Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Roskilde 09


Ataxia

Anbefalte innlegg

Noen praktiske spørsmål, jeg skal ned til Roskilde for første gang med en kamerat som heller aldri har vært der.

Skal svare deg så godt jeg kan.

Må man betale for teltplass?

Nei. Det ikke tullegreier som på Hove at du må betale ekstra for teltplassen.

Vi kommer ned klokken 06:10 på Søndag den 28, er det fortsatt ledige teltplasser da?

Dere ender nok jævlig langt bak i køen, men hvis dere bare er to så finner dere nok en plass.

Hvor vil dere anbefale å campe ? (bussen stopper ved østsiden)

Er ikke så kjent på østsiden, vi pleier å campe på west.

Men viktige ting å tenke på er avstand til forskjellige fasiliteter. F. eks dysj, øl, mat og pissegjerde.

Kjipt å gå langt når du må pisse, noe iallefall jeg må ofte når jeg drikker øl hele dagen. Men heller ikke for nært gjerde, da det kan begynne å lukte mindre god utover uka. Hvor mye trafikk så går forbi campen er også noe å tenke på. Mye trafikk: større sjangs for tyveri, pissing på telt og gjørme om det regner.

Må man ha med telt?

De selger telt der nede for noen hundrelapper.

Noen lure tips å komme med ellers? :rolleyes:

Har ikke mer tid nå. Kommer tilbake senere.

Endret av Ataxia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noen Roskilde-tips for nyfrelste:

Pakking og bagasje:

- Ta med (gode)regnsklær og støvler uansett hvordan værmeldingene ser ut. Better safe than sorry.

Om du så ikke kjører oljehyre, så er for all del ta med deg skikkelige støvler og en jakke som tåler regn.

Det trenger ikke regne mye når for å få gjørme når det er 100.000 mennesker som trasker rundt.

-Hvis det er meldt dårlig vær(og gjerne ellers også) og du pakker i ryggsekk:

Ta en søppelsekk og stapp ned i sekken før du stapper resten av bagasjen nedi.

Klær og slikt kan være lurt å sortere og putte i forskjellige mindre plastposer.

Høres sikkert ut som mora di nå, men det er et bra tips om det blir uvær.

-Pakk minst mulig.

Supernødvendige ting å ha med:

-Regntøy og støvler

-Solkrem

-Gode sko

-Varme klær(både superundertøy og tykk genser)(kan bli jævlig kaldt om nettene)

-Gaffa

Camp:

Har skrevet litt om hvordan ting funker når det åpner, samt litt om plassering av camp og slikt, lenger oppe.

Men kan legge til om dere skal kjøpe partytelt på Roskilde(alltid greit å ha, uansett vær), så bør dere passe på noen ting.

Når teltet er satt opp, bruk gaffatape til å sikre alle "koblingene". Sørg for at alt henger skikkelig fast.

Bardunér skikkelig. Ifjor brukt vi wire og halvmeterlange trepåler, ikke noe pinglehyssing og teltplugger.

Partytelta de selger på Roskilde er egentlig noe drit. I 07 tror jeg vi hadde 3 partytelt iløpet av festivalen, fordi de ble ødelagt av vær og vind. I fjor hadde vi 1 som holdt seg helt fint hele festivalen.

Flaggstang er også gøy. Greit å ha noe å se etter når du skal finne campen når det er mørkt og du er godt redusert.

7 meter er en fin høyde, gjerne lengre. Lyd på toppen er også knall, spesielt om natta. ^_^

Rus og dus:-Om dere er flere i campen så kan det være lurt å kjøpe øl på tur. Altså at person 1 kjøper et brett som alle drikke av, og når det er tomt så kjøper person 2 et brett osv.

Da vil du ha kaldt øl mesteparten av tiden, i motsetning til om alle kjøper hver sitt brett og når1/3 er drukket opp så sitter dere igjen med mye varm øl.

-Hvis det er noe dere bør hamstre hvis dere tar en bytur så er det blandevann(om dere drikker sprit da). Alkohol er så billig på festivalen fra før at dere skal være ganske sparsommelige om dere gidder å dra med dere X-antall liter alkohol på toget/bussen.

Men blandevann(da spesielt av typen "brus") er det dårlig med. Skal du kjøpe f. eks 1.5 liter Coca Cola så må du ut med ca. 200 kr. Men da får du også isbiter og en 0.7 flaske sprit med på kjøpet. Men som oftest så går det mer enn 1.5 liter blandevann på 0.7 liter sprit. Har ikke telling på hvor mange halvfulle spritflasker det lå i campen vår i fjor.

-De fleste Roskildedeltakerne tar som oftest en tur innom paradis på jord, Christiania, når de første har tatt turen over sjøen.

Når du har handlet det du skal ha der så kan det være en idé å gå ut på "baksiden". Altså ikke ut hovedinngangen, men over brua.

Penger:

Uten å være 100% sikker på denne, så tror jeg du må betale et gebyr(hvor mye aner jeg ikke) hver gang du drar kortet ditt.

Derfor er det lite lurt å betale med kort hver gang man skal ha seg ny øl og lignende. Også lite lurt å ta ut masse småbeløper i minibanken.

Ta heller ut mye penger på en gang. Og om du er en skikkelig vimsekopp og er redd for å gå rundt med mye penger, så ta med deg det du trenger for dagen, resten kan du legge i sekken, soveposen, be en kompis du stoler mer på enn deg selv passe på det.

Musikk:

-Du rekker ikke å få med deg alle konsertene. Merker de konsertene du MÅ på, og ta resten på sparket. Alltid kult å oppdage nye ting.'

Kommer kanskje på mer etter hvert. Kanskje GummiTZ har noen tips jeg har glemt ut? Evnt. andre roskildeveteraner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det dukker nok opp litt forskjellig i hukommelsen etter hvert, men det som jeg synest er viktig (og som er vanskeligst å fikse "på sparket") er ting du trenger i kø-natta. Det vil si natt til søndag når du ligger i kø utenfor campen, samt de første timene inne på camp-området før fasilitetene åpner.

1. MAT OG DRIKKE - Vanskelig å få tak i når du er i kø, og der skal du være lenge.

2. KLÆR - Det BLIR kaldt i køen, og det blir enda kaldere om du skal ligge i ro og sove litt. Jeg for min del hater ull-undertøy, men bruker det i roskilde-køen.

3. KONTANTER - Når du først er kommet inn på campingområdet, så hender det at minibankene ikke åpner før utpå søndags ettermiddag. Og da blir det også bank-kø. Uten penger, ingen moro. Når du er kommet inn på campen vil du jo gjerne ha øl, stol, partytelt, mat og andre ting du har glemt. Ikke kom til campen uten kontanter på hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat og øl er ikke så fryktelig dyrt, et typisk måltid koster mellom 35 og 70 danske kroner alt etter hvor sulten du er. Et brett med 24 øl koster 165 danske inkludert pant. Øl inne på selve konsertområdet koster vel rundt 25 kroner eller noe sånt.

Jeg blåser vel noen tusenlapper i løpet av uka, men da kjøper jeg mye annet tull også. Kan nok fint greie deg på mellom 3 og 5 tusen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lander i københavn 19:10 søndag. håper jeg finner en kurant plass til teltet mitt, gjerne ved siden av noen av folka fra folkehøgskolen min.

uansett, hvis dere ser en spinkel langhåra trønder med down -eller CoC-skjorte, gi meg et realt røsk. Petter er navnet.

edit: kan identifiseres med absolutt sikkerhet ved at jeg mangler fingre på venstre hånd. ikke vær sjenert.

Endret av Groet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.