Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Telecaster relic


Anbefalte innlegg

Den siste uka har jeg drevet og modifisert mexico-telecasteren min, som jeg kjøpte billig for noen år tilbake. Har alltid syntes den så temmelig "uinteressant" ut, så jeg fikk lyst å gjøre relic utav den. I og med at den var såpass billig i innkjøp så var den en fin kandidat til et lite prosjekt. Fant en fin "oppskrift" på www.relicdeluxe.com og satte i gang, med hjertet i halsen. :lol:

Her kan du se noen bilder av resultatet

Kort forklart

Kropp: Våtsliping med fint sandpapir for å matte ned, buffing med drill med lammeullspute og voksing til slutt. Dette for å få frem en slags satin-finish. Riper, hakk og slitasje gjort med diverse skarpe ting + sandpapir. Improvisasjon! Dette var kanskje det mest smertefulle steget i prosessen. :lol: Prøvde å ikke overdrive herpinga, det tror jeg er litt viktig.

Metalldeler: Demonterte alle delene og foretok våtsliping her også, noe som var nødvendig for neste steg av prosessen. Ga delene et bad i varmt vann blandet med jernoksid. Etter en kort stund hadde jernoksiden korrodert de forniklede delene til en koksgrå, matt finish. (Merk: på nikkel får man koksgrått, men jeg mistenker at man kan få en annen farge på andre metaller) Jernoksiden biter seg fast i varierende grad, avhengig av hvor hardt man pusser. Synes resultatet ble knall, spesielt på bridge plate. :) Kunne nok gjort en grundigere jobb på et par av stemmeskruene, da de ser litt unaturlig slitte ut. Regner med jeg kommer til å fikse det etterhvert.

Har latt være å gjøre noe spesielt med halsen, da jeg mangler diverse remedier. Dessuten ser den halvgammel ut allerede. Pusset ørlitegranne, og lot en sigg få ligge og brenne på hodet.

Det som står igjen er plekterbrettet. Har mattet det ned, men står og klør meg litt i huet over hvordan jeg skal få gulnet det her og der. Om noen her har noen tips så hadde det vært flott. :)

Alt i alt er jeg kjempefornøyd. Jeg var egentlig sikker på at dette ville bli enda et prosjekt der en starter å jobbe, og går over i panikkmodus når det plutselig begynner å se ille ut, for så å fortsette å jobbe samtidig som en sier "oi oi oi oi...neeei...neeeei!" Heldigvis slapp jeg det denne gangen. Syns gitaren ser ca 17 ganger mer interessant ut nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette som kalles branding? ;)

Fin Tele. Morsomt opplegg. Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser sjarmen i relicing. Men du har i det minste gjort det selv. :) Låter den bedre nå enn før?

Lyden er vel stort sett det samme skulle jeg tro. Hva syns du om denne forretningsideen Vegard... "Fannrem Custom Shop"? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Det som står igjen er plekterbrettet. Har mattet det ned, men stÃ¥r og klør meg litt i huet over hvordan jeg skal fÃ¥ gulnet det her og der. Om noen her har noen tips sÃ¥ hadde det vært flott. :)

Er ikke helt sikker om det funker, men jeg hørte om noen som la plekterbrettet i kaffe slik at det gulnet. Det kan jo være verdt et forsøk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...... Prøvde Ã¥ ikke overdrive herpinga, det tror jeg er litt viktig.

TULLBALL! :lol:

CIMG3078.jpg

Tilbake til sakens kjærne; Kaffe og te funka ikke på plekterbrettet mitt, men nå ville jeg antakelig gjøre det litt mer slitt enn det du er ute etter. Det ble litt gulere, men langt ifra så gult som jeg hadde håpet. Jeg pussa plekterplata mi med 800 sandpapir, klinte det inn med en deilig blanding av skokrem og jord og lot det stå over natta. Ser det ikke så godt på bildet over, men det syntes bedre her:

http://i36.photobucket.com/albums/e48/syndromet/DSC00215.jpg

Det styggeste jeg ser er fender customshop-relicer, hvor all plasten ser splitter ny ut.

Knallfin gitar, forresten! Gratulere med en godt utført jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Takk for tipset! Skal prøve dette på plekterbrettet mitt jeg også. :)

TULLBALL! :lol:

CIMG3078.jpg

Tilbake til sakens kjærne; Kaffe og te funka ikke på plekterbrettet mitt, men nå ville jeg antakelig gjøre det litt mer slitt enn det du er ute etter. Det ble litt gulere, men langt ifra så gult som jeg hadde håpet. Jeg pussa plekterplata mi med 800 sandpapir, klinte det inn med en deilig blanding av skokrem og jord og lot det stå over natta. Ser det ikke så godt på bildet over, men det syntes bedre her:

http://i36.photobucket.com/albums/e48/syndromet/DSC00215.jpg

Det styggeste jeg ser er fender customshop-relicer, hvor all plasten ser splitter ny ut.

Knallfin gitar, forresten! Gratulere med en godt utført jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville gjort som de gamle kunstforfalskerne:

kjort paa med yougurt og begravd kroppen og halsen (uten elektronikk) i bakken - helst et sted hvor det er litt varme og fukt. for aa faa opp farten paa eldringsprossessen trenger du masse bakterier.

straaling og hoy temperatur hjelper ogsaa.

hvis det var nitrocelluloselakk ville jeg ogsaa provd mors hoyfjellssol og frysern

Takk for tipset! Skal prøve dette på plekterbrettet mitt jeg også. :)
Endret av Roe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det var nitrocelluloselakk ville jeg ogsaa provd mors hoyfjellssol og frysern

Det ser ikke ut til at det er nitrocelluloselakk på denne mexico-telen. Jeg prøvde å varme opp områder på kroppen ordentlig med hårføner,

for deretter å snu en boks komprimert luft oppned og spraye på den glovarme flaten. Dessverre var det ingen reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.