Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny elektrisk gitar


mats00

Anbefalte innlegg

Hei. Skal gå til innkjøp av en ny gitar til rundt 8000,-. Har spilt gitar fra og til i ca 3 - 4 år og føler at jeg begynner å beherske fjøla sånn passe bra.

Har til nå spilt på en typisk nybegynner gitar (fender strat kopi) og har kommet dit at jeg synes at gitaren + en dårlig forsterker begrenser meg. Derfor har jeg i den siste tiden heller spilt på en god akkustisk gitar.

Så hva anbefaler dere for en som liker å spille det meste, kanskje mest rock og metall selvom om det hander jeg tar en tur innom andre sjangre.

En gitar jeg har kikket på er en Gibson SG, tror dere dette er et godt valg for en gitar til ca 8k? Vil gjerne kjøpe brukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk aldri fått testet en Les Paul ordentlig før. Kanskje jeg får dra til en gitar sjappe å gjøre det. Men sikler fortsatt veldig på SG'en...

Men hva tror dere om Ibanezen vs SG'n når begge koster rundt 8k?

Edit: Håper det er greit at jeg spør om dette i denne tråden også. Hvor mye anbefaler dere at jeg legger i en forsterker? Like mye som gitaren?

Endret av mats00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde få testet en Les Paul ja! Har eid både SG og LP, og foretrekker Les Paulen... Samme gjelder Ibanez.. du burde gå på en gitar butikk i nærheten å prøve ut forskjellige gitarer og ta det der fra når det gjelder spesifikasjoner og slikt.. Jeg hadde nok valgt Ibanezen over SG'en pga jeg til min smak liker bedre lyden på en for eksempel en RG me gode pickuper :)

Jeg har lagt mer i forsterken enn selve gitaren... Vil du ha god lyd må du ha en god forsterker, ikke bare en god gitar :) Kan anbefale deg å kjøpe en brukt topp og f eks et 2x12 kabinett via finn eller "Kjøp og Salg" på forumet... Det er virkelig verdt pengene.. Hadde en enkel peavey til 2500 før, og så gikk jeg over til high end topp og kabinett, det gjør virkeligt forskjell - tro meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Mats, og velkommen til forumet!

Det finnes ganske mange tråder som ligner din, og du er selvsagt velkommen til å lage din egen tråd, men du kan få mange tips av å lese de trådene som allerede finnes. En tråd jeg synes er ganske morsom, er denne:

http://forum.gitarnorge.no/Elektrisk-gitar...g-P-t19277.html

Den forteller litt om hva som kan skje når man kommer seg i en butikk, man prøver en gitar, og det sier "klikk". Der er gitaren som jeg skal ha. Trådstarter ende opp med noe helt annet enn det han trodde han skulle kjøpe.

Når man har spilt så lenge som deg, vet du da også hva du er ute etter. De aller fleste gitarer til la oss si fire tusen og litt oppover er da gode gitarer, så da er det kun smak og behag som avgjør valget ditt, og det er det faktisk bare du som kan avgjøre.

Bor du et sted der det ikke er butikk, eller en med begrenset utvalg, er faktisk en tur til en større by noe man bør koste på seg i anledning gitarkjøp, slik at man kan få prøvd et greit utvalg av gitarer i prisklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Synes det var kjekt med tråden slik at jeg har litt for kunskaper om hva jeg bør se etter. Har ikke hatt så mye peiling på hva som er "bra" har bare spilt og ikke brydd meg så mye om gitaren ^_^ . Men tar meg en tur til en gitar butikk og tror de har noen med greit utvalg rundt her hvor jeg bor (østfold).

Endret av mats00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.