Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

[Problem Løst!] humbuckerbytte i Les Paul


Anbefalte innlegg

Forresten..

Åpnet gitaren og stockplukken i Epi har en hvit leder og en sånn metalltråd som begge er loddet til ene potten.

Den svarte lederen i Gibson lodder jeg i samme sted som den hvite på Epien var. Det er klart.

Men hva gjør jeg med den metalltingen?

For på Epi er den koblet til pottene og ser ut som en ledning, mens på Gibson er den bare spunnet rundt den eneste svarte.

Dessuten er det plastikk rundt alle lederene til pickups jeg har sett før.

Gibson har ikke dette. Har det noe å si?

Du kobler den sorte ledningen til volumpotensiometerets første pinne, og skjermen (metall tingen) til jord (baksiden av et potensiometer)

Om ledninger har plastikk rundt seg eller ulike farger eller dimensjoner spiller ingen rolle. En pickup med to ledere (enten de nå ligger utenpå hverandre eller ikke) består av en leder som skal til jordpunktet og en som skal til et volumpotensiometer eller en bryter. (avhengig av gitar type)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har det nå. Tar frem loddebolten senere ikveld. Ser at det er litt loddetinn litt lenger oppe på "skjermen".

Dvs den har mest sannsinlig vært loddet fast liggendes til potten.

EDIT: Skal jeg ta og isolere med svart plastikkteip/isolasjonsteip(?) rundt metallederen eller er det unødvendig? Ser ut som den er dekket av et tynt lag med wax enkelte steder.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har det nå. Tar frem loddebolten senere ikveld. Ser at det er litt loddetinn litt lenger oppe på "skjermen".

Dvs den har mest sannsinlig vært loddet fast liggendes til potten.

Du kan bare løse opp en bit av skjermen på enden av kabelen, slik at den liksom blir en ledning. Ikke prøv å lodde den på noe på et punkt hvor den er surret rundt senterlederen, det blir det bare elendighet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løse opp og surre sammen til en ledning? Det skal gå fint tror jeg.

Kan surre sammen til ledning og legge et tynt lag med tinn rundt enden. Tror det blir lettere å utføre jobben mest mulig nøyaktig på denne måten når dette lagt med tinn blir hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida det behøver du ikke. Det du KAN gjøre, er å åpne skjermen litt en cm fra enden av skjemen (ca) og dra lederen ut gjennom hullet i skjermen. Da får du en fin flik å lodde på. vet ikke hvordan skjermen ser ut, men om du må bruke annet enn et skrujern får å åpne skjermen (f.eks klippe den opp) er det ikke noen vits. Det er slik det gjøres i elektrikeryrket når man skal jorde en skjerm (ja jeg er elektriker). Håper dette hjalp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det går. Veldig solig og tett spinnet rundt den svarte lederen.

Hvordan merker jeg om jeg har koblet jorden rett? Får jeg ikke noe lyd da?

Heelt ny innenfor dette.

Her ser du hvordan den er spunnet:

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics.../3/9/246239.jpg

Skal ta bilde av selve enden av lederene i løpet av kvelden. Håper også at Imaginos svarer i løpet av kvelden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har koblet rett, kan det hende du får lyd. Den kommer til å være svært skurrete. Husk å begrens tinnet, da det har en tendens til å "slippe" ledningen, og holde seg på bolten om det blir mye av det.

Det går nok bra skal du se!

Det der var ikke så tett at det ikke går å åpne den, men du ser dette best selv

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Troll, hadde glemt at Studioen stod på øvingslokalet... men fant en pickup jeg tok ut av en LP Std (Burstbucker Pro), den hadde samme konfig som din med en kombinert leder+skjerm (vevd) og en svart leder (hot), se bildet. Skjermen var loddet rett på volumpoten med den svarte lederen inni, tror det isolasjonsmaterialet tåler høy temperatur.

post-4083-1232995881_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, helt likt!

Men jeg bytta pickupen for noen timer siden. Fikk hjelp av fattern. Måtte file litt pga for små hull til skruene, bøye stengene ved fjæra fordi den var for høy og sånn. En del modifikasjoner gjort for at den skulle passe, men det gikk til slutt!

Loddet sammen den loddete delen av skjermingen til potten og den svarte lederen til en pinn på potten, og resultatet var vellykket!

MYE tightere og mer deffinert lyd i bridge nå. Det var litt "muddy" mørk lyd før, men det ser ut som 498T har en del mer diskant og mids enn Epi stock. Brøler mer når man spiller i drop D, låter sintere, lysere, mer deffinert, tightere og finere. Og jeg som var fornøyd med lyden før.. Dritbra :D

Måtte skru litt mer opp på bassen nå enn før da, men låter steitøft. Takk for hjelpen allesammen. :)

Fikk lyst å invistere litt peng på en ny halspickup nå..

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.