Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarr-Y-splitter.. kabel eller box?


Anbefalte innlegg

Hej, hej, jag har länge kört med en Y-kabel, mono in = mono x 2 ut, ungefär en sån här, när jag har haft behov för att splitta gitarrsignalen. Det har inte varit så ofta och det har inte stått högst upp på prioritetslistan så det har fungerat bra. Tex ibland vid inspelning eller om jag vill köra på två förstärkare samtidigt i replokalen.. eller live om jag vill skicka den ena signalen till stämapparaten. Det enda problemet är att alla de små kablarna som jag har köpt (alla och alla, men kanske 3-4 stycken) har slutat att fungera efter ett tag.

Två frågor:

1. Vad ger det för fördelar att använda sig av en box istället för en kabel? Jag antar att det borde vara en fördel. Jag behöver ingen fantommatning eller DI-utgång eller så, jag vill helt enkelt bara splitta en vanlig gitarrsignal.

2. Är det någon som har tips på några bra splitterbox/kabel? Helst så ska den vara så liten som möjligt och den ska helst inte behöva ström för att fungera (kanske alla fungerar utan ström, vad vet jag.. kablarna borde i alla fall fungera utan ström :) ). Om den inte är så dyr så är det såklart ett plus i den kanten.

Kanske den här Ibanez-tunern skulle passa ypperligt? True bypass och allt :) (ja, det står inget om true bypass på thomanns sidor men överallt annars står det). Eller den här verkar ju vara mitt i blink men eftersom det som sagt inte står högst upp på prio-listan så skulle jag gärna kunna tänka mig att komma litt billigare undan (även fast den inte är så väldigt dyr).

Jag behöver ingen fantommatning eller DI-utgång eller så, jag vill helt enkelt bara splitta en vanlig gitarrsignal.

Obs, detta betyder inte att jag inte uppskattar om ni kommer med tips på world-class-splitterboxar som har "allt", det är bara kul :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert an å mekke en A/B boks til myye mndre peng om man kjenner en elektriker.

Eller bruke Y-jack eller en stereopedal. 1 input med 2 output. Så lenge pedalen er av, så vil den ha samme virkning som en Y-jack.

Jeg kan bruke min Boss PS-5 på denne måten.

Kan også få den til å virke på en måte at når man slår den på, så hører man bare ene forsterkeren. Slå av, så hører man begge.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för länkarna eXplorer . Jag har sett de där på Godlyd men just nu är de litt för dyra för mig och skulle gärna kunna tänka mig en litt billigare lösning, men det var ett bra tips :) .

Det går sikkert an å mekke en A/B boks til myye mndre peng om man kjenner en elektriker.

Det är tyvärr dåligt med elektronikvänner här i lägenheten.

Eller bruke Y-jack

Har du något förslag på ett bra kabelmärke som har sån? Som sagt så har de jag har kört med helt plötsligt slutat att fungera. Ingen aning om varför.

Jeg kan bruke min Boss PS-5 på denne måten.

Kan også få den til å virke på en måte at når man slår den på, så hører man bare ene forsterkeren. Slå av, så hører man begge.

Intressant. Påverkar den ljudet någonting? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget meg et par sånne y- splittere ved hjelp av en hanplugg, to hunplugger, litt kabel, buntebånd, en 35 mm filmboks og lim. Fungerer aldeles glimrende, er laget på et kvarter, og prisen er da meget behagelig. Skulle jeg gige mye med det, hadde jeg vel kostet på meg en aluminiumsboks i tillegg, tror jeg. Litt mer solid enn filmboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.