leo Skrevet Februar 3, 2009 Share Skrevet Februar 3, 2009 Sier bare in-ear-monitoring jeg. Gjør det fantastisk mye greiere for lydteknikere, slipper å stresse så mye med å unngå feedback osv. In-ear er kanskje den verste monitoringen en gitarist kan få, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ke2 Skrevet Februar 3, 2009 Share Skrevet Februar 3, 2009 In-ear er kanskje den verste monitoringen en gitarist kan få, synes jeg.Og den har jo ikke så mye å gjøre med om ampen får lov til å jobbe, og låte bedre (i manges ører)Jeg synes det er greit med litt gitar i monitoren, fordi den blir litt vepsete der, sånn at man får med seg attacket, i tillegg til en 4x12 bak ryggen som står for trøkket.Jeg leste at Fredrik Thordendal i Meshuggah ikke er så glad i forsterker på scenen, og i monitor i tillegg, pga fasetrøbbel. Jeg har aldri merket noe til det/har aldri plaget meg.Topp og kabinett SER vel kulest ut i rockesammenheng, og jeg synes det låter bedre til rock og oppover. En 100 watts topp er vel i de fleste tilfeller overflødig, men det er jo forskjell på hvor høyt de oppfattes. En kamerat av meg bruker en 50 watts Vintage Modern, og han har alt på fullt. Han synes det er akkurat passe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aphelion Skrevet Februar 3, 2009 Share Skrevet Februar 3, 2009 Hehe, da jeg så Meshuggah på Quart i fjor hadde de hvert sit digre rack med Line6-gear der kabet og toppen normalt ville stått. I puked. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minigrill Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Nå har jeg ikke spilt sÃ¥ veldig masse pÃ¥ Mesa, sÃ¥ om noen vil rette pÃ¥ meg sÃ¥ kjør pÃ¥. Men i utgangspunktet har jeg erfart at Engl sine metal-amper er veldig tighte i bassomrÃ¥det og har heftig "attack". Mesa sine Rectifiere har vel kanskje littegranne mer vintage karakter i vrengen? Løsere bass? Det med løsere bass stemmer ikke. Vil si at de to lÃ¥ter relativt likt. kommer ann pÃ¥ hvor god du er til Ã¥ skru Mesa (rectidier) har nok en mer komprimert lyd enn det ENGL har. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El Anders Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 In-ear er kanskje den verste monitoringen en gitarist kan få, synes jeg.1+ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GunnarpåMo Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Best uten gitar i monitor. Desto mer som skal i monitor og balanseres til alle på scenen, desto verre fungerer det.Funker oftest best med direktelytting på scenen når det gjelder gitaramper. Unntaket kan være et veldig bra monitoranlegg + en veldig god lydmann + veldig god tid til å stille lyd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+Troll Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Syns at gitarforsterkeren bør være den største kilden for gitarlyden på scenen, men det er et pluss å ha gita ri monitor for min del. Da hører man gjerne hva som skjer på andre siden av scenen også. Viss man står på ene siden, er det lett for å bli overdøvet av sin egen lyd i forhold til gitar 2. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GunnarpåMo Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Hvorfor blir det fort høyt med to gitarister i et band?Min erfaring er at grunnen ofte er at man vil høre sin egen gitar bedre enn den andre gitaren.Så skrur den ene opp, og så skrur den andre opp o.s.vKan være enig i at det kan være greit med litt lytting i monitor fra en annen gitarist, hvis den er plassert slik at den ikke høres godt nok uten monitor.Egen gitar derimot, foretrekker jeg å høre fra ampen i stedet for monitor.Det har også med kvaliteten på gitarlyden å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GummiTZ Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 I det forrige bandet jeg spilte i, ville jeg KUN ha vokaler i monitor. Jeg har inntrykk av at med litt øving er det noe de fleste vil lære seg Ã¥ klare seg med. Om man jammer og dermed ikke spiller ferdige lÃ¥ter, sÃ¥ blir det jo viktigere Ã¥ høre nyanser og detaljer, men sÃ¥ lenge man har en ferdig lÃ¥t i ryggmargen og en stødig trommis, sÃ¥ gÃ¥r det ypperlig! Mindre rot i monitor = lettere Ã¥ høre sin egen amp = ampen kan spille lavere = mindre lyd pÃ¥ scenen = lettere Ã¥ høre de andre og mindre feedback-issues = bedre forutsetninger for god lyd UT! Og DET er viktig... En god sirkel det der... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+Troll Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 (endret) Hvorfor blir det fort høyt med to gitarister i et band?Min erfaring er at grunnen ofte er at man vil høre sin egen gitar bedre enn den andre gitaren.Så skrur den ene opp, og så skrur den andre opp o.s.vViss det er meg du sikter til nå, så er det veldig teit kommentert av deg. Les innlegget mitt igjen. Har du spilt på større scener før? På midten av scenen høres begge ampene lik ut, men står du på EN bestemt side, så er det en forsterker som vil dominere > den som er nærmest deg. Selv om lydnivået er den samme. Og grunnen til at jeg liker å ha gitar i monitorene, er IKKE for å høre meg selv. Men derimot for å høre den andre gitaristen bedre. Dessuten er trommiser ofte avhengig av gitar i monitor dersom forsterkerene peker mot publikum. Syns også det er greit å ha litt lyd som kommer mot meg, ikke bare i bakhodet. Endret Februar 10, 2009 av Troll Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GunnarpåMo Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 På større oppsett på større scener er det vel ikke bestandig at gitarene står på hver sin side av scenen?Det jeg mente med dårlig lytting i forhold til den andre gitaristen, var akkurat det samme som du sier.Jeg er altså helt enig med deg i tilfellene hvor det er en gitaramp på hver side av scenen, og lyttingen er dårlig.Problemet jeg beskriver oppstår i øvingslokalet, på små scener, og når gitarampene står ved siden av hverandre.Prinsippet med minst mulig i monitor holder jeg derimot fortsatt på.Og ja, jeg har spilt på store scener og for flere tusen mennesker. At jeg sikter spesielt til deg, og at du syns jegkommenterer teit får stå for din regning. (ikke var det rettet spesielt mot deg, og ikke var jeg uenig med deg heller) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+Troll Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Men da tror jeg at vi snakker om to forskjellige ting her. På bandøvinger bruker vi ikke monitorer i det heletatt. Da har vi to forsterkere som er rettet mot trommene, mens vi står ca inne i "sirkelen" med forstekere og trommer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GunnarpåMo Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Jeg snakket generelt om hvorfor det fort kan bli høy lyd med to elgitarer. Det gjelder både live og øving.Forøvrig har vi hatt et stort PA på øvingsrommet i mange år, og kjørt mye lyd gjennom det.Har også brukt monitorer i øvingsrommet i perioder, så det er jo ikke sikkert at alle gjør det slik som deg.Med B-3, fullt keyboards, to elgitarer, kassegitar, bass, trommer og fem sangmikker, kan det bli littstyr både på øvingsrommet og ute på jobb. Har i perioder kjørt alt i PA på øvingsrommet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GummiTZ Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 En tidligere kollega av meg mikket opp ALT på øving, og mikset ned monitormiks til støydempende headset til hver og en av bandmedlemene. DET hadde vært snadder og fÃ¥tt til pÃ¥ øving... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bantex28 Skrevet Februar 11, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 11, 2009 Dere vet ikke noe om de forsterkerene jeg spurte om da?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå