Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

kvintsirkel og musikkteori


jøtul

Anbefalte innlegg

Kvintsirkelen kan brukes til masse rart, men en av tingene man kan bruke den til, er å finne ut hvilke akkorder som skal brukes i en sang. Hvis en sang for eksempel går i G- dur, og har ett kryss, vil to av de andre akkordene du veldig trolig få bruk for være C og D. De finner du da på hver side av G-en i sirkelen. Det samme gjelder for alle andre tonearter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må jeg spørre hva et kryss er :P også lurer jeg på hvordan man vet at sangen går i g-dur ut i fra akkordene? hva hvis man tar feks C, Am, F, G akkordene, hva slags dur er dette? og hvorfor? (angrer på at jeg ikke fulgte med i musikktimene nå :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg tid til å lese trådene her inne som omhandler temaet. Det er litt å lese. Emnet kan være så omfavnende man bare vil. Derfor er det nok få som vil legge ut om slikt for hver enkelt tråd som dukker opp. Her er noen tråder du med fordel bør lese gjennom og forstå. :)

http://forum.gitarnorge.no/Notelaere-oppda...270-t15513.html

http://forum.gitarnorge.no/Akkordlaere-t17028.html

http://forum.gitarnorge.no/Yngtchie-prater...eor-t15424.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... i C-dur.

C-dur er tonika. evt. Cmaj7

F-dur er subdominant, evt. Fmaj7

G-dur er dominant, evt G7

Am er Tonika's submediant, evt Am7

Dm er subdominantens submediant, evt Dm7

Em er dominantens submediant, evt Em7

HmB5 husker jeg ikke hva er (det kan de kloke svare på :P ) og tror HmB57 er det samme som Hdim.

Am er paralelltonearten til C-dur, dvs. akkurat de samme tonene som i C-dur men man tar utgangspunkt i Am.

Samme systemet gjelder alle tonearter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... i C-dur.

C-dur er tonika. evt. Cmaj7

F-dur er subdominant, evt. Fmaj7

G-dur er dominant, evt G7

Am er Tonika's submediant, evt Am7

Dm er subdominantens submediant, evt Dm7

Em er dominantens submediant, evt Em7

HmB5 husker jeg ikke hva er (det kan de kloke svare på :P ) og tror HmB57 er det samme som Hdim.

Am er paralelltonearten til C-dur, dvs. akkurat de samme tonene som i C-dur men man tar utgangspunkt i Am.

Samme systemet gjelder alle tonearter.

HmB5 skriver man med liten b : Hmb5

Og den blir subdominantens subdominant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I C dur er S (Subdominant) F. S til F er Bb. SS til C kan aldri være H. Der er første bøygen. Den linja jeg skrev opp er kanskje litt kryptisk. Kort fortalt er stor T S D - Tonika Subdominant Dominant. Liten s og m er submediant og mediant. Tm = Tonikamediant. Ds = Dominantsubmediant. Du kan kalle den Subdominantensubmediantens submediant. Men det er litt kronglete, og i tillegg er mediantforhold alltid dur/moll. Det vil si at det vi i dur får Sss som også er i dur. Dermed ville vi blitt nødt til å kalle den Sssv, altså Subdominantsubmediantsubmediantvariant. Regner med at vi kan være enige om at Dominantmediant er litt enklere. :)

(En liten tillegg til T Ss Tm/Ds S D Sm Dm. Sm kan også være Ts. Da har vi alle s og m til T S D.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Submediant er det samme som mediant, bare under. For å si det vanskelig. ;) Submedianten ligger to skalatrinn (ters) under i dur/moll-veksling. Altså submedianten er moll dersom utgangspunktet er dur, og omvendt. Medianten ligger to skalatrinn (ters) over. Tm i C dur vil være em. I G er Tm hm. I am er Tm C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.