Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinyl-tråden!


Ataxia

Anbefalte innlegg

Har kjøpt litt vinyl i det siste. Er noe eget å sette på en vinyl!

Blant annet Taake, Ulver, Borknagar, Evile, Burzum og Immortal.

I tillegg har foreldrene mine en shitload klassisk musikk på vinyl, så jeg kan snylte litt der! :D

Endret av turboasmund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har endel vinylplater Pink Floyd, Dire Straits osv. Men kan jeg spørre, synes dere lyden er "bedre"? Eller er det mer for å samle?

Lyden er på en måte varmere. MEN det krever en god platespiller med en god pickup samt at plata ikke er utslitt. Man skal også være klar over at ikke alle pressinger av platene var like gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se at folk fortsetter å kjøpe vinyl, selv konverterte jeg ikke til CD før vinylen stort sett forsvant fra butikkene og mye grunnet den ekstreme prisen for en noenlunde ok cd-spiller. Jeg har dessverre solgt omtrent halvparten av platene jeg hadde, samt at jeg mistet en haug i forbindelse med en flytting og uheldig lagring som medførte relativt mye svinn.

Men så kommer spørsmålet - hvilke platespillere har dere? Hvis dere kjøper vinyl i 2011 har dere også investert i en skikkelig spiller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rundt 400 plater, det meste er kjøpt de fire-fem siste årene. Nå har kjøpene derimot roet seg betraktelig og jeg holder meg stort sett til Wimp. Plater har jeg i stor grad kjøpt på eBay, Insound og Platekompaniet. Har vel ett og annet gullkorn (med tanke på kroneverdi) i samlinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så kommer spørsmålet - hvilke platespillere har dere? Hvis dere kjøper vinyl i 2011 har dere også investert i en skikkelig spiller?

Har en gammel NEC som skal være ganske ålreit. Har kjøpt ny stift og pickup fra Audio-Technica til den :) Funker fint!

Kommer vel til å kjøpe en fetere en etterhvert, men det blir nok nedprioritert så lenge denne funker så bra. Neste på lista er å få levert ampen (NAD 3140 fra '81) til service!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg kjøper kun vinyl nå. Ikke så lenge siden jeg begynte, så har ikke mer enn rundt 20 plater, men jeg satser på at den kommer til å vokse. Har ikke noe særlig spesielt... Har Deep Purple - Made in Japan som jeg fikk fatt på i ganske fin stand på en brukthandel som selger mye vinyl i Bergen (Samleren). Plata er vel ikke så sjelden... Ellers er vel "stolthetene" (de som blir spilt mest) The Mars Volta - Octahedron (plata er hvit), Porcupine Tree - On the Sunday of Life (oransje), In Absentia, Fear of a Blank Planet og The Incident, Mastodon - Blood Mountain (gjennomsiktig blå). Har ikke noe spesielt god spiller, er på leting etter. Første plata jeg kjøpte selv var Bigelf - Cheat the Gallows :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samlinga mi ligger her:

http://www.racksandtags.com/tom/albums/

Lista er ikke oppdatert på et år eller to, så kan vel plusse på 100-200 skiver til :)

Stereoen er Rega P1 platespiller, Teac VRDS 10 cdspiller, Harman Kardon 6850 forsterker, Mirage OM7 høyttalere :) Rega spilleren låter veldig bra til prisen (rundt 3000?) :) Har vel planer om å bytte ut forsterkeren etter hvert, men bruker nok litt for mye kroner på instrumenter og annet stæsj, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.