Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengene siger sånn...


Tøysejenta

Anbefalte innlegg

Som sikkert mange har fått med seg, så fikk jeg Les paulen min for vel en uke siden. Godt mulig jeg er bare dritadårlig til å stemme gitarer, men jeg syntes strengene siger unormalt mye... Spiller gjennom en låt, og så høres det rett og slett bare surt ut.. Noen gode råd eller ideer om hva som er galt?

Bitte litt beskymret her :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke usannsynlig at stemmeskruene kan være Le Crap når det er snakk om nyere Gibson nei.
Nei, er litt redd for det. Hmm... Skifter strenger jeg, også får vi se hva som skjer, de neste dagene... Om ikke det funker, så får jeg sende henne på gitarsykehuset en liten tur;-) Endret av Tøysejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke den forrige gitaren din strengelås? Ettersom denne ikke har det, lås strengen under seg selv og klipp av "mest mulig". Minst mulig streng på skruen gir minst mulig streng som vil/kan sige. Tidligere råd om blyant i oversadelen er heller ikke dumt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg stemmer min LP, stemmer jeg nedenfra og opp. når jeg har stemt til riktig tone, drar jeg i strengene, og stemmer opp igjen om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streng om gitaren. Pass på å ikke få for mange omdreininger med streng på stemmeskruen og lås strengen. Gni litt grafitt i oversadelens spor. Hvis ikke dette hjelper så oppsøk en "gitardoktor" som kan tilpasse oversadelen litt, hvis den kniper.

Eventuelt kan du jo skifte til låsbare stemmeskruer hvis du ikke får helt taket på det med å strenge den skikkelig. Men det er neppe noe direkte galt med stemmeskruene. Det er det egentlig veldig sjeldent det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få en fagmann til å sjekke nut og bridge. Bruk heller penger her i stedet for å kjøpe nye ting. Skift strenger og minimum 4 - 5 viklinger på hver streng. Strekk strengene stem opp og spill i et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få en fagmann til å sjekke nut og bridge. Bruk heller penger her i stedet for å kjøpe nye ting. Skift strenger og minimum 4 - 5 viklinger på hver streng. Strekk strengene stem opp og spill i et par dager.

Hvorfor vil du anbefale minimum 4-5 viklinger? Min erfaring tilsier at jo flere viklinger, jo mer streng har du som kan sige. Forutsatt at strengen låses under seg selv, så holder det lenge med to viklinger, vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.