Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skulle ønske jeg hadde YouTube når jeg var ung


rocktrond

Anbefalte innlegg

Ja, det finnes forskjellige definisjoner på hva som kjennetegner en god gitarist, men jeg vil si at definisjonen på en god lærer er ganske universelt. Jeg så f.eks. på The Gear Page at en ung jente lurte på hvordan hun burde gå fram for å lære seg rytmespill av typen Hendrix/SRV, og dette var et av svarene hun fikk:

Jimi wasn't a musician as much as he was a painter who used sound as his colors and the audience as his canvas.

Hendrix wasn't about theory, he was about feel.

He didn't study scales, he just played and played and played some more.

He wasn't about "book" knowledge, he was about "gig" knowledge and he based his style on the hundreds of songs he played while he was a backing musician as well as the sounds he heard in the modern pop of the time.

Plus he listened to the sounds in his head and worked hard to recreate them.

He told Roger Mayer he wanted his guitar to sound like a spaceship taking off and that's how he got to the mind blowing sounds you hear on "Are You Experienced?"

You'll never read that in a music theory book.

He also seemed to live without fear of failure and played from his emotional center. you watch film of him and you can see him experiencing every note like he's taking a breath.

You need to find that on your own, the center where emotion and sound meet and get translated by your fingers on the fretboard.

That's where both Hendrix, and SRV lived and it's not an easy place to find.

Da jeg spurte hvordan dette var hjelpsomt for noen som ville lære seg Hendrix-type rytmespill, var svaret følgende:

It has everything to do with it. You either get it or you don't. Like the man himself said....

"Blues is easy to play, but hard to feel."

Jimi Hendrix

Hjelpsom kar, og uten tvil en type musiker man vil støte på opptil flere ganger mens man prøver å bli en bedre gitarist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Alt de spør etter vil YouTube gi svar pÃ¥, men kaoset gjør det vanskelig Ã¥ finne frem...

Man hadde litt av det samme kaoset i "gamle dager" også - med en million bøker og kurs, annonsert i Guitar Player, som lovet gull og grønne skoger. Det som var annerledes var at hvert feil valg kostet fort 3-400 kroner. På YouTube så er kaoset i det minste gratis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cobain er et dårlig eksempel. Hvis du vil snakke låtskriving, værsågod, men da finnes det andre tråder om akkurat det. Jeg prater om gitarspill, og hvis man vil bli en god gitarist, da må man øve, øve, øve og øve. Og framfor alt, øve riktig.

jeg sier på ingen måte at man ikke skal øve, jeg er mer opptatt av hva man øver på og hvordan. Det er nå engang sånn at musikk handler om å lage låter og å uttrykke seg gjennom disse. Det som skjedde utover åttitallet var at mange lagde låter bare for å ha et sted å putte gitarsoloen de hadde brukt 10 år på å få til. Så kom Kurt å putta låta tilbake i sentrum. Jeg har sett altfor mange som kjører seg fast i skalaer og teorien og er helt blottet for personlig uttrykk. Men se på VH. Masse av tingene hans viser en klar mangel på musikkteori, men ingen skal komme å påstå det ikke funker. Hvis du har øre trenger du ikke kunne en eneste scala for du hører med en gang hva som funker. Selv øver jeg minst mulig. Jeg kan det jeg trenger for å uttrykke deg jeg vil. Finner også at jeg hører mindre å mindre på "gitarister", hører heller på band som har noe å melde, ok jeg lider meg gjennom noen gitarsoloer innimellom, men så lenge låta er bra er det ikke så farlig. Og når det gjelder hvordan spille som andre er det ingen ting som slår å sette seg ned med skiva å finne ut hva de spiller, men er det noen som gidder det lengde. To sec på google så har du tab'en. Musikk burde læres med øra ikke med øya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sier på ingen måte at man ikke skal øve, jeg er mer opptatt av hva man øver på og hvordan. Det er nå engang sånn at musikk handler om å lage låter og å uttrykke seg gjennom disse. Det som skjedde utover åttitallet var at mange lagde låter bare for å ha et sted å putte gitarsoloen de hadde brukt 10 år på å få til. Så kom Kurt å putta låta tilbake i sentrum. Jeg har sett altfor mange som kjører seg fast i skalaer og teorien og er helt blottet for personlig uttrykk. Men se på VH. Masse av tingene hans viser en klar mangel på musikkteori, men ingen skal komme å påstå det ikke funker. Hvis du har øre trenger du ikke kunne en eneste scala for du hører med en gang hva som funker. Selv øver jeg minst mulig. Jeg kan det jeg trenger for å uttrykke deg jeg vil. Finner også at jeg hører mindre å mindre på "gitarister", hører heller på band som har noe å melde, ok jeg lider meg gjennom noen gitarsoloer innimellom, men så lenge låta er bra er det ikke så farlig. Og når det gjelder hvordan spille som andre er det ingen ting som slår å sette seg ned med skiva å finne ut hva de spiller, men er det noen som gidder det lengde. To sec på google så har du tab'en. Musikk burde læres med øra ikke med øya.

