders Skrevet Juni 8, 2004 Share Skrevet Juni 8, 2004 tror det skjedde i Tyksland eller noe sånt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hallvardo Skrevet Juni 8, 2004 Share Skrevet Juni 8, 2004 hmm, var det at folk som skrev ned musikk, og komponister ble veldig sløve når de skulle skive b.. så etterhvert trodde folk at det var en h, fordi det ble mellomrom i bunnen av bokstaven.. derfor ble det tradisjon med å kalle tonen h istedetfor b her og i tyskland og bla, hvis jeg husker rett. Hvorfor kunne ikke de teitingene bare ha skrevet LITT bedre :| Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blue_face Skrevet Juni 8, 2004 Forfatter Share Skrevet Juni 8, 2004 Høres logisk ut det ja... Jeg synes det bare er ganske forvirrende... Den ene gitarlæreren jeg gikk til sa at jeg ikke skulle si B, mens den andre sier at jeg skal si B... Jeg sier B jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+The Euphor Skrevet Juni 8, 2004 Share Skrevet Juni 8, 2004 He he. Godt spørsmål. I mange teoribøker vil man finne ulike kombinasjoner. Laveste trinn først: - Bb/B- Bb/H- B/H- Hb/H- B/B# ? Aldri sett, men fullt mulig...Det som er logisk fornuftig er å bruke Bb uansett B eller H. Og aldri Hb eller B#(bortsett fra i spesielle tilfeller). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tHeMuTh|n Skrevet Juni 8, 2004 Share Skrevet Juni 8, 2004 Halvardos versjon var sik det var ja...det kalles evolusjon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
master_k Skrevet Juni 8, 2004 Share Skrevet Juni 8, 2004 Hehe. Til de av dere som har litt peiling. Hørte den beste quoten ever av en fyr jeg kjenner. "Det der høres ut som en Bessmaj5" Figure it out yourselves Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+The Euphor Skrevet Juni 8, 2004 Share Skrevet Juni 8, 2004 Siden kvinten er ren eller forstørret/forminsket vil ikke maj ha noen annen funksjon enn å understreke durters. Noe som igjen blir avkreftet av 5, som indikerer en klang - kun grunntone og kvint. B kan være norsk eller engelsk, ess kan føre B til Hb eller Bb. Med andre ord A5 eller Bb5. Hvis man skal tolke beskrivelsen fritt, kan Bessmaj5 ses som en Hmmaj7, da selvfølgelig uten grunntone, duh. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blue_face Skrevet Juni 8, 2004 Forfatter Share Skrevet Juni 8, 2004 Hehe, kult Lærer faktisk noe av dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
master_k Skrevet Juni 8, 2004 Share Skrevet Juni 8, 2004 Øhm, for det første, så er det ingenting som heter maj5! Og bess (det jeg tror han mente), er en dobbel b for h. Akkorden finnes ikke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+The Euphor Skrevet Juni 8, 2004 Share Skrevet Juni 8, 2004 Hvordan kan du påstå at en akkord ikke finnes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
master_k Skrevet Juni 8, 2004 Share Skrevet Juni 8, 2004 Kanskje det var litt feil å bruke ordet "finnes", men det er ingen akkord som "heter" Bessmaj5Det er likelatterlig som å si hissmaj13 :? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+The Euphor Skrevet Juni 8, 2004 Share Skrevet Juni 8, 2004 Vel, selv om den vil klinge som en Cmaj13 (en C dur akkord med tilføyd stor septim, none, kvart og sekst) så er det i visse harmoniske tilfeller korrekt å kalle det en Hiss istedenfor en C. Derfor ikke latterlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
master_k Skrevet Juni 8, 2004 Share Skrevet Juni 8, 2004 men altså, maj13... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tHeMuTh|n Skrevet Juni 8, 2004 Share Skrevet Juni 8, 2004 hva er det med maj13? Det er jo en vanlig akkord? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+The Euphor Skrevet Juni 8, 2004 Share Skrevet Juni 8, 2004 Hvis vi først ser for oss hvordan en akkord er bygd opp. 1 - 3 - 5 er grunnmuren i alle akkorder. 7 - 9 - 11 - 13 er tilleggstoner som kan legges til akkordene. Går vi til neste så blir det 15, og 15 er samme tone som 1. Derfor stopper det på 13. Ut fra dette kan vi altså se at alt av akkorder er bygd opp i ters sprang. (Hvis du ikke følger helt med, så ikke tenk på det, enda...) Innenfor en skala referer 9 til trinn 2, 11 til trinn 4, 13 til trinn 6. Med dette er det altså mulig å få alle trinn i en skala inn i en akkord. Maj refererer til sjuendetrinnet. Det er en hovedregel. Maj refererer til sjuendetrinnet hvis det er tilleggstoner i akkorden. Ellers brukes # og b for å heve eller senke tonen. Ved flere enn en tilleggstone er det delvis fritt for å sløyfe andre toner. En maj13 vil da bety stort sjuendetrinn i tillegg skal trettendetrinnet (6) være med. 9 og 11 kan være med. En gitar har vanskelig for å få med mer enn seks toner. Fort å gæli, men det får duge for nå! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå