Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva gjør en billig stratkopi dårlig?


Suggen

Anbefalte innlegg

Hei.

Hvis man ser bort fra alle avtagbare deler, (er det hardware på en gitar?) Hva kan være feil/galt/dårlig på kroppen og halsen?

Er det innfestninsmetoden kropp/hals eller er det valg av materialer? Hva gjør den dårlig? siden den ikke er akustisk så har vel ikke materialet i kroppen noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treverk med dårlige akustisk egenskaper, kroppen er gjerne sammenlimt av mange vilkårlige biter, noenganger alt for tung.

Dårlig mekanikk og elektronikk.

Billige frets med dårlig metall kvalitet, som ikke er jevnet og polert skikkelig. Treverket i halsen er ikke kappet på riktig måte/del av stammen og er derfor mindre vridnings stabil og/eller stiv. Dårlig oversadel av myk plast som heller ikke er tilpasset skikkelig.

Det er kort sagt alt som oftest. Selv om materialekvaliteten enkelte ganger er tilfredstillende er gjerne ikke båndarbeid og andre arbeidskrevende oppgaver gjort tilfredstillende, ganske enkelt fordi slikt koster penger, selv i lavkostland.

Nå finnes det altså gode kopi gitarer som ikke koster all verdens, men en gitar havner fort på 3-5 tusen hvis den skal ha noenlunde ok kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treverk med dårlige akustisk egenskaper, kroppen er gjerne sammenlimt av mange vilkårlige biter, noenganger alt for tung.

Dårlig mekanikk og elektronikk.

Billige frets med dårlig metall kvalitet, som ikke er jevnet og polert skikkelig. Treverket i halsen er ikke kappet på riktig måte/del av stammen og er derfor mindre vridnings stabil og/eller stiv. Dårlig oversadel av myk plast som heller ikke er tilpasset skikkelig.

Det er kort sagt alt som oftest. Selv om materialekvaliteten enkelte ganger er tilfredstillende er gjerne ikke båndarbeid og andre arbeidskrevende oppgaver gjort tilfredstillende, ganske enkelt fordi slikt koster penger, selv i lavkostland.

Nå finnes det altså gode kopi gitarer som ikke koster all verdens, men en gitar havner fort på 3-5 tusen hvis den skal ha noenlunde ok kvalitet.

detta kan du :):D:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greener har de viktige poengene, et moment i tilllegg til det han skriver er sluttkontrollen/kvalitetskontrollen. De stratene som er middels dyre 3500 - 6000 gjennomgår en helt annen kvalitetskontroll enn billig gitarene. Men du kan være heldig å finne en god gitar blant de billige, men da bør man ha litt peiling på hva man skal se etter. Går du over 10 gitarer av det billige slaget vil du bli forbauset over hvor forskjellige de er, t.o.m innen samme fabrikat. Tar du 10 gitarer av de dyrere så vil man også finne forskjeller, men ikke de virkelig store forskjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. det avhenger jo av hvilke krav og forventninger du har til en gitar da. Du kan jo godt oppgradere elektronikk og noe mekanikk, men du bruker jo penger på noe som uansett ikke kommer til å bli en kjempebra gitar, med mindre du har en spesiell forkjærlighet for rimelige gitarer med alle sine små imperfeksjoner.

Du får prøve en louder strat og se hva du synes. De er jo absolutt spillbare, det er bare ikke spesielt gode gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Louder Strat-kopi. (sannsynligvis samme gitaren.)

Det eneste jeg ikke er fornøyd med på de er PU's (men de bytta jeg for lenge siden :) ). Den er overraskende god å spille på, holder stemminga godt så lenge man ikke divebomber, og ellers helt OK. Selvfølgelig er det ikke en Fender strat, men den er helt ok, hvertfall med nye PU's. Såklart er det sikkert store varsiasjoner på disse gitarene, og jeg kan ha vært heldig, men det kan jo du også være ;)

Så jeg ville vel egentlig bare si at Louder er et merke du absolutt kan få en god gitar i forhold til pris fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckling er ved kjernen i saken. Hørte Terje Rypdal spilte på en Squier en gang. Trur det er få som hadde fått til det samme lydbildet på en 2 til 3 ganger dyrere gitar. Det det handler om er å finne en gitar som du rett og slett liker, til tross for merke. Jobber med gitaren, bytter ut elektronikk, det er helt topp. Det er mange som da sier: men gitaren er fortsatt ikke verdt mer enn merke, til tross for påkostninger, og det er da jeg svarer: Desverre denna gitaren er ikke til salgs. Den hører hjemme hos meg og den vil "dø" hvis noen andre får tak i den....

Endret av Nisse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckling er ved kjernen i saken. Hørte Terje Rypdal spilte på en Squier en gang. Trur det er få som hadde fått til det samme lydbildet på en 2 til 3 ganger dyrere gitar. Det det handler om er å finne en gitar som du rett og slett liker, til tross for merke. Jobber med gitaren, bytter ut elektronikk, det er helt topp. Det er mange som da sier: men gitaren er fortsatt ikke verdt mer enn merke, til tross for påkostninger, og det er da jeg svarer: Desverre denna gitaren er ikke til salgs. Den hører hjemme hos meg og vil den vil "dø" hvis noen andre får tak i den....

Nå er det rimelig stor forskjell på en Japan produsert Squier bygget av Fender Japan og en Louder da riktignok.. De første Japan Squierne regnes ofte som bedre enn USA Fenderne fra samme tidsrom..

