Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skala på hals?


Anbefalte innlegg

Hei! skal nå bestille en ny strat kropp, og ha hss oppsett osv, men det jeg lurte på var: hvordan finner jeg ut hvilken skala necken er?

(liggende og nede ved boltene) er den 2,5 cm høy, og 5,4 cm bred.

5,0 cm bred i 12. bånd. 4,1cm bred i 1. bånd, oppe ved nuten.

Det er en Bc-rich hals på 24 bånd.

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skala måles i tommer ja. De vanligste er 24,75 (Les Paul) og 25,5 (Strat), men en del andre varianter, som f.eks. 25,0 (PRS) er vanlige.

59cm i tommer er ca. 23,2 - og det høres rart/feil ut. Skal måle på et par av mine gitarer for å se hva jeg finner ut. Poster tilbake om noen minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål fra enden av nøtta (oversadel) altså der nut'en slutter og gripebrettet på første bånd begynner, til midten av selve metalbåndet på femte båndet.

På Fender Scale (25,5") skal avstanden være ca 16,3 cm På Gibson scale (24.75") skal målet være ca 15,8 cm

Måler du noe stort avvik fra dette, er halsen noe annet.. men det er nok en 25,5 eller 24,75 tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål fra enden av nøtta (oversadel) altså der nut'en slutter og gripebrettet på første bånd begynner, til midten av selve metalbåndet på femte båndet.

På Fender Scale (25,5") skal avstanden være ca 16,3 cm På Gibson scale (24.75") skal målet være ca 15,8 cm

Måler du noe stort avvik fra dette, er halsen noe annet.. men det er nok en 25,5 eller 24,75 tenker jeg.

målte nå, fra enden av oversadelen, til midten av selve metalbåndet på femte båndet.

Det er altså metalbåndet som skiller 4. og 5. ?

Da var det 13 cm :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.