Gå til innhold
hkurt

Alternativ til Fender Stratocaster

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Fender strat som jeg liker godt lyden av, men er ikke noen stor fan av Fender halser, liker selv godt wizard halsene til Ibanez RG Prestige.

Er det noen som vet om gitarer som er bra alternativ til Fender strat lyden? Gjerne gitarer med HSS kombinasjon. :huh:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten at jeg er noe ekspert på det, mener jeg at det nok er helt feil å snakke om "fenderhals" som en ting. Strat- halser har variert mye opp gjennom tiden, både når det gjelder profil, og radius på gripebrettet.

Det er snakk om både C, D og V- shape på gitarene. Den mest grundige saken jeg fant på det i farten, er her:

http://forum.vintagegitar.no/index.php?t=m...t=0&rid=722

Det finnes sikkert mange andre kilder, også.

Uten at jeg vet, vil jeg tippe at det er mulig å oppdrive en slank fenderhals fra åttitallet, da det var veldig moderne med tynne halser. Det fine med Stratocasteren, er at du kan bytte ut halsen på den Stevemac, mighty mite og allparts selger gode halser til stratocaster. Der regner jeg med at man kan spesifisere fasongen på halsen ganske nøye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Prøvd både C og V halsene til fender. D halsen har jeg vel ikke prøvd, men regner med de er av 'half baseball' type :-) Eller er det feil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller er det kanskje D hals som likner mest på Ibanez halsene?

Hører og ser mest om modern c og vintage v på fender gitarer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det. Men jeg tror den er litt tykkere. Har ikke stort mer å bidra med, har ikke stålkontroll på disse forskjellige halsene. Synes stort sett det går greit å spille på en gitar, uansett profil på halsen.

Fikk du ikke kikket på VG-- siden? Veldig bra forklart der. Her er en linkt til en av illustrasjonene:

http://usacustomguitars.com/contours.html

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Suhr har et hav av forskjellige halser man kan velge mellom (kan vel også fÃ¥ kopiert halsdimensjonene til hva enn din favoritt hals mÃ¥tte være..) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.