Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinyl-tråden!


Ataxia

Anbefalte innlegg

Jeg har handlet noe på Bare Jazz i Oslo. De har et lite, men godt utvalg av musikk jeg liker. 

Mesteparten er dog fra en liten samling som jeg prøvde å gi bort (!) ifm paradigmeskiftet (ikke det siste, men det før der igjen)😁

Det jeg har kjøpt av brukte plater, har i stor grad vært slitt, så det er jo ikke optimalt.

Jeg har en kost som jeg bruker for å ta av støv på platene. Den har kanskje en anti-static-funksjon også(?) Ellers tas platene inn og ut av coveret med forsiktighet. Her er det viktig at jeg ikke får merker etter fingre eller mister/slår borti noe som kan skade den😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Pledrik said:

Som rykende fersk vinyljomfru så lurte jeg på to ting; hvor handler folket vinyl, og hva slags vedlikehold bør man gjøre med platene? (Og gjerne vurderinger av nytt vs brukt)

Er jo noen platebutikker i Oslo ! Platekompaniet, Big Dipper, Tiger ... 
Så arrangeres det jo platemesser litt her og der ! 
+ facebook kjøp & salg : https://www.facebook.com/groups/170592809663749/

Har en støvbørste og en liten børste til pickupen. 
Kjøpte også en sån 'spin clean' platevask jeg brukt på noen plater : https://www.platekompaniet.no/platespiller/ekstrautstyr-div/vinyl-vaskemaskin/

Og husk : 'Life has surface noise' ! 😉

image.thumb.png.4da71a958ee8e1b82a1b62d0e494d28a.png

 

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp på messer eller bruktsjapper. Nye platepressinger er ofte bare drit, selv om de markedsføres som boutique-utgivelser med 180 gram vinyl og faens oldemor som presseoperatør. Selv de kjipeste søttitallspressingene fra oljekrisa, med papplateinnlegg, låter bedre enn det aller meste som som blir presset i 2020.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man befinner seg på Sørlandet har Grim Vinyl i Kristiansand kjempestort utvalg i brukte plater. Lite billigplater, han vet verdien på platene han som driver butikken!

Ellers mener jeg det holder lenge med en antistatisk børste, bare husk å føre over plata fra ytterst til innerst og helt opp på spindelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

apollon her i bergen.

om du er på jakt etter spesifikke ting som er vanskelig å oppdrive, vil jeg foreslå at man tar en telefon til apollon. ikke tilknyttet noen kjede, og har mange flere kanaler å sjekke på jakt etter utgivelser, enn det kjedene har. min erfaring er også, etter å ha kjøpt ihvertfall 100 vinylplater der, er at servicen er uovertruffen. en sammenligning i musikkinstrumentverdenen ville for meg være gamle tre45, eller nåværende falck musikk. høy kompetanse og skikkelig service.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2020 den 15.47, askret skrev:

Ellers mener jeg det holder lenge med en antistatisk børste, bare husk å føre over plata fra ytterst til innerst og helt opp på spindelen!

Nei🙂

Det eneste som virkelig duger er en Ultralydvasker, som f.eks denne:

DSC02704.thumb.jpg.c300ccd3eb85b3c73d68d312356e2924.jpg

Rengjør platene mer effektivt og skånsomt enn noen andre løsninger. Aberet er pris. Slike koster fort noen kr, men har man en større platesamling og har dette som "hobby", så...

Selv nye plater er som regel fulle av støvpartikler, smuss, fingeravtrykk, rester etter slipemiddel osv. En støvbørste, litt avhengig av type, vil fjerne en god del partikler, men kan også sørge for at du "presser" partikler ned i rillene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2020 den 15.38, OsamaFetLaden skrev:

Kjøp på messer eller bruktsjapper. Nye platepressinger er ofte bare drit, selv om de markedsføres som boutique-utgivelser med 180 gram vinyl og faens oldemor som presseoperatør. Selv de kjipeste søttitallspressingene fra oljekrisa, med papplateinnlegg, låter bedre enn det aller meste som som blir presset i 2020.

Det er en "sannhet" med relativt store modifikasjoner🙂. Flere ny-utgivelser, re-issues og remasters som gis ut i dag er langt bedre enn tidligere, men...

... ja, dessverre er det mye dårlig også. 180gr har av en, eller annen grunn blitt den nye standarden, men det sier ikke noe om kvaliteten verken i produksjonen (i studio) eller selve pressingen. Av de verre utgivelser (re-issues) i dag har vi selskaper (labels) fre f.eks DOL som bl.a har benyttet komprimerte (MP3) filer som grunnlag. Da sier det seg selv at resultatet blir deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2020 den 15.58, mislykketmusikant skrev:

apollon her i bergen.

om du er på jakt etter spesifikke ting som er vanskelig å oppdrive, vil jeg foreslå at man tar en telefon til apollon. ikke tilknyttet noen kjede, og har mange flere kanaler å sjekke på jakt etter utgivelser, enn det kjedene har. min erfaring er også, etter å ha kjøpt ihvertfall 100 vinylplater der, er at servicen er uovertruffen. en sammenligning i musikkinstrumentverdenen ville for meg være gamle tre45, eller nåværende falck musikk. høy kompetanse og skikkelig service.

Knallsjappe. Og så har de øl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med å kansellere de to ordrene litt lenger over her. Røk på en signert Øystein Sunde-box (ltd 500 eks) 😆

• 15 studioalbum med originalcover, nye labels og innerposer designet for boksen.           

• 6 siders booklet med info om albumene.

• 1 nytt album med outtakes, singler og ulike versjoner.

Kosta 2999,- på skvis.no (4499,- hos Big Dipper). 

 

328A3452-6CB1-4B0A-B3CE-C080B4FBDE8E.jpeg

Endret av WelhavenT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, WelhavenT skrev:

Endte opp med å kansellere de to ordrene litt lenger over her. Røk på en signert Øystein Sunde-box (ltd 500 eks) 😆

• 15 studioalbum med originalcover, nye labels og innerposer designet for boksen.           

• 6 siders booklet med info om albumene.

• 1 nytt album med outtakes, singler og ulike versjoner.

Kosta 2999,- på skvis.no (4499,- hos Big Dipper). 

 

328A3452-6CB1-4B0A-B3CE-C080B4FBDE8E.jpeg

ooooooo.... nice.

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.