Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

[Problem Løst!] humbuckerbytte i Les Paul


Anbefalte innlegg

Venter på at en Gibson 480T skal komme i posten og denne har jeg tenkt å ha i bridge på min Epiphone Les Paul Custom.

Noe spesielt jeg må ta hennsyn til når jeg bytter humbuckeren?

Har en 60watts loddebolt, loddetinn og lignendes "basic" utstyr.

1. Bør jeg lodde av stockpickupen eller kutte den av?

2. Jeg har aldri byttet pickups eller annet elektronikk før. Verken innenfor gitar eller andre ting, men kan bruke loddebolt etter et par runder med Jack-ledningsfiksing. Bør vell greie å bytte ut pickupen selv?

4. Blir vell 4 forskjellige ledere, noen som har noen tips til kobling? Skal ta et google-søk litt senere og se om jeg finner noe skjema for slikt.

Den skal i en 3-veisbryter, egen tonekontroll og egen volumpot.

Har nok kunnskap om å vite at strengene skal av før man setter i gang. :rolleyes:

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går fint! Bare lodd løs den gamle pickupen og lodd inn den nye. Utstyret du har rekker lenge. Et godt jungeltips er å knipse et bilde av koblingene før du lodder løs den gamle pickupen, da har du noe å "se etter" hvis du blir confuzzled underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke skal ha coilsplit så er det bare å lodde av ledningene fra den gamle pickupen, og lodde på ledningene fra den nye (på samme plass som de gamle).

3-veisbryteren og pottene trenge du ikke tenke på, med mindre du skal bytte dem også. :)

Endret av brownstone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går fint! Bare lodd løs den gamle pickupen og lodd inn den nye. Utstyret du har rekker lenge. Et godt jungeltips er å knipse et bilde av koblingene før du lodder løs den gamle pickupen, da har du noe å "se etter" hvis du blir confuzzled underveis.

Ahh, det der tenkte ikke jeg på. Smart!

brownstone:

Skal ikke ledningene loddes på pottene og sånt? :P

Får åpne gitaren og se når pickupen kommer. Men det er vell ikke bare å lodde på ledningene. Må vite hvilke som skal hvor.

Er vell ikke samme farger på ledningene fra forskjellige merker, tipper jeg.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brownstone:

Skal ikke ledningene loddes på pottene og sånt? :P

Sorry, jeg tenkte på hvordan det så ut i min LP (Tokai) og der er det PCB, så der skal det ikke loddes på pottene for å skifte. :blush:

På Epiphone er det nok en ledning til en av beina på volum potten, og en til jord (oppå potten), men det finne du fort utav når du åpner og skal fjerne den gamle p/u'en.

Edit: De to andre bruker du bare om du skal ha coil-split. Hvis du ikke skal ha det loddes de bare sammen og isoleres med elektrotape.

Endret av brownstone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nai, det er jeg ikke sikker på.

Min feil, 498T eller noe sånt! Går i surr for de kodene..

Loddet sammen noen ledere i en stereo-jack, og det tinnet smeltet ikke så raskt som man skulle trodd. Men jeg har jo ikke akkurat planer om å holde bolten så lenge mot pottene. Vi får se, ellers kan jeg sikkert låne en loddebolt av noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten..

Åpnet gitaren og stockplukken i Epi har en hvit leder og en sånn metalltråd som begge er loddet til ene potten.

Den svarte lederen i Gibson lodder jeg i samme sted som den hvite på Epien var. Det er klart.

Men hva gjør jeg med den metalltingen?

For på Epi er den koblet til pottene og ser ut som en ledning, mens på Gibson er den bare spunnet rundt den eneste svarte.

Dessuten er det plastikk rundt alle lederene til pickups jeg har sett før.

Gibson har ikke dette. Har det noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.