Web Analytics
Jump to content

Hvor mange basser "trenger" vi?

MrWalker
 Share

Recommended Posts

Vi GAS'er på harde livet her inne, og noen av oss har dusinet fullt og vel så det.

Men spørsmålet blir uunngåelig, hva er det som driver oss? Er det bare lysten på noe nytt som gjør seg gjeldende? Eller er det jakten på den optimale bassen? Eller bare "havesyken"?

Hvor mange basser trenger vi egentlig?

Og hvordan kan vi evt. få slutt på GAS?

Skulle hatt noe slikt, egentlig:

96019_032220079832_ExhibitPic.gif

Edited by MrWalker

• Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

For å begynne med meg selv, så "trenger" jeg et minimum av 4 basser...

4 og 6 strengers fretless

4 og 6 strengers båndbass

Og så er det noen arrangementer jeg spiller hvor jeg har god nytte av en 5-strenger båndbass stemt E-C. Så i den ideelle verden kunne jeg vel klart meg med 5 instrumenter. Og hvis jeg hadde måttet hadde jeg sikkert klart meg med 2.

Hvorfor har jeg da 20, med nr. 21 på vei? (og da har jeg bare telt bassgitarer)

Det er den grenseløse fascinasjonen av nye instrumenter. At noe er "for billig" til å slippe unna, eller at jeg kan få noe som er enda bedre enn de jeg alt har, til en enda rimeligere penge.

Og så er det fantastisk å kunne sjekke ut forskjellige instrumenter, materialer, micer, osv. Alle har jo sine særpreg og gir helt forskjellige karakterer i klang og lyd.

Et eksempel: Clement Lise-bassen min i mahogny, koa, black limba, shedua og ask låter fullstendig annerledes enn Clement/Status Jazz bassen med swamp ash kropp og grafitt hals. Kan nesten ikke sammenlignes. Den ene låter varmt og nesten akustisk, den andre låter som Marcus Miller på stereoider.

Det er også utrolig fascinerende å sammenligne Hovland, Fender Jazz og mine to Clement fretlesser. De låter selvsagt i bunn og grunn alle som fretless-basser, men det er likevel vanvittig stor forskjell på dem. Kunne fortsette i dagevis. :-)

Men etterhvert har jeg skaffet meg 2 Clement 4-strengers båndbasser, 2 fretlesser (4 og 6-strenger) og jeg har en 6-strengs Clement båndbass under utvikling. De blir nok mest sannsynlig hovedinstrumentene mine i årene som kommer.

Jeg har også en følelse av at min gamle gode Grendel 5-strenger, Hovland 5-strengers fretless og Manne 5-strengeren blir værende, ihvertfall en stund til. Resten kan jeg nok kvitte meg med OM JEG MÅ. Men må jeg???? Nei... ikke egentlig *hehe*

Men fra nå må det blir "skal noen inn må en annen ut"-prinsippet. og her ligger litt av nøkkelen min til å beherske GAS. Jeg *trenger* ikke noe mer, har all variasjonen jeg trenger, OG.... skal noe inn må noe annet ut, helst først. Så da er spørsmålet... vil jeg det? så langt ikke. Dvs. Pulcinellaen nedenfor skal ut, den saken er opp og avgjort. Men den blir erstattet av en Clement, så den saken er grei.

Men resten? eller... kanskje jeg skal la Manne-bassen gå for en Clement 5-strenger? Ja, det er en tanke.... :D

Føler at jeg har akkurat det jeg trenger nå. G&L Tribute L2500 stemt E-C, samt EBS-comboen min. :)

Klart, det hadde vært gøy å ha flere, men det er egentlig ingenting jeg desperat savner, eller noe konkret jeg virkelig GAS'er etter.

Dvs. at en 5-strengers E-C båndbass er det du trenger for å gjøre det du vil. Det er jo suverent! :D

Jeff Berlin er jo en av de som klarer seg lenge med en enkel, 4-strengers 22-bånds bass. Det *må* jo ikke være hverken dyrt eller mye for å fungere. Marcus Miller bruker i hovedsak Fenderen sin, selv om han nok har et arsenal med andre basser på lur. Fodera fretless, bl.a. Og for ikke å snakke om 20 andre Fender Marcus Miller signatur-basser som han switcher mellom, deriblant 5-strengede.

