Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Justere truss rod på gitar med Floyd Rose


Konnis

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sliter med strengeklirr på en Ibanez, og må derfor justere actionen til rundt 7mm over 12. bånd (dette gjelder basstrengene) for å kunne slå an uten å høre buzz buzz, og dette synes jeg er for mye. Derfor er det kanskje en idé å justere truss roden? Ikke vet jeg, men jeg skal shredde på fjøla uten å høre buzz.

1. kan jeg justere truss-roden uten å måtte sette på nye strenger etterpå? det kan bli jævlig dyrt hvis dette er en prøv og feil-operasjon som må gjentas mange ganger for meg

2. noen risiko for å ødelegge halsen?

3. faen eller, merker at det er heftig buzz nå selv om strengene er metervis over gripebrettet. funker det hvis jeg setter på tykkere/strammere strenger? For synes strengene er unormalt løse i forhold til hva de var på min Les Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan justere trussrod når som helst og strengebytte er det ikke noe behov for i den anledning.

Sett på en capo på første bånd. Frett den tykke E strengen på 24 bånd og mål avstanden mellom undersiden av strengen og toppen av åttende eller niende bånd ca. Avstanden mellom streng og bånd bør ligge på ca 0,1 - 0,5 mm. Plages du mye med buzz, kan du jo prøve med enda større avstand.

P.S. Gamle strenger gir økt fretbuzz.. Hvis du spiller gitaren uten amp vil du forøvrig nesten alltid ha litt buzz, men det er ikke så mye som blir med gjennom pickups og ut av amp.

Tykkere strenger kan gi mindre buzz hvis du slår ann de tykkeste strengene hardt, men de kan også fremheve buzz når du fretter de lyseste strengene oppover gripebrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tips fra Greener.

Mange tror at de kan få en gitar med unreal action helt uten buzz, men det

går sjelden.

Sjekk med gitar gjennom amp, høres ingen ulyder da er det greit.

Husk å ikke skru mye på trussrod`n om gangen da, en kvart runde er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.