Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Koring


Jens-K

Anbefalte innlegg

Eg spelar i eit band der eg både syng litt lead, og korar ein del. Eg er ikkje spesielt flink til nokon av delane, men det går jo greitt. For å bli betre å synge generelt sett finns det jo tusenvis av teoriar og teknikkar, men kva med koring? Tek med takk i mot tips om korleis bli betre på dette. Det går egentlig veldig greitt å kore låtar med tradisjonell akkord-oppbygning, men med ein gong ting går litt utanom "standarden" har det ein tendens til å låte...tja...skal vi seie grusomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg riktig om du prøver å improvisere koringa? Koring bør være satt, synes jeg. Altså at du korer det samme hver gang. Om det er vanskelig å ta på sparket er det aldri dumt å bruke noen minutter på å bestemme hva som skal synges. Hva du opplever som standarden innenfor akkordrekker vil utvide seg med tida, og til slutt tar du vanskeligere ting på sparket.

Ellers. Begynn i kor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg riktig om du prøver å improvisere koringa? Koring bør være satt, synes jeg. Altså at du korer det samme hver gang. Om det er vanskelig å ta på sparket er det aldri dumt å bruke noen minutter på å bestemme hva som skal synges. Hva du opplever som standarden innenfor akkordrekker vil utvide seg med tida, og til slutt tar du vanskeligere ting på sparket.

Ellers. Begynn i kor!

Neida, tenkjer ikkje på improvisering, er veldig enig i at koringa bør låte likt kvar gong. Tenkjer meir på når ein skal kore til nye låtar, som ein ikkje har kora til før. Opplever veldig ofte at eg har ein tendens til å pense inn på 1.stemma. Trikset er vel å høyre harmoniane inn i hovudet, det er dette eg lurer på om der kan vere noke slags teknikk for å tilegne seg. I bunn og grunn er det vel ein vanesak, men enkelte tek jo slike ting utruleg kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en streit låt er det alltids veldig greit å synge i ters eller sekst kobling. Det vil si at du synger en ters eller sekst under melodien, og om tersen/seksten er liten eller stor blir avgjort av skalaen du synger i.

Ellers er det ganske safe å legge seg på akkord toner. Hvis det spilles en G7 er det nok ikke fælt å legge seg på septimen til G som da er F.

Det jeg tenker du sliter mest med (om jeg forstod innlegget riktig) er å isolere din egen stemme, ikke la den skli over i melodien. Det er ganske vansklig, og noe man må gjøre mye for å lære. Begynne i kor er nok det lureste ;) men skjønner at det kanskje er litt tidsspisende løsning på et lite problem.

Andre småøvelser er vel å lage "spontant" annenstemmer til musikk du hører på, det er alltid gøy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lars her. Å spille andrestemmer til kjente låter kan hjelpe veldig. I tillegg kan det være effektivt å spille en strofe for så å synge andrestemmen til det du selv spiller. Hensikten vil da være å bli vant til å høre flere stemmer samtidig. Blir som å spille tostemt med selv selv, en stemme på gitar, en vokal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk som nevnt ters- og sekstkoblinger, og se litt på akkordene. Finn ut hvilken rolle melodien har i forhold til akkordene, og legg deg gjerne på nærmeste akkordtone under. Bruk instrumentet ditt når du finner ut av ting!

Når det gjelder sikkerhet ved synging av andrestemmer (vet at det er lett å komme over i melodistemmen), så er det nok fremdeles øving som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg har sunget et ganske langt stykke av Gabriel Faure, stykket het Requiem. Det var ganske ofte 8stemt, og da blir det endel å holde styr på. Men jeg tror noe som gjorde det mye enklere var at vi hadde aldri hørt stykket da vi øvde det inn. Siden sopranen ofte leder melodien er det ofte den man husker etter å ha hørt det (ofte den man nynner på etter lytting). Ved å øve inn, i mitt tilfelle, andre bassen først og deretter hørte på stykket var det den jeg lyttet mest til, og derfor ble flinkere til å synge det.

