Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skulle ønske jeg hadde YouTube når jeg var ung


rocktrond

Anbefalte innlegg

Når jeg begynte Ã¥ spille gitar var alternativet til private gitarlærere bøker. Bestillte bøker og kurs (og de var ikke direkte billige) - ofte fra USA - noen med tilhørende lydkasett. Som regel var dette hit or miss - i de fleste tilfeller miss. Har hatt mange bøker, men fÃ¥ som virkelig har inspirert og lært meg noe. Dermed var (og er) jeg en stort sett selvlært gitarist - som sÃ¥ mange andre har hatt mange problemer med Ã¥ komme videre.

Swoooooosh - 15 år fram i tid - nå kan jeg søke på youtube og på sekunder har jeg tonnevis med til tider ekstremt lærerike små leksjoner i hvilken som helst stilart eller teknikk.

Så om du er ny (eller som meg - gammel) på gitar og er klar for å lære mer: YouTube! - alt du noen gang vil trenge av undervisning helt gratis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Mye informasjon tilgjengelig krever at man klarer å sortere ut det som har nytteverdi fra det som er fjas/svada/ser kult ut. Med det jeg vet i dag, tja, jo, en bra lærer. Med det jeg visste for 20 Ã¥r siden, en uhorvelig mengde virrvarr. :D Jeg foretrekker personlig kontakt med lærer. Men bra propaganda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv en gammel selvlært slurven gitarist. Men trøster meg med at det er de autodidakte gitaristene som har ført teknikkene videre. Det er de som er spennende Ã¥ høre pÃ¥. Moderne gitarister med kjempeteknikk og dÃ¥rlig tonevalg begynner det Ã¥ bli mange av, de lÃ¥ter likt og kjedelig. Ta bare Jimi H se hva han tilførte, eller Keith R med sine 5 strenger. Autodidakte begge to.

Youtube er et kjempemedie på ting hvor man står fast. Hvordan i H!%&! fikk han til det der..... Jo slå opp i youtube og se hva han gjorde.

Er helt enig med de to første innleggene youtube er genielt, og sortering er ikke noe problem, den er gjort for mange år siden, før youtube :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det ikke finnes "moderne gitarister med kjempeteknikk og dårlig tonevalg" på YouTube? Eller er de der fordi sorteringen er utført og det er masse å lære av dem? Ingen som har dårlig teknikk, vranglærer teori på YouTube? Skal garantere at det finnes mange med dårlig teknikk og dårlig tonevalg også. Ikke alle bruker YouTube som en undervisningskanal, noe som er fornuftig da den ikke er det. Det er ingen kvalitetssikring av det som blir lagt ut. Om du vil anbefale det til vordende gitarister, du om det. Jeg vil absolutt ikke gjøre det. Forøvrig ingen stor forskjell på YouTube og alle de sidene med teori som finnes på internett. Er de unge i dag flinkere til teori enn før? Langt ifra. Alt er så tilgjengelig at de ikke har behov for å lære noe. Jeg makter ikke å se det positive i det.

Gjenspeiler seg også i skrivefeil og orddeling rent generelt. Trenger ikke kunne reglene, de er alltid tilgjengelig om man absolutt må ha de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får være enige om Ã¥ være uenige da :)

Det er jo greit det også.

Forstår poenget ditt dog - at for nybegynnere er faren for å bli vranglært absolutt tilstede. Men for min egen del finner jeg i alle fall mye nyttig og lærerrikt der. Nå er det jo tross alt 20 år siden jeg kjøpte min første gitar, så jeg er nok litt i stand til å skille klinten fra hveten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får være enige om Ã¥ være uenige da :)

Det er jo greit det også.

Forstår poenget ditt dog - at for nybegynnere er faren for å bli vranglært absolutt tilstede. Men for min egen del finner jeg i alle fall mye nyttig og lærerrikt der. Nå er det jo tross alt 20 år siden jeg kjøpte min første gitar, så jeg er nok litt i stand til å skille klinten fra hveten :)

Veldig enig der. For min del er det mye å plukke opp. Men de 20 åra har litt å si, tror jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt merkelig at med så mye så lett tilgjengelig så kommer det fortsatt ikke så mange flere "gode" gitarister. Det er et eller annet som går tapt på veien. Personlig tror jeg altfor mange fokuserer på at de må kunne så jævla mye for å spille. Innen de er ferdige med å øve inn Hendrix, Van Halen, SRV, Malmsteen, Vai, Satriani, JP, dur, moll, kirketonearter, fingersettinger, 22 finger tapping, bla bla osv osv så alt de hadde av personlighet borte......

Det hjelper ikke om du snakker perfekt norsk hvis du ikke har noe interessant å si...................

Tror jeg skal starte med gitarundervisning igjen. Det skal handle om alt annet enn hvordan man spiller gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt merkelig at med så mye så lett tilgjengelig så kommer det fortsatt ikke så mange flere "gode" gitarister. Det er et eller annet som går tapt på veien. Personlig tror jeg altfor mange fokuserer på at de må kunne så jævla mye for å spille. Innen de er ferdige med å øve inn Hendrix, Van Halen, SRV, Malmsteen, Vai, Satriani, JP, dur, moll, kirketonearter, fingersettinger, 22 finger tapping, bla bla osv osv så alt de hadde av personlighet borte......

Det kommer jo helt an på personen. Noen folk klarer å utvikle en egen stil, selv om de både er skolerte og har kopiert alle mulige gitarister opp igjennom årene. Guthrie Govan, for eksempel. Andre sitter og øver intenst på Malmsteen og Satriani, og til slutt høres de ut som en blanding av Malmsteen og Satriani, og ikke som seg selv.

