Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Impendans


ekornbakke

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et Mesa/Boogie 2x50 sluttrinn. Dette ypperlige sluttrinnet har, til informasjon for nye lesere, en 8 ohms samt to 4 ohms utganger per kanal.

Jeg skal få meg noen andre kabinetter, men inntil videre har jeg kun et Marshall 1922 stereo kabinett (2*12"), som etter hva jeg kan huske har 16 ohm pr membran, eller 8 ohm når kjørt sammen. (si gjerne fra hvis jeg husker helt feil her)

Så altså: Kabinettet skulle vel således passe perfekt til å bruke en av kanalene på mesaens 8 ohm utgang. (helst med en tvilling i den andre kanalen da selvsagt, selvom man også kan bruke en monokanal alene, bare man husker å skru ned den andre!) Men når jeg bruker dette som stereokabinett på mesaen blir det jo strengt tatt ikke match i impendansen. For da blir jo fortsatt det nærmeste å bruke 8 ohms utgangene, som altså nå får en 16 ohms høyttaler hver. Og her kommer altså det kjappe og greie spørsmålet: Denne mismatchen er vel strengt tatt egentlig ikke skadelig?! Oppfølgingsspørsmål: Hva bør evt resultatet av dette bli?

Her er min teori, gjerne bare bekreft eller avkreft: Ingen av partene tar skade av det, men forsterkeren gir nok ikke så mye effekt som den egentlig burde gitt ved riktig impendans. Kan forøvrig fortelle at jeg har prøvd dette flere ganger, og det er jo absolutt lyd. Mye lyd!

Hadde derimot mismatchen vært andre veien, ville det vært mye mer belastende. Altså eksempelvis 4 ohm høyttalere i 8 ohms utgangene. Eller?

Fra mesa håndboken: Mismatching of speaker impedance will not cause damage or severe loss of power. (Extreme mismatches will decrease tube life, however).

Jeg tror altså at dette ikke er en såkalt "extreme mismatch", men at jeg kanskje vil miste litt kraft.

Tusen takk for en oppklarende kommentar. Beklager tekstmengden, men håper hvertfall jeg fattet meg presist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.