Web Analytics
Jump to content

Hvordan stemmer man bassen 1/2 step up ?

musicman
 Share

Recommended Posts

Topicen sier vell det mest

lurer rett og slett på hvordan man stemmer/tuner bassen 1/2 step up ? har bare en vanlig stemmeboks, med prikker som lyser.

kan man bruke denn til og stemme 1/2 step up ? hadde vært kjekt viss noen kunne forklart litt, hvordan det gjøres og hva man trenger. :)

Musicman

Edited by musicman

Guest Thunder Fingers

Står ingenting om hvilken note det er? Hvilken type stemmeboks er det? er det en knabb med tegnet "b" på? trykk den engang og så stem som vanlig.

evt gjør det på den tungvinte måten, Stem som vanlig, Press inn 6.bånd på strengen under og stem strengen over etter det (F.eks for å få Eb på E strengen når den er standard stemt, Press inn 6.bånd på A strengen, og stem E strengen deretter) gjør det samme nedover, men når du kommer til G strengen bruker du 5. bånd på det som nå er Db strengen.

Guest Thunder Fingers

Samme skiten, bare at du bruker 8 bånd i stedet for...

Men hvorfor man vil stemme opp forstår jeg ikke? Om du er nybegynner så spiller du mest sansynlig bare enkelt noter, så det er ikke noe behov.

Guest Thunder Fingers

Må innrømme at jeg må stemme etter gitarene i ene bandet mitt, av den enkle grunn at jeg hadde ødelagt håndleddet om jeg skulle spille masse riff i C moll med utgangspunkt i 1ste bånd på en H streng... Så det har sine praktiske sider.

• 2 weeks later...