Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

en gang for alle!


GuitarFreak

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt hva trådstarter vil med denne tråden.

Gibsongitarister har vel ingenting å bevise ovenfor noen? Det er ikke uten grunn at Gibson er en av de største produsentene i verden, hva gitarer angår, og at fartstida er temmelig lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Liker ikke Les Paul, pga jeg føler det er et klumpete og klumsete instrument. Dette er jo selvfølgelig en vanesak, og jeg har spilt på en noen gode Les Pauler og. Jeg må understreke at det er aldri noe feil med å spille på en Les Paul og de er ganske fete, men må si jeg liker både feelen, utseende og lyden i en strat bedre! Andre Gibsoner er fete og gode de og, Explorer, Flying V, osv. men Fender er bare rett og slett bedre! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bare dumt. Gibson har da bevist oppgjennom årene at de lager kvalitetsinstrumenter som låter bra, ser bra ut og spiller bra.

Selv om noen foretrekker andre gitarer så betyr det ikke at gibson lager dårligere instrumenter av den grunn.

Selv spiller jeg for det meste på fendergitarer, da det er arbeidshest #1 etter min mening, kan brukes til alt, og den gjør alt bra.

Les Pauler blir for tungt og krunglete for meg, men jeg ville absolutt ikke takket nei til en ordentlig ES-335 eller en av jazzboksene til gibson.

Poenget mitt er vell egentlig det at når alt kommer til alt så er det bare din egen smak som setter grensene, og uansett hva så vil ikke din mening ha noenting å si for

andres oppfatning av et instrument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Earfalas.

Jeg blir heller ikke venner med LP- gitaren, men fra det og trekke konklusjonen til at det er en dårlig gitar som ikke egner seg til solospill, blir for dumt.

Rundt femti år med sammenhengende produksjon av en modell, riktignok med små variasjoner, og enormt mange dyktige tilhengere og utøvere, gjør at påstanden faller for på sin egen urimelighet.

Men det kan jo diskuteres for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden fantes det to typer strømgitar: Sologitarer, som hadde alle stemmeskruene på samme side av headstocken (Stratocaster, Explorer++), og rytmegitarer, som hadde stemmeskruer på begge sider av headstocken (Les Paul ++). Det var ikke mulig å spille solo på rytmegitarer, mens det til nød gikk an å spille rytme på sologitar, men det låt mye mindre rytmisk enn en rytmegitar.

Dette fikk jeg og flere andre vite av en noe spesiell musikklærer på barneskolen. Et par år senere ble "lærdommen" behørig korrigert av latterbrølende ansatte på Imerslund. Dette var altså lenge før internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å spille soloer på V-en min. Gitaren er sinnsykt lettspilt og låter tungt som faen. Er helt klart den mest lettspilte gitaren min, og jeg foretrekker den til soloer fremfor Ibanezen min og Framusen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt en del gitarer igjennom tidene, og jeg har levd med den instillingen med at det kommer ikke på tale at jeg betaler 10k for et instrument, det er bare galskap,

og nå nylig betalte jeg faktisk 12k for en gibson les paul, og jeg angrer ikke, finnishen er orgasmic, halsen er utrolig lettspilt, og lyden er pure cheese, jeg har eid 2 les paul kopier tidligere, og grunnen til at de gikk var at jeg ikke likte halsen, synes den var vansklig og spille på også var den så vanvittig tung, men jeg likte les paul formen, og gibsonen min er utrolig lett, i forhold til det jeg har vært vant med.

det må nevnes at jeg har en ibanez s320 med en så kalt "rask" hals, og jeg må si at jeg har ikke noe problem med og spille like rask på les paulen som ibanezen.

og si at man ikke kan begrunne det med at "den er fin, eller god og spille på" er jo tåpelig, kjøper man ikke et instrument nettop av de årsakene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller da ikke metal med en Fender!!! Kjøpte meg en Gibson flying-V i '95 og den har jeg enda. I mellomtiden har jeg vel vært igjennom sju sorter og alle har blitt solgt igjen. Det er bare noe med mine to Gibson-gitarer som er 'riktig'. Tidløse, fete og ikke minst du føler deg som en konge når du spiller på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og si at man ikke kan begrunne det med at "den er fin, eller god og spille på" er jo tåpelig, kjøper man ikke et instrument nettop av de årsakene?

