Web Analytics
Jump to content

Nye skalaer og sånt!


Tim Emerson
 Share

Recommended Posts

En ting jeg har lurt på, litt dumt muligens... men men

Nokså ofte hører jeg spørsmålet "kan noen lære meg noen nye skalaer?"

Har ikke fått spurt noe gitarister hva de legger i det.

Er det bare snakk om nye skalaer?

Sånn jeg ser det finns det jo ikke så alt for mange skalaer egentlig... rent matematisk er det nokså vanskelig å lag så utrolig mange varianter.

Link to comment
Share on other sites

Du kan dekke stortsett alle akkorder med disse fire skalaene:

- Dur

- Melodisk moll

- Dim-skalene (hel-halv, og halv-hel)

- Heltone

Man trenger i grunn ikke gjøre det så mye vanskeligere enn det.

Så klart finnes det bebop-skalaer, blueskala, pentatonskala og mange andre, men jeg velger å se på de som en variasjon av en av de fire nevnte.

En pentatonskala er en durskala uten 4- og 7-noten.

Link to comment
Share on other sites

Det kjekkeste med gitar er at dersom du kan en dur skala, kan du alle. En av de få fordelene med et kromatisk og uoversiktlig innstrument :D

Ellers er det jo kirketoneartene/modale skalaer. Disse er jo egentlig bare en dur/moll skala men med annen grunntone. Akkurat som Cdur og Amoll består av helt like toner, men utifra frasering osv kan man avgjøre om det går i DUR eller MOLL. Akkurat samme konsept med

-jonisk

-dorisk

-frygisk

-mixolydisk

-lydisk

-eolisk

-lokrisk

Det kan umulig ha vært alle, de lærde for rette på det!

Link to comment
Share on other sites

En pentatonskala er en durskala uten 4- og 7-noten.

Per definisjon er ikke dette korrekt. Og det sier jeg bare fordi du har god peiling. Fem toner er vi nok enige om. I utgangspunktet skal den bygges opp av tre store sekunder og to små terser. En durskala uten 4. og 7. trinn er en pentatonskala, ja, men en pentaton skala er ikke bare en durskala uten 4. og 7. trinn.

Link to comment
Share on other sites

Per definisjon er ikke dette korrekt. Og det sier jeg bare fordi du har god peiling. Fem toner er vi nok enige om. I utgangspunktet skal den bygges opp av tre store sekunder og to små terser. En durskala uten 4. og 7. trinn er en pentatonskala, ja, men en pentaton skala er ikke bare en durskala uten 4. og 7. trinn.

Det har du selvfølgelig rett i, Euphor. Var litt uklar der.

Link to comment
Share on other sites

Du lagde rett og slett en ny tråd om det samme emnet? Jaja, da får vel jeg poste det samme svaret da.

Ser at dere ramser opp forskjellige typer skalaer, vel og bra. Har ingenting å tilføye der. Men jeg kan si litt om hvordan jeg for eksempel bruker skalaer:

Vet ikke helt hvordan andre tenker, men jeg prøver å lære meg modale skalating for å finne løsninger over forskjellige typer akkorder.

For eksempel, hva kan man gjøre over en Maj7? Man kan enten gjøre det såpass enkelt å spille vanlig durskala (ionisk), eller lydisk! Å tenke modalt er definitivt greit å kunne når man trenger noe litt mer enn en pentaton skala.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Du kan dekke stortsett alle akkorder med disse fire skalaene:

- Dur

- Melodisk moll

- Dim-skalene (hel-halv, og halv-hel)

- Heltone

Man trenger i grunn ikke gjøre det så mye vanskeligere enn det.

Så klart finnes det bebop-skalaer, blueskala, pentatonskala og mange andre, men jeg velger å se på de som en variasjon av en av de fire nevnte.

En pentatonskala er en durskala uten 4- og 7-noten.

Synes vel kanskje ikke at dim og heltone er førstepri.

Dim er totalt symmetrisk, og brukes vel sjelden til noe mer en flavor. Omtrent det samme med heltone?

Dur, melodisk moll, og harmonisk moll, er nødvendig for komplettering.

I førsteomgang, de 7 gradene av dur, som nevnt ovenfor: Jonisk, dorisk, frygisk, lydisk, miksolydisk, eolisk og lokrisk.

Forskjellen på moll (eolisk) og harmonisk moll er at Harm. har #7. Melodisk moll har #6 #7.

I og med dette, er de ganske lette å lære om du kan de 7 dur mønstrene, og enda lettere om du kan notebrettet utenatt.

Det er svært viktig at du også lærer akkorden for hver grad når du lærer en ny skala, dette vil hjelpe deg ekstremt i alle aspekter.

