Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengene siger sånn...


Tøysejenta

Anbefalte innlegg

Hvorfor vil du anbefale minimum 4-5 viklinger? Min erfaring tilsier at jo flere viklinger, jo mer streng har du som kan sige. Forutsatt at strengen låses under seg selv, så holder det lenge med to viklinger, vil jeg si.

:rolleyes: Selvfølgelig må strengen festes, bruker du to så går det sikkert greit og bruker du et par til så veit du at det går greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste gitarmekanikere er enige i at fire- fem viklinger er i meste laget. Det lager så mye slakk at det blir vanskeligere å stemme gitaren.

5 blir kanskje i meste laget. Sjekka hva jeg egentlig har gjort på egne gitarer og ser at jeg har minimum 3 maksimum 4 viklinger på alle sammen. Erfaringsmessig har dette aldri vært noe problem med strengesig. De få gangene jeg har opplevd det har problemet sitti i bridge eller nut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med låsing under seg selv mener jeg at man trer strengen gjennom hullet, tilbake rundt (mot retningen strengen vil legge seg ved stremming) og under. Når du da strammer strengen vil den legge seg over og låse strengen. Fungerer nesten like bra som låsbare stemmeskruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å tydeligjøre dette med å strenge gitaren riktig. Se denne nettsiden : http://www.fretnotguitarrepair.com/stringing.htm

Restring%20A%20Guitar.jpg

2 omdreininger er forøvrig alt man trenger. 4-5 er å be om trøbbel.

Ellers er det vanligste problemet som tidligere nevnt en oversadel/nut som kniper. Dermed må sporene glattes litt eller utvides av en som kan dette og som har det riktige verktøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må forøvrig bare nevne det at etter å vært på dette forumet i snart 4-5 mnd ette jeg kjøpte min les paul brukt. Var rimelig skuffet over hvordan den holdt på stemmingen. Etter å lest ca 2000 ganger at litt blyant gjør susen, fant jeg ut at jeg måtte prøve dette.. :)

Ble som en NY(!) gitar ja! Ble plutselig gøy å spille på elgitaren igjen..

ang. det med oppstrenging av gitar, har også erfaring med det bilde over sier.. Er man for grådig med ant. omdr. på strengene siger de fælt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje den kan bli det over tid?

ikke vet jeg, jeg har aldri vært borti en gitar med veldig mange vindinger som har vært gode å stemme. Uansett vet jeg at man vil finne mange gitardoktorer som anbefaler en slik teknikk.

Det er vel kanskje sånn at dette er et tegn på at det ikke er sort- hvitt, altså:

Få vindiger- gitaren er lett å stemme.

Mange vindinger- gitaren er umulig å stemme.

Så enkelt er det nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje den kan bli det over tid?

ikke vet jeg, jeg har aldri vært borti en gitar med veldig mange vindinger som har vært gode å stemme. Uansett vet jeg at man vil finne mange gitardoktorer som anbefaler en slik teknikk.

Det er vel kanskje sånn at dette er et tegn på at det ikke er sort- hvitt, altså:

Få vindiger- gitaren er lett å stemme.

Mange vindinger- gitaren er umulig å stemme.

Så enkelt er det nok ikke.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som er helt sort og hvitt.. Men det er en kjennsgjerning at har man problemer med at gitaren blir sur, så er det ofte en enkelt løsning å strenge den skikkelig. Men det betyr ikke at alle gitarer som er strenget "dårlig" blir sure og ikke holder stemmingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.