Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger gode råd!


Dani

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg leter etter en god forsterker til mitt bruk. Spiller i band og vi spiller thrash/heavy metal.

Jeg er villig til og bruke fra 5000,- til 12 000,- på den. Jeg vil gjerne at det skal være rør.

Før har jeg hatt problemer med at forsterkeren min ikke spiller høyt nok og blir for dårlig lyd.

Har en Dean signatur CFH gitar.

Jeg liker både Marshall og Randall godt!

Så vær så snill og kom med noen gode forslag! ^_^

Endret av Dani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer mye an på hva du liker da.

Du nevner selv Marshall og Randall, og Engl og Peavey 6505 er allerede nevnt.

Kan da også nevne Peavey XXX - prøvde en slik og fant ikke min lyd - men både Exodus og Stonegard (blant mange andre) har jo kongelyd med disse.

Så kommer man ikke forbi Mesa Boogie da (Dual Recitifier).

Veldig forskjellige amper da - prøv dem om du har annledning - og finn en du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du mener thrash, og ikke trash... ;)

Det er sikkert mange som anser meg som «metallhue», og jeg vil si at Earfalas sine forslag er veldig gode. Har hatt en 6505, og nå bruker jeg en JCM800. Riktignok booster jeg den med en overdrive, for å tighte opp lyden. Det låter helt panser :)

ENGL Powerball er jeg ikke særlig glad i, men det blir en smaksak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm... Ja selvfølgelig :blush:

Bra. :D

Jeg kan jo si litt mer om JCM800 når jeg først sitter her og kjeder meg. Syns den er helt YPPERLIG til metal når den får et spark i ræva av en overdrivepedal. Du setter gain på ampen på mellom 5 og 7 et sted, alt ettersom hvor hissige pickuper du har i gitaren din. Så starter du med gain på pedalen på null, og guffer opp pedalvolumet ganske mye. Du vil da merke at du får endel mer gain, og at lyden blir mer tight / chugg-chugg enn om du bare skulle gaina mer på ampen. I tillegg låter en JCM800 veldig «skittent» i forhold til moderne higainamper. Den brøler skikkelig. Som en traktor :D Selv om den er en enkanals amp, kan du lett få cleanlyd ved å slå av overdriven og dra ned litt volum på gitaren, evt. bare spille løsere. Mulig det var Innos her på forumet som sa at dette ofte låter bedre enn en dedikert cleankanal, og det er jeg helt enig i. Det blir mer dynamisk lyd, som vil brekke opp om du spiller hardere. Blues. ;)

Du får vel plukka opp en slik topp på bruktmarkedet nå og da for 6-7000 spenn tenker jeg. Marshall kabinett trenger heller ikke å koste deg all verden brukt. :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra. :D

Jeg kan jo si litt mer om JCM800 når jeg først sitter her og kjeder meg. Syns den er helt YPPERLIG til metal når den får et spark i ræva av en overdrivepedal. Du setter gain på ampen på mellom 5 og 7 et sted, alt ettersom hvor hissige pickuper du har i gitaren din. Så starter du med gain på pedalen på null, og guffer opp pedalvolumet ganske mye. Du vil da merke at du får endel mer gain, og at lyden blir mer tight / chugg-chugg enn om du bare skulle gaina mer på ampen. I tillegg låter en JCM800 veldig «skittent» i forhold til moderne higainamper. Den brøler skikkelig. Som en traktor :D Selv om den er en enkanals amp, kan du lett få cleanlyd ved å slå av overdriven og dra ned litt volum på gitaren, evt. bare spille løsere. Mulig det var Innos her på forumet som sa at dette ofte låter bedre enn en dedikert cleankanal, og det er jeg helt enig i. Det blir mer dynamisk lyd, som vil brekke opp om du spiller hardere. Blues. ;)

Du får vel plukka opp en slik topp på bruktmarkedet nå og da for 6-7000 spenn tenker jeg. Marshall kabinett trenger heller ikke å koste deg all verden brukt. :)

Fant faktisk en sånn på Finn.no til 14.399,- med et kabinett! Kabinett type: "JCM 800 Lead - 1982". ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det De trenger, min gode mann, er... (trommevirvel) ... TO forsterkere! Som Pompel og Pilt sa er det bedre med to reparatører enn ingen reparatører, og det samme gjelder vel for forsterkere B)

Selv bruker jeg en enkel splittboks (Radial Bigshot ABY), men det finnes jo mer avanserte alternativer (Godlyd selger f.eks. Voodoo Labs amp switcher). Den ene ampen tar seg av de lave frekvensene, mens de høye frekvensene håndteres av den andre ampen (det er etter min mening på de høye frekvensene du hører mest forskjell på en rør-amp og en transistor-amp). Lyden blir fyldig og fin, og det fungerer ypperlig å kjøre mye vreng på "diskant-ampen" og litt mindre vreng pluss phaser på "bass-ampen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 000kr er altfor mye for en JCM800, syns jeg.

Man kan få tak i en slik til 10-11k med kabinett fylt med V30 elementer. Disse er tight og låter konge til det meste.

Bruker selv ENGL Fireball og et 4x12 V30 kabinett.

LÅter konge til metal. Anbefales sterkt, men jeg ville prøvde den før kjøp om jeg var deg.

Den har ganske annerledes vreng enn de "standard" moderne high-gainforsterkerene som f.eks. Mesa.

Ellers syns jeg at Marshall VM og JVM er begge gode forsterkere, men det blir et par lapper dyrere..

VM har litt mer oldschool thrash lyd da.

Vil påstå at du kan finne en Fireball+kabinett til undt 10k om du finner en brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.