Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stemmemaskin(Tuner) til El GItar.


Linkage25

Anbefalte innlegg

Kan ikke helt se forskjellen på å tenke "Hmm, fra E til C, ett trykk gir én halvtone... Ah! Altså fire trykk fordi det er fire halvtoner fra E til C" og det å bare se C i displayet. Krever mye mindre tenking selv å stemme etter en gitt bokstav.

Jmf en tidligere post om stemmemaskiner. Ikke alle er like presise. Det billigste er ikke det beste. Men igjen, det kommer an på bruksområdene, samt hvor lenge/mye du kommer til å bruke den. Det aller beste er strengt tatt å slippe å bruke annet enn ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man spiller på strengen og displayet viser hvilken tone det er. Du må med andre ord vite hvor du vil. For å stemme i drop c må displayet vise C, G, C, F, A og D når du spiller på henholdsvis E, A, D, G, B og E-strengene.

Så Korg CA-30 gjør det på denne måten? At jeg spiller strengen så viser den hvilken tone det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt se forskjellen på å tenke "Hmm, fra E til C, ett trykk gir én halvtone... Ah! Altså fire trykk fordi det er fire halvtoner fra E til C" og det å bare se C i displayet. Krever mye mindre tenking selv å stemme etter en gitt bokstav.

Jmf en tidligere post om stemmemaskiner. Ikke alle er like presise. Det billigste er ikke det beste. Men igjen, det kommer an på bruksområdene, samt hvor lenge/mye du kommer til å bruke den. Det aller beste er strengt tatt å slippe å bruke annet enn ørene.

Hvis jeg bare skal stemme C strengen stemmer jeg den bare uten å trykke på flatt. Men jeg husker E stemmingen i hodet, EADGHE, men jeg glemmer D stemmingen lettere. Så trykk to ganger på flat og stem etter ADGHE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Korg CA-30 gjør det på denne måten? At jeg spiller strengen så viser den hvilken tone det er?

Ja - alle stemme-"maskiner" gjør det. Innstillingsmulighetene det snakkes om i denne tråden går bare på hvilke tone den skal vise, avhengig av ønsket stemming.

Enhver slik stemmemaskin fungerer slik at du slår an strengen du skal stemme, også viser den deg hvor strengen for øyeblikket befinner seg tonemessig. Deretter er det din jobb å stemme den dit du vil.

En Korg CA-30 kan hjelpe deg til å stemme i all slags stemminger du måtte trenge, det samme vil en Boss TU-80 (som er pris- og funksjonsmessig ganske lik Korgen). Jeg vil tippe, uten å anta for mye, at du klarer deg lenge med én av de to - du får evt. teipe på en lapp på den hvor du skriver ned hvor strengene skal befinne seg i de stemmingene du har bruk for.

(Standard/E: EADGBE, Drop D: DADGBE*, Drop C: CGCFAD*)

* Jeg ser at den store verdensveven angir drop-stemmingene med bare den mørke E-strengen nedstemmet. Jeg trodde det gjaldt begge E-strengene, altså DADGBD for drop D, men jeg ser ut til å ha tatt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bare skal stemme C strengen stemmer jeg den bare uten å trykke på flatt. Men jeg husker E stemmingen i hodet, EADGHE, men jeg glemmer D stemmingen lettere. Så trykk to ganger på flat og stem etter ADGHE.

Det er ikke verre enn å stemme alle strengene ned to halvtoner. Stort lettere blir det ikke, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.