Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødvendig med stor forsterker til livebruk?


bantex28

Anbefalte innlegg

Er det et must å ha et stort rack med topp og kabinett til livebruk eller klarer man seg godt med en god 1*12 combo??

Hva er fordelene og ulempene???

Noen som vet hvordan Engl og Mesa er i forhold til hverandre med tanke på lydkvalitet og "lydtype"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det et must å ha et stort rack med topp og kabinett til livebruk eller klarer man seg godt med en god 1*12 combo??

Hva er fordelene og ulempene???

Noen som vet hvordan Engl og Mesa er i forhold til hverandre med tanke på lydkvalitet og "lydtype"?

Du mikker som regel opp forsterkeren din uansett, så du klarer deg fint med en combo. Må helst ha -litt- trøkk da, så 30w+ vil jeg si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke spilt så veldig masse på Mesa, så om noen vil rette på meg så kjør på. Men i utgangspunktet har jeg erfart at Engl sine metal-amper er veldig tighte i bassområdet og har heftig "attack". Mesa sine Rectifiere har vel kanskje littegranne mer vintage karakter i vrengen? Løsere bass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Ossen er det med forandriger i lyden når du "miccer de opp" da??

Greia er at du (lydmannen) setter en mikrofon foran ampen din, som sprer lyden via PA-anlegget. Selv liker jeg å ha en kraftig amp og et 4x12-kabinett, siden jeg EN ENESTE GANG i løpet av de 10 årene jeg har spilt live har fått god lyd i monitor. Skrur heller opp ampen til det låter bra på scena :D

En jeg spiller i band med bruker en Fender Blues Junior, 1x10 15W og det funker bra live det. Siden jeg bruker Marshall med 4x12 får vi ganske så forskjellig lyd også, noe som er gull når man er to gitarister i et band :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et must å ha et stort rack med topp og kabinett til livebruk eller klarer man seg godt med en god 1*12 combo??

Som Orsvend och Aphelion redan har sagt så mickar man i stort sett alltid upp så du klarar dig fint med en combo. Har du en combo med uttag för externt kabinett så är du säker om du behöver mera power i framtiden.

Hva er fordelene og ulempene???

En av fördelarna med en combo framför topp+låda är att det är lättare att frakta till och från stället. Å andra sidan, om du vet att det finns kabinett där du ska gigga och du har tex en Orange Tiny Terror så blir ju det betydligt enklare att bära än vilken combo som helst i hela världen :) .Om du tycker att ljudet i din förstärkare låter bättre när rörena får jobba så kan det vara en fördel att inte ha alltför mycket gas under huven. Spelade på en Marshall JCM 900 genom en 4x12:a för några dagar sen och lydmannen var inte nöjd när jag höjde mastervolymen högre än 3,5. Smaken är ju som baken men jag tycker oftast att det ser bättre ut med en topp + låda än en 1x12 combo som står på en upp och ned vänd kasse.

Det är alltså en smaksak och beror på vad man prioriterar och tycker bäst om, men du klarar dig på en bra 1x12:a, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om forsterkeren spiller høyt nok til bandøving, så funker det i massevis på scena og. Lydmannen vil gjerne ha minst mulig lyd på scena og, for å få bedre lyd i salen. Men du må ha nok guffe til å kunne høre deg selv sammen med trommer, bass og evt andre instrumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50rørwatt, 1x12 >>> funker i de aller fleste sammenheng.

Japp.. Jag tror till och med att du klarar dig med ändå mindre watt-tal om det skulle behövas :) . Jag har en Tiny Terror på 15 watt och den räcker till i replokalen tillsammans med en 4x12:a så jag tror nog att den skulle funka helt fint live tillsammans med en 1x12:a, för så som themaxcom skrev: "Om forsterkeren spiller høyt nok til bandøving, så funker det i massevis på scena og."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitar i monitor låter ofte dritt. Så det er en stor fordel om en hører seg sjølv rett fra ampen...men med et lavt volum likevel, så dei andre i bandet må gjerne ha gitar i monitor, og seg sjølv i amp. Men korleis ein organiserer dette varierer jo veldig fra scene til scene, frå PA til PA og frå lydmann til lydmann.

Men en amp som spelar høgt nok til bandøving med trommis, duger ca alltid på konsert(på det nivået folk her inne er på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke spilt så veldig masse på Mesa, så om noen vil rette på meg så kjør på. Men i utgangspunktet har jeg erfart at Engl sine metal-amper er veldig tighte i bassområdet og har heftig "attack". Mesa sine Rectifiere har vel kanskje littegranne mer vintage karakter i vrengen? Løsere bass?

Etter min erfaring så har GummiTZ her rett i sine påstander. ENGL'n er litt tightere, (sammenligningsgrunnlaget mitt er Dual Rectifier og ENGL Powerball/SE) men det er ikke vanvittig stor forskjell på akkurat det. Mesaen er litt klarere og løsere, og brøler mye mere, mot ENGL som er litt mer kompakt og vepsete i lydbildet. Du bør ta en tur å prøve ampene før du kjøper, da de har en ganske så forskjellig lyd. Jeg synes Mesa'en låter klart best på vrengsiden, men renlyden på den jeg hadde iallefall, var ikke noe å skryte av. ENGL ampene har jeg ikke prøvd nok på cleankanalen til at jeg kan sette en spesiell sammenligning mellom de to, men vil tro den har bedre clean enn DC.

Responsen på hva man spiller synes jeg kom klart bedre frem i Mesaen enn i Powerballen til ENGL, som jeg aldri har blitt noen venn med i det hele tatt, jeg har alltid fått følelsen av en transistoramp når jeg har spilt på Powerball, altså alt for lite dynamikk og detaljert lyd.

ENGL SE ampen er vel en amp til 37k eller noe, så kanskje ikke det riktige sammenligningsgrunnlaget, og i en helt annen dimensjon hva lyd angår enn både DC og Powerball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at Fireball låter bedre enn Powerball.

Når du kjøper en Powerball, så betaler du mye for specsene..

Blant annet dobbel/separat EQ, flere kanaler, innebygget noise gate og 120watt.

Det er derfor en PW koster mer enn FB.

Men personlig så hadde jeg ikke valgt en powerball fremfor Fireball, ettersom Fireballen har en mer brølende vreng og fine cleans.

+ den er billigere og låter fint både til soverommet og i livesammenhend med band.

Powerball låter litt mer "Mesa"-aktig. Tror at litt av prinsippet i en Powerball er at den skal være et alternativ til Rectifierampene når det kommer til vreng.

men Powerball låte rmer gromt enn rectifier. Har erfart at Rectifier låter veldig mørkt med for mye bass, uansett hvordan man skrur EQ.

Fireballen er ikke så allsidig i seg selv. Men med en overdrivepedal i fronten har man mer enn nok kanaler til å spille alt fra ren cleans til dirty cleans, crunch eller dødsmetall.

Powerballen låter større og man må opp i en viss volumstyrke for å få utnytte av ampen. Men det er ikke den forsterkeren som er verst når det kommer til høyt lyd.

mange 100wattere som spiller mye høyere (noe jeg syns er en ulempe)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.