Jeg er ikke uenig i det du sier, da jeg selv har lært alt jeg kan ved å bruke ørene. Allikevel, når jeg prater om å lære ting på nettet så tenker jeg ikke på å printe ut tabs og sånt, da jeg selv mener at det er bedre at man lærer ved å lytte til låtene og heller bruke tabs hvis man sitter fast. Det jeg tenker på er sider der dyktige gitarister som Mark Wein og Mike Dodge forklarer hvordan man spiller alt mulig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ny teori

Før var man nødt til å lære fra plater og bekjente. Det gjorde at mange ikke klarte helt å kopiere sine helter og det var fuckupsa som gjorde at de fikk sitt eget uttrykk. I dag er det ikke no probem i finne ut akkurat hvordan ting spilles og kopieringen blir for perfekt. We need more fuckups. Ok så mine gitartimer vil i hovedsak dreie seg om fuckups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i det du sier, da jeg selv har lært alt jeg kan ved å bruke ørene. Allikevel, når jeg prater om å lære ting på nettet så tenker jeg ikke på å printe ut tabs og sånt, da jeg selv mener at det er bedre at man lærer ved å lytte til låtene og heller bruke tabs hvis man sitter fast. Det jeg tenker på er sider der dyktige gitarister som Mark Wein og Mike Dodge forklarer hvordan man spiller alt mulig rart.

For all del, det er mye bra. Jeg skulle bare gjerne se at flere unge utviklet et mer personlig uttrykk. Er elgitar blitt som jazz hvor det tar 15 år å bli nogenlunde oppegående? VH hørtes ut som VH når han var 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ny teori

Før var man nødt til å lære fra plater og bekjente. Det gjorde at mange ikke klarte helt å kopiere sine helter og det var fuckupsa som gjorde at de fikk sitt eget uttrykk. I dag er det ikke no probem i finne ut akkurat hvordan ting spilles og kopieringen blir for perfekt. We need more fuckups. Ok så mine gitartimer vil i hovedsak dreie seg om fuckups.

Dette har jeg sagt til gitarelever hele tiden.

Nå må de se exakt hvor på halsen ting skal spilles, virker ikke som mange klarer å plukke ting med ørene lengre.

Den høre-treninga man får ved å plukke fra plater er gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det ikke finnes "moderne gitarister med kjempeteknikk og dårlig tonevalg" på YouTube? Eller er de der fordi sorteringen er utført og det er masse å lære av dem? Ingen som har dårlig teknikk, vranglærer teori på YouTube? Skal garantere at det finnes mange med dårlig teknikk og dårlig tonevalg også. Ikke alle bruker YouTube som en undervisningskanal, noe som er fornuftig da den ikke er det. Det er ingen kvalitetssikring av det som blir lagt ut. Om du vil anbefale det til vordende gitarister, du om det. Jeg vil absolutt ikke gjøre det. Forøvrig ingen stor forskjell på YouTube og alle de sidene med teori som finnes på internett. Er de unge i dag flinkere til teori enn før? Langt ifra. Alt er så tilgjengelig at de ikke har behov for å lære noe. Jeg makter ikke å se det positive i det.

Gjenspeiler seg også i skrivefeil og orddeling rent generelt. Trenger ikke kunne reglene, de er alltid tilgjengelig om man absolutt må ha de.

