Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Black Sabbath


kake

Anbefalte innlegg

Hvordan få litt black sabbath lignende lyd? Tenker da i hovedsak på de første albumene deres. Har en strat med gfs vintage 59 i broa, men skal kjøpe en ekstra gitar rundt konfirmasjonen. Hva slags gitarer anbefales da, for blues/rock/metal (type black sabbath o.l), utenom SG (jeg liker ikke SG)?. Ellers er forsterkeren min en Fender Blues Deluxe Reissue, og jeg har en Boss MT2, en tubescreamer og marshall kompressor. Hva anbefales av pedaler etter dette, evt. kan det jeg har duge? Har hørt at fuzzface er "good stuff", og har tenkt å skaffe en eller annen klone uansett (ikke skaffet enda nei :P), isåfall er jo det greit, men hvordan fungerer det sammen med fender amp og strat (med humbucker) til black sabbath type lyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tony Iommi har vel strengt tatt aldri brukt fuzz. Vrengtonane til Iommi på dei klassiske Sabbath-platene kjem frå ein Dallas Rangemaster (det er ein treble booster, same som Marc Bolan, Billy Gibbons og Eric Clapton også brukte i gode gamle dagar. AnalogMan Beano boost er ein klone av denne (med noen ekstrafeatures) og det er også muleg å få tak i BYOC kits) inn i ein Laney Supergroup-topp. Ettersom Rangemaster-en bruker germaniumtransistorar får ein jo gankse fuzzaktig lyd, men det er jo altså ikkje fuzz. Wahwahpedalen han bruker er ein sjelden Tychobrahe Parapedal wah (denne let ein stad mellom phaser og konvensjonell wahwah). Den einaste klonen eg veit om av Parapedal wahen er Chicago Iron Parachute Wah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.