Ikke noe galt med billige gitarer, men skal det bli en god gitar med oppgraderinger, må det være en god gitar i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det rimelig stor forskjell på en Japan produsert Squier bygget av Fender Japan og en Louder da riktignok.. De første Japan Squierne regnes ofte som bedre enn USA Fenderne fra samme tidsrom..

Ikke noe galt med billige gitarer, men skal det bli en god gitar med oppgraderinger, må det være en god gitar i utgangspunktet.

Vi er ikke uenige Greener, men poenget mitt er: Hvis man er så heldig og får tak i en god "billig" gitar, dette hender fra tid til annen. Hvorfor ikke oppgradere denne og beholde den. Får man tak i en dårlig dyr gitar, så er det jo bare å selge. Personlig tror jeg det er fler dårlige dyre gitater i ommløp enn motsatt. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke uenige Greener, men poenget mitt er: Hvis man er så heldig og får tak i en god "billig" gitar, dette hender fra tid til annen. Hvorfor ikke oppgradere denne og beholde den. Får man tak i en dårlig dyr gitar, så er det jo bare å selge. Personlig tror jeg det er fler dårlige dyre gitater i ommløp enn motsatt. :(

Joda, finner man en god billig-gitar som er verdt å oppgradere så har man jo en god gitar. Men det er et stykke mellom billig-gitarer som er verdt å beholde, med mindre man beveger seg opp i prisklassen over 3000 kroner. Rimeligere gitarer har bare ikke basis tingene som en god kropp og hals på plass.

Min erfaring er at jo mer en gitar koster, jo større sjanse er det for at du får et godt instrument. Selv om jeg elsker idéen om billige gitarer og prøver alle jeg kommer over, så har jeg aldri prøvd en gitar til under ca 3000 ny, som egentlig er så god i utgangspunktet at den er verdt oppgraderingene og båndarbeide som gjerne trengs.

Poenget er litt at, du får fort det du betaler for.. Kjøper du en billig gitar til rundt 2000 og koster på den båndsliping, ny oversadel og noe ny mekanikk/elektronikk så er du plutselig oppe i en totalpris hvor du kunne ha kjøpt en gitar som har disse tingene på plass i utgangspunktet.

Men som sagt - finner man en gitar man virkelig liker (uansett prisklasse) så er det jo ikke noe galt i å modifisere eller oppgradere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, finner man en god billig-gitar som er verdt å oppgradere så har man jo en god gitar. Men det er et stykke mellom billig-gitarer som er verdt å beholde, med mindre man beveger seg opp i prisklassen over 3000 kroner. Rimeligere gitarer har bare ikke basis tingene som en god kropp og hals på plass.

Min erfaring er at jo mer en gitar koster, jo større sjanse er det for at du får et godt instrument. Selv om jeg elsker idéen om billige gitarer og prøver alle jeg kommer over, så har jeg aldri prøvd en gitar til under ca 3000 ny, som egentlig er så god i utgangspunktet at den er verdt oppgraderingene og båndarbeide som gjerne trengs.

Poenget er litt at, du får fort det du betaler for.. Kjøper du en billig gitar til rundt 2000 og koster på den båndsliping, ny oversadel og noe ny mekanikk/elektronikk så er du plutselig oppe i en totalpris hvor du kunne ha kjøpt en gitar som har disse tingene på plass i utgangspunktet.

Men som sagt - finner man en gitar man virkelig liker (uansett prisklasse) så er det jo ikke noe galt i å modifisere eller oppgradere den.

Vil ikke si det. Har en player MIJ squier som jeg ga 1800,- for. Det er en billig gitar. Videre har jeg en Greco som jeg ga 2000,- for. Særlig billigere og bedre er jeg ikke sikker på om man får det. Har oppgradert Greco'n og den låter rett og slett herlig. Det er ganske mange som har spurt meg om hva dette er forslags gitar, og hva som lager den gode lyden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si det. Har en player MIJ squier som jeg ga 1800,- for. Det er en billig gitar. Videre har jeg en Greco som jeg ga 2000,- for. Særlig billigere og bedre er jeg ikke sikker på om man får det. Har oppgradert Greco'n og den låter rett og slett herlig. Det er ganske mange som har spurt meg om hva dette er forslags gitar, og hva som lager den gode lyden....

Og hvor mye tror du en Japan produsert Squier eller Greco ville kostet nye i en norsk butikk i 2009 ? .. Over 3000,- det kan jeg garantere deg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mye tror du en Japan produsert Squier eller Greco ville kostet nye i en norsk butikk i 2009 ? .. Over 3000,- det kan jeg garantere deg i alle fall.

Jepp, MIJ-Squier og dagens Squiere er to forskjellige ting. Nå skal det sier at jeg han en Kinaprodusert Squier syvstrenger som faktisk ikke er så verst. Jeg bytta pickup i den, og nå er den helt grei. Ikke noe skarpe bånd, eller klirr pga dårlig tilpassing. Den har ikke all verdens sustain på bånd 22-23-24, men det bryr jeg meg ikke så mye om.

1500,- for gitaren fra timesalg på Marios, og 1000 for en SD Blackout fra Thomann. Fint som snus.

Og en MIJ-Greco ville vel ha ligget på det samme som Japanske ESP-er ligger på, kan jeg tenke meg. I alle fall ikke MINDRE enn ESP.

Endret av ke2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.