Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Combo - Fordeler/Ulemper


Aspmyra

Anbefalte innlegg

Min erfaring er at 1x12 combo er fine å ta med på ting som ikke krever svært mye lyd.

Går du opp til 2x12 kan du likesågodt kjøpe en Topp + Kab. Da begynner det å bli så tungt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir litt lite bånntrøkk (mener ikke at det skal låte som en bass) fra en 1x12combo. Jeg spiller rock/metall. Når man mikker den opp, er det helt kurant, med det blafrer litt mer i buksebeina med topp/kabinett. Jeg har en Mesa Caliber 50+-combo som kjøres gjennom 4x12 når det skal være gromt. Mye å slepe på, men fin lyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Musicman 4x10, Vox AC30 2x12 og Marshall 2104 2x12, og Fender Hot Rod Deluxe 1x12 av comboer.

Hvis man er mest opptatt av bæring kan det være et pes med 2x12, eller 4x10 comboer,

men de låter mye fyldigere enn en 1x12 combo, og er ikke like avhengig av oppmikking.

En 2x12 combo flytter så pass mye luft at det funker bra også uten oppmikking.

Min egen erfaring er at jeg trenger et høyere volum på en 1x12 enn en 2x12 combo,

hvis den ikke er mikket opp.

Den store forskjellen på en combo og et stack er vel at comboen er åpen,

mens et 4x12 (eller 2x12) kabinett oftest er lukket. Det gjør en vesentlig forskjell på lyden.

Denne forskjellen er en smaksak. Det går ikke å si at alle Vox, Fender og Marshall comboer

låter dårligere enn en topp med lukket kabinett.

Jeg kjenner gitarister som har hengslet bakplate på 4x 12 kabinetter for å kunne få lyden

fra et åpent kabinett også fra 4 x 12 kabinetter.

Nå for tiden kjører jeg på både halvstack, og på 2x12 combo, og syns begge deler låter bra.

Bassresponsen er selvfølgelig bedre i et 4x12 med riktige høytalere, men det er ikke vesentlig

hvis det ikke er i metall-land man skal ha lyden. Bassen på Marshall-toppene mine står fra 0 - 3,

og er det som låter best for å få godlyden i disse ampene.

Jeg synd det er mye enklere å ta med meg en 2x12 combo på en jobb enn et halvstack.

Det har ikke bare med bæring å gjøre, men også med lettere plassering på scene.

Det går også fint å sette hjul under en 2x12 combo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å presisere at det, som GunnarpåMo sier, ikke bare er praktiske forskjeller på en 2x12 openback combo og ett lukket 4x12. En blir nok skuffet om en forventer In Flames chuggah-chuggah av en åpen 2x12 combo, på samme måte som en nok kan bli skuffet om en venter en veldig åpen og luftig Fender-clean fra ett lukket 4x12. Har hatt et par 2x12 comboer (TSL602, Trem-o-verb) og de er ikke mye mer praktiske å transportere enn ett halfstack, spesielt T-verben som er svær og tung. Trem-o-verben hadde hjulp, noe som nesten er ett must på en combo med den vekten.

Endret av Eclipse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.