Med så mange verktøy til rådighet så er det klart at veldig mange ikke klarer å finne seg selv blant alle lærebøkene og videoene de har studert. Men man må jo huske at da Hendrix vokste opp og lærte seg å spille, så var det drøssevis av andre på hans alder som aldri gjorde noe originalt, selv om de også øvde masse og spilte i band. Det går nok mer på hvordan man er som person enn hva man bruker for å bli en bedre musiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på personen. Noen folk klarer å utvikle en egen stil, selv om de både er skolerte og har kopiert alle mulige gitarister opp igjennom årene. Guthrie Govan, for eksempel. Andre sitter og øver intenst på Malmsteen og Satriani, og til slutt høres de ut som en blanding av Malmsteen og Satriani, og ikke som seg selv.

Med så mange verktøy til rådighet så er det klart at veldig mange ikke klarer å finne seg selv blant alle lærebøkene og videoene de har studert. Men man må jo huske at da Hendrix vokste opp og lærte seg å spille, så var det drøssevis av andre på hans alder som aldri gjorde noe originalt, selv om de også øvde masse og spilte i band. Det går nok mer på hvordan man er som person enn hva man bruker for å bli en bedre musiker.

Bare se her på forumet. Hvis folk spør hva de burde kunne får de en smørbrødliste lang så lang at jeg har vondt i fingerne før jeg har begynt. Men saken er at du strengt talt ikke trenger å kunne noe som helst av det. 90 tallets største gitarist var Kurt Cobain, tror ikke han øvde mye skalaer. Og så tror jeg 99% av alle nå om dagen øver fingra alt for mye og øra alt for lite. Det handler ikke om hvor du putter fingra men hvordan du putter fingra. Før lærte folk mer fra hverandre og ikke fra bøker nettet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før lærte folk mer fra hverandre og ikke fra bøker nettet osv.

Er ikke det hele hensikten med YouTube-læringa da, å lære fra andre ved å se hvordan de gjør d? Selv har jeg dradd fram gitaren igjen etter å ha oppdaget en über-gitarist som la ut en del stoff på youtube. Dette var riktignok en gitar-instruktør som hadde spilt i 40 år så jeg føler han hadde litt å bidra med, men d er vanvittig mye dårlig på tuben også. ;)

Hvis folk er interessert i et gjennomført gitar-kurs så stikk innom kanalen hans å sjekk selv, sjekk ut Rob Bourassa på tuben. Kunne vært greit for min del å få tilbakemelding om fyren faktisk vet hva han driver med eller om jeg burde se på andre ting. Han tar det helt fra scratch i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare se her på forumet. Hvis folk spør hva de burde kunne får de en smørbrødliste lang så lang at jeg har vondt i fingerne før jeg har begynt. Men saken er at du strengt talt ikke trenger å kunne noe som helst av det. 90 tallets største gitarist var Kurt Cobain, tror ikke han øvde mye skalaer. Og så tror jeg 99% av alle nå om dagen øver fingra alt for mye og øra alt for lite. Det handler ikke om hvor du putter fingra men hvordan du putter fingra. Før lærte folk mer fra hverandre og ikke fra bøker nettet osv.

Cobain er et dårlig eksempel. Hvis du vil snakke låtskriving, værsågod, men da finnes det andre tråder om akkurat det. Jeg prater om gitarspill, og hvis man vil bli en god gitarist, da må man øve, øve, øve og øve. Og framfor alt, øve riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sånt lite "Metusalem"- innlegg her. Da jeg begynte å spille på begynnelsen av søttitallet, så hadde vi Lillebjørns visebok. Man kan si hva man vil om den, men kapitlet om powerchords er ikke så veldig utdypende, for å si det slik..

De andre mulighetene man hadde, var hvis man kjente noen eldre som kunne litt, og var villige til å lære bort. Det var ikke noen selvfølge.

Mye av min "utdanning" gikk ut på å reise på dansefester, henge foran scena og se på bandet for å forsøke å finne ut hva de gjorde, og hvordan de spilte. Jeg er enig med både The Eupho og RockTrond, Youtube er knall, men man må finne de rette folka som har pedagogiske evner i tillegg til at de kan å spille. Den som har lært meg mest, er Justin Sandercoe. Han synes jeg er dyktig til å lære bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer vi igjen på hva som er en god gitarist, og sÃ¥ stopper hele diskusjonen fordi det finnes mange mÃ¥ter Ã¥ anse en gitarist som god eller ikke.

Jeg er delvis enig med Gluke. Det er ingenting man absolutt må kunne for å bli en god gitarist. Det er ingen fasit som tilsier at kan du dette, da er du god. Vi har alle ulike tanker om hva vi vil med gitarspillet, og følgelig har vi også forskjellige behov for kunnskap. Der ligger noe av problemet med dagens tilgang på informasjon. Ingen har behov for all informasjonen, hvordan sortere ut det du har behov for? Mange evner ikke å sortere, og snuser litt på alt. Det i seg selv er ikke dumt. Men noen ganger hadde det kanskje vært en fordel å dukke i dybden. Folk kommer til forum som GN og spør om ting de ikke forstår. Folk spør etter bøker som forklarer ting bedre. Alt de spør etter vil YouTube gi svar på, men kaoset gjør det vanskelig å finne frem. Er nytteverdien så utrolig stor i forhold til potensialet? Mitt inntrykk er at den ikke er det.

(Castor kasta seg frampå med et innlegg... :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.