Godeste Ephor! Du er oppgitt som en moderator for dette forumet. Moderatorer bør skjønne problemstillingene før de går til angrep. Trodde moderatoroppgavene var litt annerledes. Budskapet i min melding var meget enkelt. Personlig er jeg av den oppfatning at du sporer skikkelig av samt at du besvarer en "sprettert med kanon". HVORDAN I ALL VERDEN FIKK DU OPPGAVEN SOM MODERATOR - Det lurer jeg på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godeste Ephor! Du er oppgitt som en moderator for dette forumet. Moderatorer bør skjønne problemstillingene før de går til angrep. Trodde moderatoroppgavene var litt annerledes. Budskapet i min melding var meget enkelt. Personlig er jeg av den oppfatning at du sporer skikkelig av samt at du besvarer en "sprettert med kanon". HVORDAN I ALL VERDEN FIKK DU OPPGAVEN SOM MODERATOR - Det lurer jeg på.....

Fordi han gjør en utmerket jobb. Vennligst hold deg til tema, og ta opp eventuelle andre ting på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nisse- hvor i det innlegget kan du se at The Euphor modererer deg?

Det kan jeg ikke se, og jeg tviler sterkt på at noen andre kan se det, heller.

Derfor- du reagerer på en moderering som ikke har skjedd, og derfor blir ikke innlegget slettet. Ut over det henviser jeg til det Yngtchie har skrevet.

Vil ikke påstå at vedkommende moderer meg, men jeg vil påstå at vedkommende "liker å bli sett" og tolker innleggene i Forumet annerledes enn andre moderatorer.

En Moderator skal ikke feiltolke og feiloppfatte. Han skal være saklig og "modererende" på forumet.

Sitat som "Så du mener det ikke finnes "moderne gitarister med kjempeteknikk og dårlig tonevalg" på YouTube? " har han hentet ut av sitt eget hode. Jeg har aldri ment det.

Men om så er - lev videre med moderator Euphor. Han er sikkert verdifull for forumet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at vi moderatorer skal være saklige og modererende i alt og ett, må du jo bare få mene.

Blir det et krav at jeg skal bruke tid her, uten å kunne mene noe som vanlig bruker, så vil jeg ha betalt. Du får sende rundt hatten, så skal vi se om det kan la seg ordne. I mellomtiden forbeholder jeg meg retten til å poste egne meninger når det måtte passe meg, på linje med de andre medlemene på forumet.

Det regner jeg med gjelder de andre moderatorene også.

Moderatorhatt på:

Videre innspill på moderatorers rolle tas på PM. Alle seriøse innspill blir vurdert og diskutert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat som "Så du mener det ikke finnes "moderne gitarister med kjempeteknikk og dårlig tonevalg" på YouTube? " har han hentet ut av sitt eget hode. Jeg har aldri ment det.

Ser du spørsmålstegnet? Jeg stiller deg et direkte spørsmål fordi jeg ikke oppfatter innlegget ditt som tydelig. Det er ikke verre enn at du svarer på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg diskusjonen har sporet av <_<

Uansett - jeg begynte å lete rundt på YouTube fordi jeg har lyst å lære litt jazz skills. Jeg har bare måtelig greit gehør - og plukke og lære (og forstå) jazz med å høre på plater ville tatt meg en livstid og litt til.

Har funnet en god del interesant og lærerrikt. Så jeg står på at YouTube er en verdifull resurs for å lære gitar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Synes det blir feil å trekke fram de negative sidene med Youtube og si at det ikke er lurt, bare fordi det er mye støy der.

Den teknikken kan man egentlig bruke på nesten alt, og si at det ikke er brukbart. Det er ikke noe som det ikke går an å finne negative sider ved.

Når det er sagt, er det veldig vanskelig å bli en dyktig musiker ved å sitte på rommet sitt med guitarpro og youtube. Det kan ikke erstatte det å spille sammen med noen, og det å lære sammen med andre. Musikk handler veldig mye om samhandling, og ikke bare det å kunne "ramse av seg" sin egen greie uten å ta andre hensyn.

Jeg har opplevd mange dyktige "soveromsgitarister" som ikke har klart å spille en enkel sang sammen med andre, når de har mange ukjente faktorer å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.