Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Strat


kapteinknirk

Anbefalte innlegg

Vel mulig jeg ikke husker årstallene helt korrekt, men poenget mitt er vel at CBS gitarene fra noen år etter 65 og til et stykke utpå 80 tallet er regnet som dårligere instrumenter, selv om langt fra alle er helt håpløse.

Kort fortalt er gitarene fra før 65 de mest ettertraktede. Utpå 80 tallet en gang (det er mulig det var så tidlig som 82 for enkelt modeller) tok Fender konsekvensen av sine feilgrep og startet igjen å lage bedre gitarer. Variasjonene innenfor den dårlige perioden vet jeg lite om, men jeg forestiller meg at det ikke er noen spesielt gode år for noen av modellene.

Det som skjedde var at ansatte i Fender kjøpte ut CBS.. så drog de fram de beste gitarene fra før CBS og brukte dem som utgangspunkt for de nye.

Selv mener jeg at det eneste ok med CBS-perioden var oppfinnelsen av microtilt.. og det er jo ikke stort. Hals med tre skruer i stedet for 4 er virkelig hit/miss.

CBS ødela instrumentet ved å stadig finne nye måter å "spare" på. Dette var tiden da japsene sine kopier var mye bedre instrumenter enn hva amerikanerne produserte. Når jeg tenker etter vil jeg tro at uten kvaliteten fra Japan kunne Fender ha dødd helt. Den japanske kvaliteten som lå tett oppunder pre-CBS var noe substansielt å konkurrere mot. Dermed måtte ting revurderes.. først og fremst ved å sparke pengegutta (CBS).

Nå er ikke nødvendigvis pre-CBS gitarer så fantastisk bra heller.. dersom de er 100% originale og - hvis man er ute etter noe å spille på - de er rett og slett blitt for gamle og utslitte (jada - det tar utrolig lang tid å slite å ut en strat.. ). Klart du kan kjøpe en strat som bare har ligget i etuiet siden 1959 eller noe sånnt.. men da må du pantsette huset ditt.

Bottom line: Det lages bedre instrumenter nå, men velg gjerne en leverandør som er litt kresen i utvalget - GuitarWorkshop til Trond Tufte for eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det som skjedde var at ansatte i Fender kjøpte ut CBS.. så drog de fram de beste gitarene fra før CBS og brukte dem som utgangspunkt for de nye.

Selv mener jeg at det eneste ok med CBS-perioden var oppfinnelsen av microtilt.. og det er jo ikke stort. Hals med tre skruer i stedet for 4 er virkelig hit/miss.

CBS ødela instrumentet ved å stadig finne nye måter å "spare" på. Dette var tiden da japsene sine kopier var mye bedre instrumenter enn hva amerikanerne produserte. Når jeg tenker etter vil jeg tro at uten kvaliteten fra Japan kunne Fender ha dødd helt. Den japanske kvaliteten som lå tett oppunder pre-CBS var noe substansielt å konkurrere mot. Dermed måtte ting revurderes.. først og fremst ved å sparke pengegutta (CBS).

Nå er ikke nødvendigvis pre-CBS gitarer så fantastisk bra heller.. dersom de er 100% originale og - hvis man er ute etter noe å spille på - de er rett og slett blitt for gamle og utslitte (jada - det tar utrolig lang tid å slite å ut en strat.. ). Klart du kan kjøpe en strat som bare har ligget i etuiet siden 1959 eller noe sånnt.. men da må du pantsette huset ditt.

Bottom line: Det lages bedre instrumenter nå, men velg gjerne en leverandør som er litt kresen i utvalget - GuitarWorkshop til Trond Tufte for eks.

-CBS solgte ikke før i 1985 og da uten selve fabrikken. Dermed ble en ny fabrikk opprettet (Corona)

Jeg har slått det opp nå, og ser at "turnarounden" startet allerede i 1982 på den gamle fabrikken som "Bono" nevner. Overgangen kom med Vintage reissue modellene som fortsatt er i produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør CBS-Strater dårlige, da? Dårlig håndtverk?

Fender mistet viktige folk i produksjonen, de sparte inn på alle kanter hva angikk både produksjonskostnader og materialer.

Manglende dyktighet/kunnskap blandt arbeiderne, uheldige design endringer, dårlig kvalitetskontroll og til dels dårlige materialer - slikt blir det dårlige gitarer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.