Web Analytics
Jump to content

Hvor mange gitarer «trenger» vi?

Aphelion
 Share

Recommended Posts

Bassistene har en tråd gående om dette, og fenomenet GAS er jo ikke akkurat ikke-eksisterende hos oss gitarister heller :P Såh... Hvor mange gitarer «trenger» vi, og hvorfor?

For min del blir en LP, en Tele og en HSS-Strat (helst EMG) det absolutte minimum. Og gjerne en arcthop, hihi ;)

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Siden jeg stort sett spiller innenfor kun én musikksjanger (hardt), så klarer jeg meg utmerket med den ene gitaren jeg har (forøvrig en ESP Eclipse). Jeg KUNNE hatt en identisk gitar som reserve i live-sammenheng, men jeg tar heller risikoen og bruker penger på andre ting.

Før når jeg også spilte poprock så hadde jeg også en Fender Telecaster mex. But no need for that one anymore...

Ideélt sett hadde jeg valgt en Strat-type elektrisk, en akustisk med stålstrenger, og en klassisk gitar. Stort enklere enn det blir det vanskelig for meg å komme uten å fjerne gitartyper jeg mener jeg faktisk behøver. Jeg kunne til nød klart meg uten en stålstrengs kassegitar, men tre bør være minimum.

Strengt tatt så "trenger" jeg bare en gitar. Men du verden hvor godt jeg liker å ha noen å velge mellom. En ting er at de låter forskjellig, og passer til litt forskjellig bruk. En annen ting er hva jeg "føler". Om jeg f.eks. skal improvisere over samme komp, så velger jeg forskjellige måter å gjøre det på etter hvilken gitar jeg har - som om gitarenes "personlighet" spiller inn. Funker samme måte på å lage musikk. Plukker jeg opp Blazeren så går både hodet og fingrene mine i blues-modus, mens plukker jeg opp RG'n så blir det både hardere og mer eksperimentelt som kommer. Litt som at man vil kjøre fortere og "tøffere" om man setter seg bak rattet på en Ferrari (ikke at jeg har kjørt Ferrari, men kan tenke meg det :) )

Edited by rocktrond