Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Strat


kapteinknirk

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en fersking her på Gitarnorge, så hallo alle sammen :)

Jeg er på jakt etter en `77,`78 eller `79 Fender Stratocaster, og det jeg har oppdaget er at prisene på tilsvarende gitar er mye rimeligere i Norge enn prisene internasjonalt, USA osv.

Kan noen bekreftede dette?

Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er så lite "vintage" gitarer i Norge for salg, så jeg har ikke merket meg ved det egentlig. Men det meste av ok vintage ting på e-bay er jo priset veldig høyt da. Jeg vet ikke hvordan 77-79 modellene ligger, da jeg aldri har vurdert en CBS strat. Noen og 80 er vel regnet som de dårligste årene gjennom hele historien, men slutten av 70 var kanskje ikke så ille ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Skulle ha handlet fra statene sommeren 08, da dollaren var nede i 5kr :|

Ser det ligger en del på ebay, men noen av dem er veldig dyre... Vet dere om noen nettbutikker som selger slike? Kan jo google selv, men regner med noen av dere allerede har gjort det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med ebay er jo at du ikke kan sjekke ut gitaren for å se om den er herpet på noe vis. Hvis du er ute etter skikkelig vintage-gitar er det kjipt å oppdage at både pickups og stemmeskruer er skiftet ut... Det kan også være en del variasjon fra den ene gitaren til den andre; ulikheter i treverk, forskjeller i "feeling" etc. Det er heller ikke så lett å se på et bilde hvor slitt gitaren egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stratter fra den perioden er hit or miss.

Skummelt å kjøpe de uprøvd!

Jeg hadde en 78`som var blytung ot totalt død tonemessig.

En kamerat av meg hadde en som låt bra.

Fender var utrolig inconsistent på den tida.

Skulle ikke solgt min for den hadde en ganske sjelden farge nemlig Antigua(Grå til hvit sunburst)

Men som bruksgitar var den rævva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stratter fra 75-79 regnes å være de dårligste som er lagd, den perioden så spøy de ut 300 gitarer om dagen, men som sagt tidligere her så kan du jo være heldig og treffe på et bra eksemplar. De første reissuene fra 82-84 regnes for å være noen av de bedre gitarene til Fender. Ref. div bøker

sjekk ut denne siden hvis du ikke har sett den før, her er det mye godteri. Har selv vært i kontakt med Marc McCann, jeg var veldig nær ved å handle av han, men valget falt på noe annet en Fender. Ut i fra min erfaring så er han dønn seriøs og utrolig dedikert.

http://www.stratcollector.com/inventory.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er omvendt

Vel mulig jeg ikke husker årstallene helt korrekt, men poenget mitt er vel at CBS gitarene fra noen år etter 65 og til et stykke utpå 80 tallet er regnet som dårligere instrumenter, selv om langt fra alle er helt håpløse.

Kort fortalt er gitarene fra før 65 de mest ettertraktede. Utpå 80 tallet en gang (det er mulig det var så tidlig som 82 for enkelt modeller) tok Fender konsekvensen av sine feilgrep og startet igjen å lage bedre gitarer. Variasjonene innenfor den dårlige perioden vet jeg lite om, men jeg forestiller meg at det ikke er noen spesielt gode år for noen av modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes å ha lagt merke til at siden Pre- CBS- strater har blitt veldig dyre, og vanskelige å få tak i i tillegg, så har av en eller annen grunn kvaliteten på gitarene på 70- tallet økt, på magisk vis?

Detaljer man før har omtalt i foraktelige vendinger, som for eksempel tre- boltsfestet, og en del andre ting, er liksom ikke så farlig lenger.

For den er da så gammel, og dermed en god gitar?

Jeg vet ikke, jeg bare ser, leser, og undres.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.