Web Analytics
Jump to content

kvintsirkel og musikkteori


jøtul
 Share

Recommended Posts

Kvintsirkelen kan brukes til masse rart, men en av tingene man kan bruke den til, er å finne ut hvilke akkorder som skal brukes i en sang. Hvis en sang for eksempel går i G- dur, og har ett kryss, vil to av de andre akkordene du veldig trolig få bruk for være C og D. De finner du da på hver side av G-en i sirkelen. Det samme gjelder for alle andre tonearter.

Link to comment
Share on other sites

da må jeg spørre hva et kryss er :P også lurer jeg på hvordan man vet at sangen går i g-dur ut i fra akkordene? hva hvis man tar feks C, Am, F, G akkordene, hva slags dur er dette? og hvorfor? (angrer på at jeg ikke fulgte med i musikktimene nå :rolleyes: )

Link to comment
Share on other sites

Ta deg tid til å lese trådene her inne som omhandler temaet. Det er litt å lese. Emnet kan være så omfavnende man bare vil. Derfor er det nok få som vil legge ut om slikt for hver enkelt tråd som dukker opp. Her er noen tråder du med fordel bør lese gjennom og forstå. :)

http://forum.gitarnorge.no/Notelaere-oppda...270-t15513.html

http://forum.gitarnorge.no/Akkordlaere-t17028.html

http://forum.gitarnorge.no/Yngtchie-prater...eor-t15424.html

Link to comment
Share on other sites

Vel... i C-dur.

C-dur er tonika. evt. Cmaj7

F-dur er subdominant, evt. Fmaj7

G-dur er dominant, evt G7

Am er Tonika's submediant, evt Am7

Dm er subdominantens submediant, evt Dm7

Em er dominantens submediant, evt Em7

HmB5 husker jeg ikke hva er (det kan de kloke svare på :P ) og tror HmB57 er det samme som Hdim.

Am er paralelltonearten til C-dur, dvs. akkurat de samme tonene som i C-dur men man tar utgangspunkt i Am.

Samme systemet gjelder alle tonearter.

Link to comment
Share on other sites

Vel... i C-dur.

C-dur er tonika. evt. Cmaj7

F-dur er subdominant, evt. Fmaj7

G-dur er dominant, evt G7

Am er Tonika's submediant, evt Am7

Dm er subdominantens submediant, evt Dm7

Em er dominantens submediant, evt Em7

HmB5 husker jeg ikke hva er (det kan de kloke svare på :P ) og tror HmB57 er det samme som Hdim.

Am er paralelltonearten til C-dur, dvs. akkurat de samme tonene som i C-dur men man tar utgangspunkt i Am.

Samme systemet gjelder alle tonearter.

HmB5 skriver man med liten b : Hmb5

Og den blir subdominantens subdominant.

Link to comment
Share on other sites

I C dur er S (Subdominant) F. S til F er Bb. SS til C kan aldri være H. Der er første bøygen. Den linja jeg skrev opp er kanskje litt kryptisk. Kort fortalt er stor T S D - Tonika Subdominant Dominant. Liten s og m er submediant og mediant. Tm = Tonikamediant. Ds = Dominantsubmediant. Du kan kalle den Subdominantensubmediantens submediant. Men det er litt kronglete, og i tillegg er mediantforhold alltid dur/moll. Det vil si at det vi i dur får Sss som også er i dur. Dermed ville vi blitt nødt til å kalle den Sssv, altså Subdominantsubmediantsubmediantvariant. Regner med at vi kan være enige om at Dominantmediant er litt enklere. :)

(En liten tillegg til T Ss Tm/Ds S D Sm Dm. Sm kan også være Ts. Da har vi alle s og m til T S D.)

Link to comment
Share on other sites

Submediant er det samme som mediant, bare under. For å si det vanskelig. ;) Submedianten ligger to skalatrinn (ters) under i dur/moll-veksling. Altså submedianten er moll dersom utgangspunktet er dur, og omvendt. Medianten ligger to skalatrinn (ters) over. Tm i C dur vil være em. I G er Tm hm. I am er Tm C.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.