Hvis du skal lage en annenstemme til en låt du kjenner veldig godt er det sikkert vanskelig å komme seg vekk fra den melodien som du forbinner veldig til akkordprogresjonen.

Det er ikke sånn at det alltid skal være flerstemt, man må høre på hva vil låte best. Selv hvis jeg skriver et stykke får jeg infall av hva som vil låte kult. Hvis jeg da tenker "åh! det hadde vært kult" så finner jeg ut hvor det hører hjemme (instrument eller korstemme) og skriver det ned. Har variert mellom der jeg ikke kan forestille meg at tenor/bass skal være med i det hele tatt og derfor nøyer meg til sopran og alto, og der jeg har syntes 4stemmer har vært langt for begrensende.

Så prøv å finn stemmer som vil gi låta noe. Som enten gir en annen stemning eller kun for å gjøre lydbildet litt mer spennende/fyldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg spelar i eit band der eg både syng litt lead, og korar ein del. Eg er ikkje spesielt flink til nokon av delane, men det går jo greitt. For å bli betre å synge generelt sett finns det jo tusenvis av teoriar og teknikkar, men kva med koring? Tek med takk i mot tips om korleis bli betre på dette. Det går egentlig veldig greitt å kore låtar med tradisjonell akkord-oppbygning, men med ein gong ting går litt utanom "standarden" har det ein tendens til å låte...tja...skal vi seie grusomt?

Hei

Hva slags musikk skal du kore til?

Mvh lapsteeljohnny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hva slags musikk skal du kore til?

Mvh lapsteeljohnny.

Det går mykje i Eagles, CCR, litt Beatles, Clapton...gode gamle med andre ord :) Øvar ein del på koring ved å synge til original-opptaka, då går det jo strålande med alle stemmene på øyra...blir verre med ein gong eg kun har melodistemma å forholde meg til... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går mykje i Eagles, CCR, litt Beatles, Clapton...gode gamle med andre ord :) Øvar ein del pÃ¥ koring ved Ã¥ synge til original-opptaka, dÃ¥ gÃ¥r det jo strÃ¥lande med alle stemmene pÃ¥ øyra...blir verre med ein gong eg kun har melodistemma Ã¥ forholde meg til... :huh:

Hei

De "Gode gamle" er takknemlige å kore til, Eagles er verre. Her kan du høre at de ofte legger stemmene over melodistemmen, ters men ikke noe dominerende sekst men derimot tydelig kvint pluss en ganske flat 4. stemme som går på grunntonen for å underbygge de andre stemmene. Det er flott å høre dem live. De fikk en grammy for "Best vocal arrangement" med New kid in town. Får lyst til å slutte med koring når jeg hører den!! Det er flere metoder å øve etter, finn den som passer best for deg. gjør opptak når du synger. Lytt og lær av deg selv. En fin øvelse er å lytte til koring, prøv å plukke ut stemmene. Du lærer fort å finne tre, men den fjerde kan bli en utfordring! Plukk ut en stemme i låten og prøv å følg den. Forsøk så å bare lytte til den og isoler deg fra de andre. Et triks er (når du begynner å få taket på det: Ikke gå f,eks rett inn i ters stemmen din, begynn på melodistemmen og bruk et par overgangstoner før du er inne i tersstemmen. Da hører du lettere hvor du skal ligge. Dessuten blir du ikke så lett påvirket av melodistemmen fordi du har din egen melodi i starten. Forsøk det samme på slutten også. Prøv det samme med 3. stemme også. Får du det til så kan det låte imponerende uten at d er så vanskelig, det bare høres sånn ut!!

Mvh Lapsteeljohnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg korestemmene dine "som om det er en egen melodi". Du bør kunne synge stemmene alene, uten å ha andre stemmer å forholde deg til. Da sitter de, og det er ikke noe problem.

Enig, men kan være litt farlig dersom du slutter å lytte til melodien, kan du den "for godt" så kan du bli ukonsentrert og glemme deg... men for all del, lær deg den så den sitter i ryggmargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.