Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effekt pedaller, preamp ..


99Larsen99

Anbefalte innlegg

Hei, eg er ganske ny når det gjelder elgitar, har spillt i noken Ã¥r, men har egentlig ikkje interesert meg sÃ¥ mykje for det før no. SÃ¥ har eg lest ein del innpÃ¥ dette forumet, og det er utrolig mange ord og slikt eg ikkje sjønner. Men har no googlet litt og funnet ut ein del.

Men lurer på noken få ting, som kossen du kan vete/finne ut om kas forsterker som det vil høre bra ut med ein effekt pedall osv eller ikkje ?

"Cube 30 liker ikke pedaler! Det vil høres stygt ut." leste eg ..

Og lurer på kva ein preamp er? kva er forsjellen mellom det og ein effektpedall?

Dette har eg funnet :

"A preamplifier, also referred to as a preamp, is a device typically used along with sound equipment to help improve the overall quality of sound. In order to accomplish this, the preamplifier helps prepare the main amplifier, which increases the power and sound of the equipment, for receiving the electronic signal. Through the help of the preamplifier and the main amplifier, the sound is not altered in quality, but it is much louder."

Og så har eg sett noken som skriver litt om rørforsterkere, rør-pedall osv, kva er det?

ps, er heilt ny på dette forumet så ikkje drep meg visst det er noke eg har gjort feil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet!

Signalveien for lyden til en elektrisk gitar kan kort forklares slik:

Gitar-> evt effektbokser -> preamp ->evt effektsløyfe med effekter -> sluttforsterker -> Høyttalere.

En preamp er altså en forsterker som forsterker opp det svake signalet til en gitar, til noen milliwatt. Omtrent den effekten man har i et headset, eller deromkring. Nå er det slik at de fleste gitarforsterkere har en preamp og en sluttforsterker bygd inn i den samme boksen, men det er like fullt to forsterkere. Det finnes "løse" enheter også, det var mye mer vanlig på åttitallet, da alle gitarister med respekt for seg selv hadde 19" racks med effekter og forsterkere i. Sluttforsterkeren forsterker så lyden fra disse milliwattene og opp til mange watt.

Mange gitarister foretrekker lyden av rør, istedet for transistorer, i første rekke fordi rør farger lyden mer, og har en penere eller mer ønsket lyd når de overstyres. Det er rett og slett snakk om to forskjellige teknologier, hver med sine fordeler og ulemper.

Besjelingen "cube30 liker ikke pedaler" er et utsagn som går på smak og behag. Gitarister snakker gjerne om at de og de forsterkerene "tar" pedaler godt. Det er igjen snakk om smak, og det er ikke noen målbare fakta som kan bevise om det stemmer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.