Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Floyd Rose D-tuna drop D system (Eddie van halen)


CountGore

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har brukt FLoyd Rose tremelo i 8år.. men har lenge vurdert D-tuna til min FLoyd Rose, da jeg spiller omtrent bare i drop D; men ønkser også og kjøre vanlig E noen ganger.

Har intonert og tilpasset min FLoyd Rose trem til drop-D men savner og tune tilbake til vanlig E. Ønsker da en kjapp løsning.. da jeg må justere tremolon og intonere på nytt viss jeg stemmer tilbake.

Lurer på først og fremst om Floyd Rose D- tuna kan brukes på gitarer som har et "skjært ut" nedsenket område der Floyden "ligger" nedi.

Lest at den ikke kan brukes med lav Floyd.. men vet ikke helt hva de mener med det! Må floyden ligge "oppå" kroppen uten noe nedsenkelse for at det skal virke?

Vill helst unngå og skjære ut for og få plass nedi der.. på en gitar til 19 lapper!

(Lurer på også om noen har brukt "Tremolo Stopp" før, om man må fjerne en fjær i tremelon for og få plass?)

Det er en ESP M-II som jeg tenkte og sette D-tuna på..

bilde av en esp med "nedsenket" floyd Rose trem. http://www.fvmusic.com/ESPM-II.bmp

Håper noen kan gi råd og bistand :)

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker en D-tuna, vil en streng bli slakkere. Dette vil føre tremoloen litt bakover - mot kroppen. For at den skal fungere optimalt må en av to ting være gjort. Enten må tremoloen ligge mot kroppen i utgangspunktet. Altså bare fungere til å slakke strengene. Alternativet er at du låser av tremoloen hver gang du benytter deg av dropfunksjonen.

Dersom du har flytende tremolo i utgangspunktet, noe jeg tror du gjør ettersom du har tilpasset tremoloen til drop-D, så er nok det beste alternativet for deg å benytte en Tremol-No. Den gjør det mulig å ha fullt fungerende tremolo i vanlig stemming, i tillegg til at du kan låse den av før bruk av D-tuna - slik at du får en tremolo som fungerer nedover i drop-D.

www.tremol-no.com Der ligger det meste, om ikke alt, du trenger av informasjon. Har selv en Tremol-No på to gitarer. Den forbedrer (forandrer?) tonen i gitaren når alt er låst, noe som noen synes er en fin bonus. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker en D-tuna, vil en streng bli slakkere. Dette vil føre tremoloen litt bakover - mot kroppen. For at den skal fungere optimalt må en av to ting være gjort. Enten må tremoloen ligge mot kroppen i utgangspunktet. Altså bare fungere til å slakke strengene. Alternativet er at du låser av tremoloen hver gang du benytter deg av dropfunksjonen.

Dersom du har flytende tremolo i utgangspunktet, noe jeg tror du gjør ettersom du har tilpasset tremoloen til drop-D, så er nok det beste alternativet for deg å benytte en Tremol-No. Den gjør det mulig å ha fullt fungerende tremolo i vanlig stemming, i tillegg til at du kan låse den av før bruk av D-tuna - slik at du får en tremolo som fungerer nedover i drop-D.

www.tremol-no.com Der ligger det meste, om ikke alt, du trenger av informasjon. Har selv en Tremol-No på to gitarer. Den forbedrer (forandrer?) tonen i gitaren når alt er låst, noe som noen synes er en fin bonus. ;)

Takker for tipset, den virka jo genial :) Må få skaffet meg, husker du hvor mye du ga for den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk linken.

Du trenger ikke å gjøre noen forandringer på gitaren. Du bytter ut kloa som holder fjærene med Tremol-No-kloa. Du merker ikke at den er der om den ikke er i bruk. Du kan gå fra låst til løs og tilbake på tre sekunder, om du er treg.

Jeg har kjøpt begge mine fra USA. Var vel rundt 50-60 daler. Koster litt mer her på berget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tremol-no er genialt. Min hadde vært enda mer genial hvis den ikke hadde vært for stor og slått borti treverket når man divebomber. Noe som skjedde, ganske hardt, så den knakk.

Hmm, skal ikke skje. Da har noe hatt feil vinkel. Fjærene liker seg jo heller ikke mot treverket. Hvilken gitar var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.