Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan fjerne rust på pickups?


Anbefalte innlegg

Her er en oppskrift hvis du vil bli helt kvitt rusten skikkelig!

Skru ut pickupen! På platen på undersiden vil du forhåpentligvis se seks hull som korresponderer til de seks polstykkene. Stikk en tynn pinne inn og bank forsiktig polstykkene ut, en etter en. De kan sitte litt fast i begynnelsen, men kommer lett ut når de først har løsnet.

Bruk sandpapir til å pusse vekk all rust + litt til. Rust kommer veldig lett tilbake, så bare puss til du er helt sikker på at all rusten er vekk fra metallet. Dytt polstykkene på plass igjen. Til slutt smører du litt olje på toppen og tørker av det overflødige.

Hvis pickupen er vokset så kan du med fordel avslutte med å varme den opp litt med en hårføner slik at polstykkene får "sette seg" igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg gjorde det ikke så omstendelig. Tok bare og dyttet strengene litt unna, brukte stålull og pussa på polstykkene, og tørket over med låsolje på bomullsklut etterpå. Ble kvitt mye :P

Et spørsmål; når dere skal skru ut pickupene og sjekke ledninger og alskens tull nedi gitaren; setter dere på nytt strengesett etter hver gang? For jeg tenker at når jeg først løsner av strengene, får jeg ikke satt de rundt stemmeskruen igjen, og da må jeg sette på nye strenger etter å ha sjekket pickupene. Dette gjenbruket-av-strenger-problemet, og tanken på at jeg tror at Floyden blir "ødelagt"/fucked up med kun draget (er det et ord? det motsatte av presset, ihvertfall) fra fjærene og ikke strengene :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et knep for å slippe det med strengeproblemene, er å løsne strengene slik at de er slakke, og så setter du på en capo på rundt 12. bånd. Da kan du skru av halsen uten at strengene "tuller seg til".

Hvis du, som jeg plutselig tror, har Floyd, er det jo bare å slakke ned, låse strengene med strengelåsen, og så kanskje koste på seg en teipbit ved rundt 12. bånd så går det ut for det samme. Men det er klart det er mer jobb med FR. Det er ikke til å unngå.

Det med å ta av halsen i stedet for å ta av strengene er et knep jeg har brukt mange ganger. Det er faktisk mindre arbeid, også.

Når det er sagt- ingen gitar har godt av å få halsen satt av og på uendelig mange ganger. Forsøk å begrense deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg vil begynne å fikle med halsen :ninja:

Du gav meg en liten ide med den strengelåsen, ja. Problemet er bare at med en gang jeg skrur opp strengelåsen og slakker strengene (særlig de tynneste), løsner de fra stemmeskruen. Det er det jeg husker ihvertfall, fra når jeg satte på en ny e-streng. Er strengene satt på feil, eller skal det være sånn?

Har floyd, ja. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har floyd, gjør det motsatt. SEtt strengene med kulen på stemmeskruen og klipp av ved broen. Da slipper du at strengene blir fucka med stemmeskruene. Det går sikkert fint å bruke samme strenger igjen. MEn jeg liker å sette på nye hver gang.

Endret av Vampyro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gitarer med floyd pleier jeg faktisk å måle høyden på tremoloen, slakke strengene, fjærne fjærene fra blokka, for så å ta av hele tremolo enheten og låse strengelåsen igjen hvis det er nødvendig.

Beholder du strengelåsen på så blir strengene hengende på samme hvilken retning de er påsatt. Du må som oftest justere opp eller løsne stud'ene floyden hviler mot for å kunne fjerne tremoloen helt, men har du gjort en høydemåling er det veldig fort gjort å montere den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.