Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Selger krever forskuddsbetaling


Bendikbi

Anbefalte innlegg

Jeg er i kontakt med en svenske som selger en marshall 4210 til 4900 SEK, akkurat den forsterkeren jeg er på utkikk etter. Jeg har foreslÃ¥tt at vi benytter oss av payson.se og deres garantitjenste, men han liker ikke denne garantien, han mener (og jeg er forsÃ¥vidt enig) at den gir fordeler kun til kjøper (at mange benytter tjenesten til Ã¥ handle pÃ¥ nettet, fÃ¥ tilsendt varen, finne ut at det ikke var det man var pÃ¥ utkikk etter, for sÃ¥ Ã¥ returnere varen). Han vil derfor at jeg forskuddsbetaler summen + frakten. Dette er jeg selvfølgelig skeptisk til, ikke at selger virker uærlig, men man vet jo aldri.

Hva skal jeg gjøre? Han vil også kun benytte seg av bussgods.se for shipping. Jeg foreslo oppkrav, men bussgods tilbyr denne tjenesten til 1000-1500 kr, om jeg oppfattet svaret hans korrekt (er ikke en røver på svensk, akkurat).

Han bor altså i Sverige, jeg vil ha forsterkeren sendt til Strømstad med poste restante addresse for å slippe toll og avgifter.

Her er to av mailene jeg har fått av ham (de står i kronologisk rekkefølge), for å gjøre det litt lettere å gi tips til hva jeg bør gjøre videre.

Hej,

Vad gäller betalning är jag tyvärr inte bekväm med Payson Garanti,

eftersom det finns köpare som använder sig av det för att få varan

skickad till sig för att kunna prova den och sedan säga att något inte

var som de tänkt etc och inte betala ut pengarna. Det är en bra tjänst

för köparen, men den skyddar inte säljaren. Tjänsten är ett bra

initiativ från Payson men tyvärr fungerar den inte alltid bra på grund

av detta.

Jag kan tänka mig att använda vanlig Payson om du ändå vill att jag

skickar den. Eller överföring till mitt bankkonto. Men jag vill ha

pengarna innan jag skickar den. Hoppas du har förståelse för det.

----------------------------------------------------------------------------------

Hej,

Tyvärr känner jag mig inte bekväm att skicka iväg något jag inte fått

betalt för. En outhämtad försändelse skulle kosta lika mycket i

returfrakt. Med bussgods och deras alternativ "efterkrav" skulle det i

ett sådant fall kosta mellan 1000-1500SEK och det känns inte värt att

betala varken för dig eller mig. Om du tycker det så kan jag tänka mig

att du förskottsbetalar kostnaden för frakt-efterkravsavgift- samt

returfrakt som en "deposit".

Jag förstår att du inte vill betala i förskott, men tyvärr är det mitt

enda alternativ. Tänk över det, och vill du inte så hoppas jag att du

hittar en liknande förstärkare lite närmre där du bor, för det är en

riktigt bra modell 4210.

Hvis noen vet hva jeg burde gjøre/har erfaringer fra noe lignende før, ville jeg vært svært takknemlig om dere hadde villet dele deres kunnskaper med meg ;)

Bendik =)

EDIT: Fiksa et klarere skille mellom de to ulike mailene

Endret av Bendikbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foretatt et par-tre transaksjoner til utlandet som ikke har innbefattet eBay eller PayPal. Alle gikk greit. Bare en fra Sverige, og i det tilfellet fikk jeg opplyst personinformasjon; navn, adresse, telefonnummer. Dersom du kan ringe og snakke med han er det en liten fordel, men fortsatt ingen garanti for noe som helst. Slik jeg ser det er du nok nødt til Ã¥ overføre penger til hans bankkonto, og satse pÃ¥ at det gÃ¥r bra. Men før du gjør det bør du skaffe deg sÃ¥ mye informasjon som mulig. Selvfølgelig en liten sjanse Ã¥ ta, men skjønner godt at han ikke vil godta Payson Garanti.

Håper det går bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle Skandinaviske land er det slik at man ikke kan opprette en bankkonto uten å legitimere seg. Der er derfor en temmelig enkel sak for politiet å huke en evt. svindler.

I en sak der en del folk har blitt svindlet på Finn.no i forbindelse med et angivelig MacBook-salg, så ble svindleren (som tok imot forhåndsbetaling til bankkonto) hanket inn av politiet temmelig kjapt, og er nå også domfelt. Mener å ha lest om flere slike saker der det har gått "bra".

Jeg har ingen betenkeligheter med å forhåndsbetale til et skandinavisk kontonr. Da har man en garantert identitet å forholde seg til om noen henter ut pengene uten å levere varene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 99% av tilfellene går dette bra, og innenfor skandinavia har du gode muligheter for å få ordnet opp om ting allikevel skulle skjære seg. Det er vel i bunn og grunn et spørsmål om å stole på vedkommende, og det er et spørsmål som kjøperen må besvare selv.

Om du på et eller annet vis får betalt med kredittkort (altså ikke debetkort), kan det også være et beskyttelseslag, forøvrig.

Endret av joachiml
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så hvis jeg betaler til hans bankkonto og han ikke leverer varene, kan jeg kontakte politiet og oppgi kontonummeret hans, så ordner det seg temmelig kjapt? Hvis det er så lett å bli tatt er det vel heller ikke mange som svindler da. Men bør jeg be om fullt navn, addresse og telefonnummer i tillegg? Hvordan skal jeg isåfall formulere det spørsmålet?`

"Unnskyld, kan jeg få ditt fulle navn, addresse og telefonnummer, i tilfelle du prøver å svindle meg?"

En annen ting, er det muligå bruke poste-restante addresse med bussgods eller andre shippingsfirmaer? (Slik at forsterkeren sendes til et postkontor (med addresse poste restante ****** Strømstad), hvor jeg henter den selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv ett köpekontrakt, det finns såna halvt färdigskrivna på Finn.no , det är bara att kopiera och klistra in i Words och göra ett kontrakt. Både du och säljare uppger namn, adress och telefonnummer utan att det blir "pinsamt att fråga". Det är också lurt att bli eniga på förhand vem som har ansvaret om Posten strular till det. Normalt så är det säljaren som har ansvaret tills varan är leverad då det är säljaren (den som sänder pakken) som är Postens kund, inte köparen (adressaten). Det är inte så ofta Posten gör fel, men OM det händer så är det bra att ha det avtalat på förhand för att slippa bråk och problem..

Jag upplever det annars som standard att köparen betalat förskott om det inte är möjligt med kontant betalning.

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.