Jeff Berlin er nok den mest trofaste jeg vet om når det gjelder hovedinstrument. Så det går an. Jeg hadde heller ikke trengt 20 basser om jeg kunne gjøre like mye med en som det han kan. *hehe*

G.A.S. = Gear Acquisition Syndrome

Tusen tack, då vet jag :)

Väldigt bra och intressant fråga. Jag har träffat på väldigt få kvinnor med GAS-syndromet inom musik. Kan det ha att göra med att det får oss till att känna oss mer som "män"? Kan det att shoppa en ny dyr mascara eller en klänning få en kvinna till att känna sig mer "kvinna"? Leker jenter med dukker för att bli mer "jente" och leker gutter med biler för att bli mer "gutt"?

Det är ju inte bara vi musiker som gasar. Fotografer köper mer och dyrare kameror och linser för att bli bättre människor och audiofiler köper dyrare kablar mm.

SAnt nok, TUFF :-) Og det er jo ikke heeeeeeeeeeelt ukjent med GAS hos jenter, heller.... jfr. sko????? :lol:

Og at ikke så mange jenter har GAS etter musikkutstyr er kanskje ikke sååååå rart heller, for det er vel færre bassister/keyboardister/gitarister blant dem... og som vokalist trenger du ikke SÅÅÅÅ mange micer? ;)

Ok, spøk til side, innen båtverden kalles det gjerne 3-fotsyken.... man ønsker seg alltid en båt som er 3 fot større enn den man har. :)

Edited by MrWalker

Guest Thunder Fingers
Ok, spøk til side, innen båtverden kalles det gjerne 3-fotsyken.... man ønsker seg alltid en båt som er 3 fot større enn den man har. :)

Den kan vi nok relatere til andre sider hos oss menn og..

Nei, Jeg "trenger" egentlig bare 2 Fender P basser, en med Poprock bandet, stemt standard og en med Death/Thrash bandet stemt i C.. Men det er jo gøy å prøve ut andre ting og, og 77 P bassen min har en annen lyd en den jeg bruker som hovedbass med Poprock bandet, den er rundere og passer liksom litt bedre på noen sanger enn den litt mer grove overdrevne lyden som kler den andre så bra.. Jeg er ute etter en 6er eller 5er som stemmer bra ned til G, fordi jeg vil ha litt mer spillerom med Death/thrash bandet, men jeg trenger den ikke..

Jeg vet ikke, Jeg drives av at jeg hele tiden vil prøve noe nytt, Men for å si det sånn, de 3 P bassene og Listeruden blir, så finner jeg en 5er som jeg kan bruke i DM/TM bandet, så tror jeg at jeg har det jeg vil ha.

Guest Thunder Fingers
Kan du ikke stemme ned den 5-eren du har, da? :)

Kanskje ikke riktige lyden i den, da...

Pokker, nå lyner det her... burde vel egentlig ha koblet fra både ADSL router og litt av hvert annet.... men er jo avhengig av Internet! :D

Synes egentlig ikke H'en er fast nok til å bruke som "Hovedstreng" på den, så jeg tror nok at en stemt til G blir flopper deluxe.

Samt at jeg har sinnsykt lyst på den Dingwallen :lol: Driver egentlig allerede å planlegger hvordan jeg kan beholde Ibanez 6eren som kommer og få råd til Dingwall Combustible :P Lå oss håpe at jeg ikke liker Ibanezen...

Det er den grenseløse fascinasjonen av nye instrumenter. At noe er "for billig" til å slippe unna, eller at jeg kan få noe som er enda bedre enn de jeg alt har, til en enda rimeligere penge.

Vel, dette er vel det skumleste for en musiker. Har man penger, og det dukker opp noe som er som du sier, for billig til å slippe unna, så er man fort solgt!

Men jeg trives med det også, selv o jeg enda ligger ganske så langt bak deg i antall instrumenter :)

Dvs. at en 5-strengers E-C båndbass er det du trenger for å gjøre det du vil. Det er jo suverent! :D

Absolutt. Det er også den beste bassen jeg noen gang har spilt på, selvom den bare kostet en tiendel av mange andre basser jeg har prøvd og ikke likt like godt. :)