Ikke trådstarter, han liker stygge gitarer med strengene fire centimeter fra gripebrettet.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at det finnes et ufattelig utvalg av forskjellige gitarer. Rett og slett fordi vi gitarister kicker på forskjellige ting. At mange bruker Gibson gitarer kommer av at de har truffet en formel som mange liker. Jeg synes LP er dritdigge gitarer, men når det er sagt så har det mye med image/pr/branding/mojo (ingen annen gitar oser Rock'n Roll som LP).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller da ikke metal med en Fender!!!

I mine øyne er vel denne påstanden omtrent i samme kategori som påstanden til trådstarter, men det kan jo fortsatt diskuteres.

Bare sånn fordi jeg lurer, hvis man skulle synde, og faktisk spille metal på en Fender- hva skjer da? Kommer Gibson- politiet og arresterer deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller da ikke metal med en Fender!!! Kjøpte meg en Gibson flying-V i '95 og den har jeg enda. I mellomtiden har jeg vel vært igjennom sju sorter og alle har blitt solgt igjen. Det er bare noe med mine to Gibson-gitarer som er 'riktig'. Tidløse, fete og ikke minst du føler deg som en konge når du spiller på de.

Skjønner ikke hvordan du kan si noe slikt, da dette fungerer vel så bra som Gibson. I det hele tatt så skjønner jeg ikke at så mange tror Fender ikke kan brukes til metal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg en gang for alle få oppklart hvorfor de fleste gitarister elsker Gibson gitarer

Gibson er håpløse sologitarer, de har for små bånd. vet dette er en smakssak :P men jeg har da ikke såå feite fingrer at jeg er den eneste som synes det..

¨jeg har prøvd veldig mye av gibson, og er generelt lite imponert.. jeg vet det er veldig fin lyd, men personlig synes jeg at de som spiller gibson spiller med et såpass stort handicap, så det er seriøst ikke verd det

så nå vil jeg høre hva folk her mener om Gibson gitarer.. jeg vil ikke bare ha svar som "fordi de er fine" eller "de er jo gode å spille på".. jeg vil ha skikkelige argumenter

har dere en mening så gi en begrunnelse

hvorfor er Gibson gode å spille på? hva gjør de gitarene så populære?

(jeg har ikke bare negative ting å si om de, det er veldig fine rytmegitarer, men når folk kaller gibson for ultimate sologitarer så begynner jeg å lure på hvor seriøse de er)

Det der er jo bare tullete av deg å si.

Det finnes tusenvis av forskjellige gitarer på gitarmarkedet og de fleste er veldig forskjellige.

Vi gitarister har forskjellige preferanser og det må du ta i betrakning.

Jeg syns personlig at Les Paul har mye fyldigere og tykkere lyd enn f.eks Fender strats.

LP er ikke de mest lettspilte gitarene man kan få, men det er en tilvenningssak. Bare idiotisk å si at disse gitarer er håpløse for soloing, da mange ikke ahr problemer med dette.

Når du begynner å krenke et merke/gitartype så begynner jeg å lure på hvor seriøs du er.

:rolleyes:

Jeg syns personlig at Telecasters er noen av de styggeste gitarene på markedet. Går jo ikke rundt å starter tråder om det..

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg en gang for alle få oppklart hvorfor de fleste gitarister elsker Gibson gitarer

Gibson er håpløse sologitarer, de har for små bånd. vet dette er en smakssak :P men jeg har da ikke såå feite fingrer at jeg er den eneste som synes det..

¨jeg har prøvd veldig mye av gibson, og er generelt lite imponert.. jeg vet det er veldig fin lyd, men personlig synes jeg at de som spiller gibson spiller med et såpass stort handicap, så det er seriøst ikke verd detså nå vil jeg høre hva folk her mener om Gibson gitarer.. jeg vil ikke bare ha svar som "fordi de er fine" eller "de er jo gode å spille på".. jeg vil ha skikkelige argumenter

har dere en mening så gi en begrunnelse

hvorfor er Gibson gode å spille på? hva gjør de gitarene så populære?

(jeg har ikke bare negative ting å si om de, det er veldig fine rytmegitarer, men når folk kaller gibson for ultimate sologitarer så begynner jeg å lure på hvor seriøse de er)

vel, du har prøvd Gibson. det er greit, kudos til deg for det.

Men! har du spilt på en Gibson så lenge at du har vendt deg til feelen? vendt deg til nakken og fretsa?

du veit at det tar lang tid å venne seg til en ny gitar.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.