Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinyl-tråden!


Ataxia

Anbefalte innlegg

I dag har jeg kjøpt to Porcupine Tree plater, Up the Downstairs og Lightbulb Sun, og så var jeg så heldig å finne Chick Corea - The Madhatter i ganske OK stand! Merker platekjøping tar på lommeboken, men det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullbukk! Jeg kjøpte den Shining-saken med de to forrige skivene her om dagen. Hvit vinyl, 300 ex. Den gikk rett på spilleren så fort jeg kom hjem :D

Skal jeg spille Grand Rock på vinyl kan jeg like greit spille en av de andre som ikke er forseglet vel? :P

Var den bra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg tror kanskje det som gjør vinyl til noe helt annet enn cd plater, er for min del formatet. La gå at lyden også er noe annerledes, men har man en god cd-spiller/stereoanlegg er ikke lydforskjellen så stor nødvendigvis. De fleste innspillinger gjort siden slutten av 80 tallet er gjort på heldigitalt utstyr uansett.

Fra barndommen av, da tilgangen på informasjon/bilder fra populærmusikkens verden ikke var direkte overveldende var platecoverne ofte noe man brukte en hel del tid på. Fold-out covere, innercover med bilder, medfølgende plakater, lukten av glanslakken på Sgt pepper coveret.. Det var noe helt annet enn cd plater, det kan jeg love.

IMGP1280.jpg

Selve signaturplaten fra min barndom - Her kunne man faktisk lese aktørenes egen "liner notes" samt se at Kiss faktisk hadde en trommis som også var med på coverets forside.

IMGP1294.jpg

IMGP1299.jpg

På fold-out covere kunne man lage morsomme påhitt - Slik som på Zeppelin III eller John Lennons Walls and bridges:

IMGP1291.jpg

Det store formatet ga artistene mulighet til å lage store fotomontasjer - her Thin Lizzy - Life Live

IMGP1275.jpg

Innercovere ga mulighet for masse info som leselige tekster og et hav av bilder:

IMGP1286.jpg

Jeg er ikke noen samler lenger, da jeg har solgt en hel del av de tingene som var verdt en hel del, samt mistet/rotet bort en haug med plater, men jeg har fortsatt en fascinasjon for spesielt covere med en "særegen estetikk" :

IMGP1315.jpg

IMGP1318.jpg

IMGP1325.jpg

In good taste? ...

På slutten av den kalde krigen, ble det faktisk utgitt en del vestlig musikk i sovjet. Platene var gjerne en form for "best of" utgivelser hvor man hadde plukket ut materiale som kunne passere sensuren og samtidig ha et visst hit-potensiale. Platene ble utgitt på det statlige plateselskapet "Melodiya" og jeg fant, og kjøpte en hel del av disse utgivelsene på en rundreise i det gamle sovjet. Her er 2x Blackmore i form av en Rainbow og Purple utgivelse:

IMGP1308.jpg

Jeg fant forøvrig igjen en plate jeg ikke har hørt siden 80 tallet her en dag. Gitaristen Stanley Jordan hadde en helt unik spillestil, hvor han nesten utelukkende brukte tapping både til melodi og akkorder. Denne platen kjøpte jeg faktisk på en liten platebutikk i en liten by i midt-norge. Merkelig nok kunne man finne slike relativt sære utgivelser på slike små butikker før kjedene monopoliserte omsetningen av musikk over disk.

IMGP1311.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=lQZY87PDsnQ

EVH kunne nok lært seg et triks eller to av denne karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Jeg har også På Husketur med Ivar Ruste! Og jeg er helt enig. Cover-art har så mye mer å si enn folk flest tror... Ingenting er som å sette på en vinylskive og sette seg til å lese/se i coveret. Utrolig opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.