Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stilling av bias på Fender Hot Rod Deluxe


Spruter

Anbefalte innlegg

Jeg forsøkte meg på "biasing" av min nye Fender Hot Rod Deluxe her om dagen. Hadde funnet fram instruksjoner fra nett og nødvendig verktøy. Det gikk forsåvidt greit, men det dukket opp ett problem: jeg fikk ikke skrudd bias-knappen langt nok til høyre. Det betyr at jeg ikke fikk mer enn 74mV gjennom røra. Det er riktignok mer enn det var, men jeg vil ha en skikkelig HOT rod, tror jeg. For eksempel anbefaler Eurotubes et sted mellom 85 og 92mV.

Noen tips? Må jeg bytte rør? De som står i er Groove Tubes 6L6B. Jeg har registrert at disse sjelden (aldri) blir omtalt i spesielt rosende ordelag på nettet. Noen som har forslag til 6L6-rør som gir mer guffe?

Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det å sette biasen på ampen din høyere, er langt ifra det samme som at du får mer vreng å hottere tone osv...

Man kan merke litt forskjell i tonen på hvor biasen er, men langt ifra noen WOW- opplevelse.

Å skifte rør i seg selv gir mer forskjell i sounden. JJ sine 6L6 rør er absolutt til å anbefale.

Det er heller ikke sikkert det er bra for rørene dine at du har skrudd biasen på fullt heller, det spørs hvilken plate voltage du har.

Og, det eneste du oppnår med å skru opp biasen er at de slites fortere....og er det alt for høyt kan red plating oppstå....

VB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det å sette biasen på ampen din høyere, er langt ifra det samme som at du får mer vreng å hottere tone osv...

Man kan merke litt forskjell i tonen på hvor biasen er, men langt ifra noen WOW- opplevelse.

Å skifte rør i seg selv gir mer forskjell i sounden. JJ sine 6L6 rør er absolutt til å anbefale.

Det er heller ikke sikkert det er bra for rørene dine at du har skrudd biasen på fullt heller, det spørs hvilken plate voltage du har.

Og, det eneste du oppnår med å skru opp biasen er at de slites fortere....og er det alt for høyt kan red plating oppstå....

VB

Takk for svar. Mulig jeg har misforstått litt hva som gjør forsterkeren hottere, ja. Disse røra du nevner, hva er fordelen med dem, kontra de jeg har? Dessuten: hvor mye har preamp-røra å si? Så vidt jeg har forstått er det mye å velge i der også. Jeg er nok ute etter en god dose gammeldags rørvreng (tenk Neil Young & Crazy Horse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja..sett bias tilbake ca der den sto du.

Preamp rør gjør mer på lyden enn sluttrinnsrør.

For oppgradering av rør gå til www.eurotubes.com

Se på tube descriptions:

preamprør: JJ ECC83S

poweamp: 6L6GC

Takk skal sjekkes ut.

Edit: Da jeg gjorde det, kom jeg over høyttalerelementer også. Ser at Eurotubes anbefaler Weber speakers, og spesielt Blue Dog-høyttaleren. Noen som har noen erfaring med denne? Hvordan stiller den seg f.eks i forhold til mer klassiske høyttalere som Jensen, Celestion osv?

Endret av Spruter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaringer med den høytalern spesielt nei, men vet at Weber elementene er noe av det bedre man kan få tak i i dag!

det er utrolig hvor mye bra høytalere gjør med lyden. Personlig er jeg nå drit lei de nasale elementene som sitter i min Marshall 1960A kasse, så jeg har nå bestilt 4 Scumbacks elementer, som sikkert ikke mange i Norge har hørt om....

En ting er i hvertfall sikkert, det er at Weber speakers låter bedre enn både Jensen og Celestion (kanskje ikke de gamle fra 60 og 70 da) Weber bruker Pre Rola doping og andre ting som gjør at de blir så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.