Web Analytics
Jump to content

Marshall-combo for fete metallriff

steinp
 Share

Recommended Posts

Er på søken etter den perfekte metalforsterkeren i comboformat, rundt 50 watt, rørforsterker. Er fan av fete, chunky metallriff a la Metallica (før Load/Reload) og eldre In Flames, så hovedkriteriet er at det egner seg til denne type lyd. Den må være fet i bassområdet uten at det blir grøtete. Har tidligere blitt anbefalt på dette forumet å se på Peavey 6505 og ENGL Screamer.

I tillegg ønsker jeg å sjekke ut bl. a. Marshall, men de har mange modeller/serier og jeg synes det er vanskelig å få inntrykk av hvilke som egner seg til det jeg ser etter. Alle modellene markedsføres jo som allsidige, mens jeg er på utkikk etter spesifikke egenskaper.

Så spørsmålet blir altså: Hvilke modeller/serier bør jeg sjekke ut hos Marshall med hovedvekt på tunge, fete metallriff?

Er på søken etter den perfekte metalforsterkeren i comboformat, rundt 50 watt, rørforsterker. Er fan av fete, chunky metallriff a la Metallica (før Load/Reload) og eldre In Flames, så hovedkriteriet er at det egner seg til denne type lyd. Den må være fet i bassområdet uten at det blir grøtete. Har tidligere blitt anbefalt på dette forumet å se på Peavey 6505 og ENGL Screamer.

I tillegg ønsker jeg å sjekke ut bl. a. Marshall, men de har mange modeller/serier og jeg synes det er vanskelig å få inntrykk av hvilke som egner seg til det jeg ser etter. Alle modellene markedsføres jo som allsidige, mens jeg er på utkikk etter spesifikke egenskaper.

Så spørsmålet blir altså: Hvilke modeller/serier bør jeg sjekke ut hos Marshall med hovedvekt på tunge, fete metallriff?

alt annet enn marshall!

kjøp deg en peavey 6505 combo:)

alt annet enn marshall!

kjøp deg en peavey 6505 combo:)

Jepp, vurderer som sagt den, står høyt på lista :-)

Men det er jo ingen som har den, så den må bestilles fra utlandet. Det betyr at det er umulig å få prøvespilt den. Hvis man prøver en topp/kabinettversjon, vil man da få et relevant inntrykk av lyden i forhold til comboversjonen?

Jeg prøvde mange open back comboer før jeg fant ut at disse ikke er egnet til tung (chugga-chugga) metal. 5150/6505-comboen er vel lukket så den blir vel kanskje en litt annen sak. Selv ville jeg heller gått for en topp og et bra 2x12 kabinett; lettere å oppgradere/bytte en del om du skulle få lyst på noe annet senere. Min erfaring er at topp/kabinett er lettere å selge enn en combo, iallefall om en snakker om high-gain forsterkere.

rear loaded kabinetter brukes mer til jazz, blues og slikt. man får en ganske romslig vintage lyd.

front loaded er sintere og tightere. funker bedre til chugga-chugga.

dårlig forklart, men

Om du spiller i band, så anbefaler jeg deg å la bassisten få ha bassområdet i fred. SmilefjesEQ høres tøfft ut på gutterommet, men funker heller dårlig i bandsammenheng.

Sant sant, men det er ikke til å legge skjul på at et tight "chug" i gitaren er ønskelig i metal-sammenheng. "Vintage-voiced open-back" comboer er ikke akkurat vanlig for etablerte metal-band, selv om de holder seg langt unna smiley-kurven...

rear loaded kabinetter brukes mer til jazz, blues og slikt. man får en ganske romslig vintage lyd.

front loaded er sintere og tightere. funker bedre til chugga-chugga.

Her vil jeg påstå at forskjellene er minimale, og avhenger mer av den individuelle ampen. Mitt rear-loaded Orange PPC412 har NULL problem med å sparke hvem som helst i skrittet. Jeg vil også påstå at forskjellen går mer på lydspredning, og ikke "bass-tightness".