Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge/modifisere bass


Jørnan

Anbefalte innlegg

Stort sett vil alle endringer på den originale kroppen føre til at bassen blir dårligere, i hvert fall på denne kroppen, som ser hel og fin ut.

Derfor foreslår jeg at du starter opp med å bygge din egen kropp. I og med at du har originalkroppen, har du jo alle delene du trenger, og også alle aktuelle mål i forhold til halslomme, skalalengde og så videre.

Nå ser jeg jo at du er ganske godt bestykket med godsaker fra før, slik at det kanskje ikke er noe stort poeng i å ta vare på verdien av denne bassen.

Men- fjerning av lakk har ikke noe særlig for seg, da du trolig ikke klarer å legge på ny som er penere enn den som er der fra før. Det å lage naturell bass er ingen vits, da den trolig ikke har noe fint treverk. Det å sage hakk eller å forandre på kroppsfasong på den, kommer antageligvis til å se dumt ut, da du ikke kan sage ut en "flyingV"eller "Iceman" av den, eller en annen fasong.

Derfor- både for treningens skyld og at det skal bli noe annet enn en "bass som noen har ødelagt"- ny kropp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hvordan skal jeg lage kroppen? Er det mulig å lage den av et stykke tre, eller må flere deler settes sammen (i såfall hvordan)? Som jeg har nevnt tidligere, så vil jeg bygge den om til en 8-strenger dersom det lar seg gjøre. Vil jeg kunne forsterke feste mellom kroppen og halsen slik at jeg kan ha 8 strenger på den, eller vil halsen fortsatt være for svak? Hva vil forreten det største problemet (problemene?) med en fin finnish på kroppen være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så virker det litt som du ikke helt vet hva du vil øve på. Vil du øve på å lage en ny kropp?

Er målet ditt å lage en 8- strenger, så blir det en helt annen sak. Det innebærer bruk av helt andre teknikker og det kreves andre deler og modifikasjoner for å få gjort det. Om halsen er sterk nok eller ikke, aner jeg ikke, og det tror jeg heller ikke du vil få svar på, hvis du ikke er villig til å betale noen adskillig mer for det enn halsen er verdt. Derfor er det bare å prøve. Det er kanskje mulig å modifisere den eksisterende broen til å ta i mot 8 strenger, men det avhenger helt av hvilke metall- arbeidermuligheter du har.. Ny stol må du ha, og passende stemmeskruer til å ta i mot de fire ekstra strengene. Videre krever nok bassen en saftig justering for å ta i mot det ekstra spennet du legger til. Det er en helt annen sak av modifikasjon enn det å lage en kropp.

Skal jeg komme med noe råd, er "lage kropp med vettug finish" adskillig enklere enn 8- strengs- ideén din. Som et eksempel- er du klar for å lage 8 nye strengefester til broen, sånn håndarbeid en og en, i messing eller aluminium, tilpasset hver enkelt strengedimensjon? Eventuelt- modifisere de fire som sitter der til å ta i mot to strenger hver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ... Jeg har i grunn ikke tenkt så mye :P den lille tenkingen jeg gjorde, var Ã¥ ha en bass jeg kunne gi et slags nytt design, men jeg har ikke tenkt sÃ¥ fryktelig mye pÃ¥ hva som kan gjøres og hvordan. Derfor jeg spør dere her. Glad for alle forslag!

Jeg ville bare ha kjøpt en 8-strengers bro, slik vil jeg ikke lage selv. Men fortsatt mange problemer som gjør at jeg er skeptisk til å bygge den om ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen "eksperttips" har jeg bestemt meg for å bygge den om til en 8 strenger. Skal bytte ut broen, oversadelen og legge til 4 stemmeskruer. Dersom det blir et vellykket prosjekt, tenkte jeg Ã¥ gjøre den litt artigere ved Ã¥ erstatte knottene og stemmeskruene med terninger. Skal da ogsÃ¥ kjøpe en kabel som matcher :P Vil ogsÃ¥ sette pÃ¥ EBMM Straplocks og passende reim. Høres det ut som en ok idé? Er fortsatt usikker pÃ¥ hva jeg gjør med lakken ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka Make Your Own Electric Guitar beskrives bygging av en 8-strengs bass. Dette eksemplet er en neck-through konstruksjon, og det er dobbel truss rod på grunn av det økte spennet fra 8 strenger. Jeg har ikke peiling på bass, men har bygget en el-gitar basert på ideene til denne 8-strengs bassen. Dvs at jeg har bygget gitaren av treverk jeg har fått tak i - halsen er tre lag alm, mahogny-alm, men kroppen er teak-alm-teak. Jeg ville sikkert ikke fått til en vanlig konstruksjon med hals som skrus eller limes til kroppen - veldig krevende fresejobb ville jeg tro. Derfor var ideen med gjennomgående hals mer fristende. Kjøpte all hardware fra Thomann, Musicstore og Rockinger i Tyskland, alle disse sender til Norge, trekker ut den tyske momsen osv. Rockinger har ferdig slottede gripbrett både for gitar og bass, i et par forskjellige scales. Jeg har aldri gjort dette før, har holdt på litt med elektriske fioliner men det er mye enklere. men det gikk ganske bra, gitaren låter ok, er ikke så verst å spille på og ser ganske fin ut. Og altså basert på en ide om en 8-strengs bass.

Bilde_2009_02_19_12_15_36.tiff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To på Talkbass har bygd om sine 4 strengere til 8 strengere uten Ã¥ fÃ¥ en bananbass, sÃ¥ derfor tar jeg sjansen pÃ¥ Ã¥ gjøre det. Hadde tenkt Ã¥ bestille delene fra eBay, men hvis tyskerne er billigere sÃ¥ kjøper jeg av de :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde mye rart, men dessverre ikke det jeg var på utkikk etter :P Siden broen mÃ¥ kjøpes fra eBay eller liknende steder, sÃ¥ blir det en del billigere Ã¥ kjøpe en del andre deler fra samme selger, siden det ikke koster stort mer Ã¥ sende alle delene da. Men de tyske butikkene er kjekke Ã¥ vite om, i tilfelle jeg trenger deler en annen gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :)

Nå heter det "bridge" pÃ¥ engelsk men "stol" pÃ¥ norsk... ikke "bro" *hehe*

Jeg har en 12-strengs Dean Rhapsody (tror jeg, da... den er for tiden til reparasjon etter en stygg nakkeskade). Halsen er omtrent som en 5-strengs hals, men den har to truss-rods, helt sikkert for å motvirke "banan-hals". I normal-tilfellet (hvis halsen er sånn noenlunde ok) skal truss-roden kunne motvirke slik banan-hals, med mindre den er helt strammet alt. Får håpe det går bra. :)

To truss-rods og evt stål- eller karbonavstivning i halsen er nok i første rekke tilført for å hindre halsen fra å vri seg, mer enn banan-tendenser. Du ønsker ikke en hals som ser ut som e spiral-trapp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.