Eksempel, C Jonisk: Cmaj, Dmin, Emin, F7, Gmaj, Amin, Bdim.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lært alle disse skalaene en gang i tida, og kan de vel enda, men med åra så har jeg kun begynnt å bruke den kromatiske og spille det jeg hører inne i hodet i stedet for å være opphengt i skalaer og "bokser". Kjekt å kunne, men ikke overdriv er min mening. Er alt for mange gitarister som sitter fast i skalaer og licks og høres helt like ut alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lært alle disse skalaene en gang i tida, og kan de vel enda, men med åra så har jeg kun begynnt å bruke den kromatiske og spille det jeg hører inne i hodet i stedet for å være opphengt i skalaer og "bokser". Kjekt å kunne, men ikke overdriv er min mening. Er alt for mange gitarister som sitter fast i skalaer og licks og høres helt like ut alle sammen.

Helt enig, men kreativiteten i hodet ekspanderer jo med kunnskap. Kan du bare pentaton, vil du ikke høre så mye annet enn pentaton i hodet.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, men kreativiteten i hodet ekspanderer jo med kunnskap. Kan du bare pentaton, vil du ikke høre så mye annet enn pentaton i hodet.

Helt enig kjutte, som jeg sa; greit å kunne, men ikke bli helt opphengt i det. Har fått spårsmål om hvorfor jeg drar inn liten 7er i dur og pentatonskala av andre gitarister f. eks. Noen er helt opphengt i at disse skalaene er "rett lære" og alt annet er feil. Mye bedre å ha litt egenart i tonevalget enn å bare følge teori. I hvertfall er det viktig å ha det fokuset når man lærer skalaene ihvertfall.

Dette synes jeg er fornuftig

Link to comment
Share on other sites

Synes vel kanskje ikke at dim og heltone er førstepri.

Dim er totalt symmetrisk, og brukes vel sjelden til noe mer en flavor. Omtrent det samme med heltone?

Dur, melodisk moll, og harmonisk moll, er nødvendig for komplettering.

I førsteomgang, de 7 gradene av dur, som nevnt ovenfor: Jonisk, dorisk, frygisk, lydisk, miksolydisk, eolisk og lokrisk.

Forskjellen på moll (eolisk) og harmonisk moll er at Harm. har #7. Melodisk moll har #6 #7.

I og med dette, er de ganske lette å lære om du kan de 7 dur mønstrene, og enda lettere om du kan notebrettet utenatt.

Det er svært viktig at du også lærer akkorden for hver grad når du lærer en ny skala, dette vil hjelpe deg ekstremt i alle aspekter.

Eksempel, C Jonisk: Cmaj, Dmin, Emin, F7, Gmaj, Amin, Bdim.

Lykke til!

Sa jeg at det var førstepri? Jeg sa at det kunne dekke de aller aller fleste akkorder.

Ville vel heller ikke sagt at harm. moll har #7. Den har bare 7. Altså 1-2-b3-4-5-b6-7

Link to comment
Share on other sites

Sa jeg at det var førstepri? Jeg sa at det kunne dekke de aller aller fleste akkorder.

Ville vel heller ikke sagt at harm. moll har #7. Den har bare 7. Altså 1-2-b3-4-5-b6-7

Antar du sikter til notering av den 7ern? For vi er vel enige om at harmonisk moll er (i C) C D Eb F G Ab H?

#7 kommer av at man skal gjøre forskjell fra b7ern (for å hindre misforståelse) som er standard i ren moll....

Når jeg tenker meg om, er vel ikke dette mye å poste om for min del, heh. Menmen post count +1 :D

Link to comment
Share on other sites

Antar du sikter til notering av den 7ern? For vi er vel enige om at harmonisk moll er (i C) C D Eb F G Ab H?

#7 kommer av at man skal gjøre forskjell fra b7ern (for Ã¥ hindre misforstÃ¥else) som er standard i ren moll....

Når jeg tenker meg om, er vel ikke dette mye å poste om for min del, heh. Menmen post count +1 :D

Misforståelse slipper man ved å skrive 7 og b7. Er ikke verre.

Link to comment
Share on other sites

Misforståelse slipper man ved å skrive 7 og b7. Er ikke verre.

Tja si det.... Poenget med å skrive #7 er å fortelle at sjuendetrinnet er hevet iforhold til en ren mollskala, hvis man velger å ta utgangspunktet i denne i stedenfor en durskala.

Men dette er av ren akademisk interesse, ikke noe i veien med 7 og 7b også, og det er nok mest brukt. Sier bare at jeg kan skjønne poenget med å skrive #7 i gitte tilfeller

Link to comment
Share on other sites

Tja si det.... Poenget med å skrive #7 er Ã¥ fortelle at sjuendetrinnet er hevet iforhold til en ren mollskala, hvis man velger Ã¥ ta utgangspunktet i denne i stedenfor en durskala.

Men dette er av ren akademisk interesse, ikke noe i veien med 7 og 7b også, og det er nok mest brukt. Sier bare at jeg kan skjønne poenget med å skrive #7 i gitte tilfeller

Ja, jeg tenkte på forskjellen. Helt enig i at det teknisk sett er en maj7 istedet for min7, og majmin7 rotakkord. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.