Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny gitar for hjemmekos, god komb?


Cleffy

Anbefalte innlegg

Har lett litt rundt etter en el-gitar som jeg kan bruke til hjemme-kos, ikke noe band-spilling eller sånnt, bare ren avkobling i heimen, gjerne etter ungene er i seng og kjerringa ser reality pÃ¥ tv. ;)

Har en vanlig stålstrenger kassegitar idag (Ibanez) som jeg klimprer på til vanlig, men er glad i mye musikk a la Pink Floyd, U2, Dire Straight, etc, så har alltid hatt lyst å lære meg el-gitar bedre. Hadde en gammel Ibanez el-gitar som ble kasta her før jul fordi den var ødelagt og jeg ikke gadd legge penger i å få den reparert, var en helt streit nybegynner-gitar i sin tid så følte ikke at det var noe stort tap.

Prøvde en Fender Strat hos en kompis her forleden, og fikk veldig godt inntrykk av den. Var en gammel Mexico-variant, og jeg syntes den var god å spille på. Men så lurer jeg på hva jeg skal kjøpe, og kanskje om d kunne vært kult å gå for et HSS-oppsett i stedet for SSS, har vel muligheten til å få litt mer trykk da hvis d skulle være ønskelig, og man får fremdeles mye av singlecoil-lyden hvis man vil d. Etter litt grubling endte jeg opp på en Fender Stratocaster Highway One HSS (Upgrade). Virker som en god løsning, men jeg har ikke nok peil til å vurdere det, noen som har erfaring med den? Kan legge ved et bilde:

0111760306_xl.jpg

I tillegg til gitaren ønsker jeg en liten forsterker med noen få effekter, gidder ikke legge ned så mye penger i effektbrett nå så fant denne lille saken:

Roland Micro-Cube

Micro-CUBE_big.jpg

Virker perfekt for mitt formål, da jeg bare skal ha til hjemmekos, og svært sjelden har anledning til å kjøre på med noe trykk. Har også aux-inngang så jeg kan huke på ipod'n hvis ønskelig.

Noen som har kommentarer/erfaringer med noen av delene? Er jo dritfersk på området selv om jeg kan klimpre litt på kassegitaren min så er d år siden jeg spilte el-gitar, og da nokså beskjedent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hele poenget med cuben er at det ikke skal være mye lyd, kunne kjøpt en boks som ikke laga lyd i det hele tatt hadde det ikke vært for at jeg av og til ville ha muligheten til Ã¥ spille uten headset. ;)

Ingen som har testa gitaren eller lignende gitarer? Forstår det slik at Highway One-serien er mer type bruksgitar, trenger ikke være vettskremt hvis guttungen plutselig finner den liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stratter er som kjent arbeidshester, de tåler alt, og kan brukes til alt.

Og Highway-serien er slettes ikke dum, har en kamerat som har en - og den låter veldig bra.

Humbucker i bridge er fryktelig lurt etter min mening, selv har jeg det i min strat, og det låter killer.

God strat-lyd neck og mid - og skikkelig fet punch i bridge. Det er den ene måten å gjøre stratter enda mer allsidig på :)

Cuben er kjempefin til øving hjemme, og litt småkos med effekter osv. Koster ikke skjorta heller.

Men, du kan ikke regne med å få brukt den til noe annet en gitarkos hjemme i heimen.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme båt som deg. Barn som skal legge seg og kone som ser reality. Jeg har nylig kjøpt en Vox DA5 amp. En fantastisk liten amp til vårt formål. Det er en 5W amp med aux inngang. Den har også inngang for mikrofon med volumkontroll. Det er Line/Headphone output. Denne saken har 11 forskjellige typer styles, samt 11 effekter. Disse lyder faktisk veldig fint. En annen glimrende egenskap med denne ampen er effektvelgeren. Man kan stille effekten på 0,5W, 1,5W eller 5W. Dette er fint når man ikke skal forstyrre kona i det noen skal sendes ut/hjem i et av TV-showene. Om behovet skulle melde seg, kan den også driftes på batteri. Jeg er i hvertfall veldig fornøyd med denne ampen. Jeg ga "hele" 890,-, og det er den verdt. Ser nå at Sound1 selger den for 1195,-. Syntes den er verdt det også jeg. Les mere på linken:

http://www.voxamps.com/us/da-series/da5/

Edit: Funker også godt til min akustiske gitar m/pickup.

Endret av Elma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, begge noe dyrere enn cuben, og jeg må ha pedaler i tillegg hvis jeg ønsker effekter sant? :huh:

Det stemmer. Om forsterkeren er kun til hjemmebruk, der du enkelt vil kunne leke med effekter og stilarter, ville jeg helt klart gått for en MicroCube eller en slik Vox som nevnt ovenfor fremfor en rør forsterker. Så kan du heller kjøpe en grei rør amp (f.eks en Peavey Classic) om du skulle begynne å bevege deg utenfor stua med gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Om forsterkeren er kun til hjemmebruk, der du enkelt vil kunne leke med effekter og stilarter, ville jeg helt klart gått for en MicroCube eller en slik Vox som nevnt ovenfor fremfor en rør forsterker. SÃ¥ kan du heller kjøpe en grei rør amp (f.eks en Peavey Classic) om du skulle begynne Ã¥ bevege deg utenfor stua med gitaren.

Ja, blir nok bare til hjemmekos dette, kanskje litt jamming hos kompiser som har samme interessent men der stopper det nok. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg. Har en Cube 30W som hjemmeamp og en rørforsterker 50W som borteamp.

Det finnes flere gode små amper som tjener ditt formål. Du har som nevnt tidligere i tråden Vox DA5 amp. Det beste med transamper til hjemmebruk er innbakte effekter og utganger/inganger for det meste. I tillegg kan ampen slåes av og på uten hensyntagen til rør som skal varmes og kjøles.

Men når det gjelder HW1 strat, så er det også flere alternativer. Saklige gitarkyndige sier at enkelte av cactus stratene er vel så gode som HW1, og ville valgt en Mexico strat fremfor, f.eks som da har vært nevnt er Fender Cl Player 50's Shoreline designet av Fender Custom Shop guru Dennis Galuzska f.eks.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, mye å tenke pÃ¥... har sett pÃ¥ mexico-strat'n som du nevner, men ble litt fascinert av HSS-oppsettet til HW1. :P Jaggu vanskelig Ã¥ finne ut hva man skal kjøpe. Planen var Ã¥ hoppe over den type "nybegynner-som-mÃ¥-byttes-om-ett-Ã¥r"-modellen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.